Audi a4 1,9tdi quattro års 98, blir slö, undligt...

Volvo-poower
20 februari 2013 · 13 Inlägg

har en audi a4 tdi som gått kanon tills för en tid sedan,bilen blev slö efter/innan vissa varvtal
sitter en box i(typ kcr fast annat) gick som en kula innan det började:

slö upp till 3-3300rpm sen drog den iväg som vanligt

bytt bränslefilter å LMM

plugga ur boxen då går den som normalt på 1an å 2ans vxl å trean upp till ca 70-90kmh sen blir den slö

min tanke är att det är bränslepumpen i tanken(om det finns nån) borde det väll göra?

bilen startar alltid oavsett temp å dyligt..

har du haft liknande fel? hur gick du tillväga?

mvh/BerZzz

Lundmark
20 februari 2013 · 71 Inlägg

jag tror inte det finns nån pump i tanken, dieselpumpen agerar som en sugpump.

har du laddtrycksmätare i bilen? finns en ventil som "heter" N75, som styr laddtrycket, vanligt att dom ger sig, dock stämmer inte symptomen riktigt med det. Igensatt katalysator. Kolla efter felkoder om du får fram nånting.

Volvo-poower
20 februari 2013 · 13 Inlägg

fått en felkod å den säger bränslefel.. dörför byttes lmm då jag trodde den va kass, vart ingen skildnad när jag rykte ur kontakten så ny sådan å bränslefilter monterades, efter bränsle filter tyckte jag det blev nå litelite bättre.. va ochså min tanke att det bara va stora pumpen men tycker det borde sitta en å pumpa upp ifrån tanken..?

it_mutt Avstängd
20 februari 2013 · 10 388 Inlägg

Har du tillgång till felkoden?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lundmark
20 februari 2013 · 71 Inlägg

Volvo-poower skrev:
fått en felkod å den säger bränslefel.. dörför byttes lmm då jag trodde den va kass, vart ingen skildnad när jag rykte ur kontakten så ny sådan å bränslefilter monterades, efter bränsle filter tyckte jag det blev nå litelite bättre.. va ochså min tanke att det bara va stora pumpen men tycker det borde sitta en å pumpa upp ifrån tanken..?

På VW tdi med samma årsmodell så gör det inte de iaf. Behövs väldigt sällan, och dieselpumpar klarar inte att få högt soppatryck i sig, har hört folk som sätter dit elektriska pumpar för förgasarmotorer som "förpump", då dessa inte trycker mer än 0,5 bar. står det bara bränslefel på felkoden? kollat alla returslangar i spridare och liknande?

Ulf_W bilder.ulfw.se
20 februari 2013 · 1 103 Inlägg

it_mutt skrev:
Har du tillgång till felkoden?

Ja den vore ju intressant!
Min spontana gissning är 00550, och timingen helt åt skogen.
Isf är det troligen pumpen som börja tröttna.

Annars är ju standard felkod på dessa motorer som går i limp 00575, med hur många felmöjligheter som helst.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Volvo-poower
20 februari 2013 · 13 Inlägg

stod nu med bilen på tomgång, tog ur säkringen som står som bränslepump å inget händer..

farsans arbetskamrat som hade vag dator som vi kollade på, å jag mins inte vad det stod mer än bränsle fel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang