Volvo 945 turbo 95- går inte som den ska!!

Evikman
24 februari 2013 · 114 Inlägg

Hejsan, köpte mig en ny bil idag (en volvo 945 turbo 95a).
Körde den hem ifrån uppsala helt utan problem eller missljud.

Men väl hemma i västerås så började bilen hacka och den vill dö vid låga varv..
Vid ca 1000-2000 varv så blöddrar den.. Och låter som att den ska dö.
Men när man kommer upp vid 2500 Varv (om man nu gör det..) så går den bättre!
Den går bättre om man ger den startgas, och då går den nästan som den ska.

Vet ej vad felet kan vara, har bytt lmm men felet kvarstod.

Någon som vet vad felet kan vara ?

Tack på förhand // Emil

Senast redigerat av cannik (24 februari 2013)

BMW E36 2JZ (1993)
Bompeman
24 februari 2013 · 679 Inlägg

Bränslepumpen?

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
24 februari 2013 · 173 Inlägg

Tomgångsmotorn?
Pumpen?
soppa läcka?
Soppa filter?

Låter ändå som LMM ? ..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Evikman
24 februari 2013 · 114 Inlägg

Den går kanon på tomgång..
Den läcker inte soppa.

Ska kolla pumpen idag hade jag tänkt! smile


// Emil

BMW E36 2JZ (1993)
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
24 februari 2013 · 173 Inlägg

kan ju vara soppa relät oxå ?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Alfredzzon
25 februari 2013 · 21 Inlägg

En kompis 740 betedde sig likadant, och då vart de kamremmen som hoppat "ett par" kuggar... Så kika remmen! smile
Mvh

Evikman
25 februari 2013 · 114 Inlägg

Tackar felet löst! smile

BMW E36 2JZ (1993)
MaulinR93
25 februari 2013 · 97 Inlägg

Skriv gärna vad felet var så kan du hjälpa andra som söker smile

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Evikman
25 februari 2013 · 114 Inlägg

Felet var att den käkade upp lmm, vad det beror på är en så länge oklart..

Mvh

BMW E36 2JZ (1993)
Evikman
28 februari 2013 · 114 Inlägg

Bilen har käkat upp ännu en lmm.. "3 st" som pajjat nu!
Det finns och en del olja i lmm huset och i luftfiltret.

Vet ej vad felet kan vara. ?!
Någon som kan ha en aning ?

Tack på förhand!
// Emil

BMW E36 2JZ (1993)
allanberg
28 februari 2013 · 88 Inlägg

turbo ras i värsta fall ?sad

Saab 9-5 2.0T "brukisen" (1998)
bmw_123
28 februari 2013 · 1 Inlägg

byt bussningar i turbon så funkar det smile

brainox
28 februari 2013 · 31 Inlägg

vad kör du med för luftfilter?  om det är ett sportfilter kanske du ska byta det om det är inoljat som det ska va på vissa sportfilter, så fort det hamnar olja på lmm tråden bränns det fast och snart går den sönder.

kolla även turbo så det inte är jätteglapp, och gör rent så mkt som möjligt överallt, gör även rent vevhusventilationsburken om du orkar, skulle den vara tät så trycker den kanske upp lite olja genom slangen från burken som går till slangen mellan lmm och turbo om du har kvar den!

hoppas det slutar krångla för dig!

Mvh: thomas

Senast redigerat av brainox (28 februari 2013)

jeppe_66
28 februari 2013 · 22 Inlägg

turboooooooooooo

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
1 mars 2013 · 173 Inlägg

låter helt klart som att de e turbon som e slut..
så antingen en lager renovering eller bara att byta skiten istället! tongue

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Evikman
1 mars 2013 · 114 Inlägg

Tack för alla svar!
Bussningarna i turbon är slut så blir att byta dom, klåparen som hade bilen innan hade också bara kört med en halv packning mellan turbo och grenrör..
// Emil

BMW E36 2JZ (1993)
brainox
2 mars 2013 · 31 Inlägg

gött att du hittade felet! orginal så finns det dock ingen packning mellan turbo och grenrör, utan det är bara en labyrinttätning därimellan (det är den ju lilla upphöjningen runt hålet på flänsen mot turbo) men det visste du säkert redan wink

Mvh: thomas

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
3 mars 2013 · 173 Inlägg

brainox skrev:
gött att du hittade felet! orginal så finns det dock ingen packning mellan turbo och grenrör, utan det är bara en labyrinttätning därimellan (det är den ju lilla upphöjningen runt hålet på flänsen mot turbo) men det visste du säkert redan wink

Mvh: thomas

de e bara att klippa till sig en aluminium packning så har du de tätt..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
PMPerformance
4 mars 2013 · 2 266 Inlägg

Saab_Guden skrev:

brainox skrev:
gött att du hittade felet! orginal så finns det dock ingen packning mellan turbo och grenrör, utan det är bara en labyrinttätning därimellan (det är den ju lilla upphöjningen runt hålet på flänsen mot turbo) men det visste du säkert redan wink

Mvh: thomas

de e bara att klippa till sig en aluminium packning så har du de tätt..

Som smälter när man rödglödgar grenröret wink

svetsdiff !!!
brainox
4 mars 2013 · 31 Inlägg

ja just det, alu packning funkar inte så bra med lite temp i grenrör/turbo, det smälter rätt fort.
ta istället koppar om du nu ska ha en packning där wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang