BMW 523i E39 Kamaxelgivare

dborg
16 april 2012 · 14 Inlägg

Tjena!

Har lagt upp nån tråd innan om att min BMW 523i E39 1997 var väldigt orkeslös och seg, men även att den dog mitt i körning osv, så idag var jag och läste av felkoder, och fick följande fel:

Vanos
Kamaxellägesgivare

Vanosen gick att återställa men inte kamaxel.
Min fråga är då, kamaxellägesgivare är väl samma grej som kamaxelgivare?
Vart sitter den, och hur ser den ut?
Var köper man den till ett bra pris?
Tog ett kort på det jag tror är kamaxelgivaren men har inte en susning, vet dock inte hur man lägger upp den här så slänger in den i mitt fotoalbum för dem som är intresserade av att hjälpa mig!

Tack på förhand,
D

sumho
16 april 2012 · 71 Inlägg

om du inte känner till denna sida så gör du de nu smile http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=15

sumho
16 april 2012 · 71 Inlägg

här har du en bra till. http://tis.spaghetticoder.org/

dborg
16 april 2012 · 14 Inlägg

tackar för detta! men det jag tror är kamaxelgivaren ser ut på ett helt annat sätt än på de som säljs överallt, så det måste vara fel, om du vet hur den ser ut så kolla gärna på bilderna i mitt fotoalbum och rätta mig smile

sumho
16 april 2012 · 71 Inlägg

nummer 17 i realoem e väll givarn som du fotat som sitter under solonoiden

sumho
16 april 2012 · 71 Inlägg

http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=192  följ denna så kan du inte misslyckas Mvh Ronnie

dborg
16 april 2012 · 14 Inlägg

Tack så mycket! Har beställt en ny givare nu som förhoppningsvis kommer nångång i veckan så bilen kanske går som den ska till helgen! smile

sumho
16 april 2012 · 71 Inlägg

va gött! hoppas de levererar snabbt då o lycka till smile

kaithan
15 september 2012 · 70 Inlägg

tjena, jag har liknande problem typ.

Det är så att när jag köpte min bmw 523i V6 på 200hk , den gick väldigt bra när jag köpte den men sen efter ett par dagar så blev den orkeslös och det tog väldigt lång tid att accelera och när man körde ca 80km/h och hade 5an i då gick den inte fortare utan jag va tvungen att växla ner för att den skulle orka lite lite mer...
så vad kan vara fel tror ni om det inte är kamaxelgivaren??

och hur kan man kolla felkoder(jag har precis köpt bilen, min första bmw)?

tack!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
kimme_94
14 mars 2013 · 137 Inlägg

Nu var givaren bytt, gick bra igår när den provkördes, startade bra varm. Åkte till skolan nyss 2 mil, den var segstartad, och det kändes som att det röck kite.. Tröck på på 2an, vid 4000 hackade den till ganska bra..

Kan det vara så att koden måste släckas? Och inte bara byta givaren?

Edit, vart skrivet i fel tråd, krångeltelefon.. Bytt kamaxelgivaren idag på en 528e39.
Felsökning visade på att det var den.  Umdrar om man måste prova släcka koden för att den ska gå bra.

Senast redigerat av kimme_94 (14 mars 2013)

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
sandzoo
14 mars 2013 · 2 072 Inlägg

kimme_94 skrev:
Nu var givaren bytt, gick bra igår när den provkördes, startade bra varm. Åkte till skolan nyss 2 mil, den var segstartad, och det kändes som att det röck kite.. Tröck på på 2an, vid 4000 hackade den till ganska bra..

Kan det vara så att koden måste släckas? Och inte bara byta givaren?

Edit, vart skrivet i fel tråd, krångeltelefon.. Bytt kamaxelgivaren idag på en 528e39.
Felsökning visade på att det var den.  Umdrar om man måste prova släcka koden för att den ska gå bra.

det ska ej behövas.. asså o släcka koder.. ska funka direkt..
när byttes stiften på bilen?
min e39 hade sam problem.. byte kamaxelgivaren.. och bilen gick som den skulle.. sen började den vara trög o slö.. bytte stiften.. ja då va bilen som ny..
ps: kolla katten så att den inte e på väg att täppas till.. (jag hade den oturen)

Sandzoo i da house
sandzoo
14 mars 2013 · 2 072 Inlägg

kaithan skrev:
tjena, jag har liknande problem typ.

Det är så att när jag köpte min bmw 523i V6 på 200hk , den gick väldigt bra när jag köpte den men sen efter ett par dagar så blev den orkeslös och det tog väldigt lång tid att accelera och när man körde ca 80km/h och hade 5an i då gick den inte fortare utan jag va tvungen att växla ner för att den skulle orka lite lite mer...
så vad kan vara fel tror ni om det inte är kamaxelgivaren??

och hur kan man kolla felkoder(jag har precis köpt bilen, min första bmw)?

tack!

är en rak sexa wink ingen V6 tongue
kolla felkoder gör du på en verksad.. (om du nu ej har kablage)

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang