Hjälp med XLR kablar

Stussyman
25 oktober 2005 · 1 Inlägg

Behöver lite hjälp med mina XLR kablar.
Det är så att jag kommit över en liten PA anläggning, och skulle vilja koppla upp den hemma.
Högtalarna kopplas upp via en XLR kontakt och slutar i en tele anslutning. Nu vill jag ha denna omkopplad eller ändrad så att jag kan ha den i min vanliga hemmaförstärkare. Har tagit isär telekontakten för att upptäcka att där är tre kablar. En vit, en brun och en annan lite tjockare med folie och koppartråd runt... Vilka kablar ska jag använda mig av?
Måste jag ha alla tre? Antar att den ena av dessa är jord, men måste den vara med? Med tanke på brus och så vidare...

Jaja, kanske någon som haft samma problem...

Sharky
25 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Vart bor du? Bor du i Stockholm kan du alltid komma hem till mig så fixar jag iordning joxet.

Annars:

- Det verkar som du har lyckats pilla isär en signalkabel, inte en högtalarkabel.

Vanligt i enklare PA anläggningar är att man har tele, men då tvåpolig, ej trepolig tele, som anslutning till högtalare. Och eftersom du har folieskärm så är det definitivt en signalkabel.

Fråga ett: Är det XLR ut från slutsteget?

Fråga två: Om ja på fråga ett, står det på slutsteget hur dessa XLR är kopplade.

Om nej på fråga två, lyft av locket på steget och kolla hur kontakterna är lödda eller anslutna mot kretskortet.

Om detta inte går av någon anledning. Ta och löd upp en XLR sladdkontakt (hane, jag antar att det sitter chassiehona i steget). Löd upp den så att du har en tråd från var och en av stiften.
Prova sedan ut mellan vilka två stift du får ljud. Löd sedan ihop sådana högtalarkablar.

/Göran

P.S. Du kan pm:a mig om du har mera frågor.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang