Köpt ny bil från Ford, försenad leverans. Har jag rätt att kräva kompensation?

Danniboy This is me
26 mars 2013 · 334 Inlägg

Hej!

Jag har beställt en ny Ford Mondeo i oktober. Jag blev lovad bilen i mitten av januari, vilket det inte blev. Sen sköt de upp den till mitten av februari. Sen har det bara gått månad efter månad.

Jag har pratat med försäljningchefen som berättat läget i fabriken i Belgien. Jag ahr ställt frågan till han ang kompensation men inte riktigt fått något bra svar ang det. Tänkte se om någon här vet om man har rätt till att kräva något pga av denna försening av bil?

MarcusL #2573
27 mars 2013 · 1 489 Inlägg

Absolut! Blev du lovad början på Januari på papper (dock räknas muntligt också) och fortfarande inte fått den när vi nästan är inne på April så är det fan snudd på att jag hade hävt hela köpet smile

Klart att 2-3 månaders försening ska betalas smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
bronco_z
27 mars 2013 · 604 Inlägg

Du har väl skrivit ett avtal med handlaren, det står väl där isf.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Mickius
27 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Jag hade krävt kompensation eller backat ur affären! Att få vänta så pass länge hade jag aldrig tagit!

Visst inte säljarens fel men han hade fått möta en irriterad människa som gick in genom dörrarna big_smile

Isaksson5 Ungdoms Räser
27 mars 2013 · 425 Inlägg

Hur var det nu då Jeremy Clarksson beställde en GT40?wink
Skämtosido - Klart du har rätt till kompensation. Du har ju behov av bil och har fått vänta för länge på en.

DavidSan
27 mars 2013 · 227 Inlägg

Jag var i samma sits för några år sedan, så fort säljaren sa att det dröjer ytterliggare 3 månader så svarade jag att det tänker jag inte acceptera. Avtalet bröts och jag köpte den bilen jag har nu av honom.

OpelP1
27 mars 2013 · 1 412 Inlägg

Det var likadant med Ford firmabilarna vi beställde i firman.
Först blev dom 3 månader försenade, när vi sedan fick dom så var dom av fel modell, nya beställdes och även dom blev 2 månader försenade.

Tynnerstroem
28 mars 2013 · 345 Inlägg

Står väl i det finstilta som ska lämnas med av säljaren, borde vara typ ett A4. Värt att dubbelkolla så att du inte åker på en avhoppningsavgift, brukar kunna vara på en procent eller två av priset. smile

baltis
29 mars 2013 · 1 948 Inlägg

HÄV KÖPET! nya mondeo'n är ju redan ute på marknade (dock inte i europa än...).

Om du sen ska kunna kräva någon kompensation så kolla kontraktet ni har skrivit, står det inget där har jag svårt att tro att du kan få något mer än kanske en gratis nyckelring och en kaffekopp hmm
Dock så ska det ju inte vara några som helst bekymmer att häva köpet, om han inte går med på det så kontakta en advokat (tar du på hemförsäkringen så kostar inte mycket).

Så häv köpet, köp en bättre begagnad bil och vänta på att nya mondeo'n kommer till europa big_smile

Edit: om det nu inte är så att det är den nya mondeo'n du har beställt? big_smile (och i såfall så skiter han nog fullständigt i att kompensera dig eller om du häver köpet då han ändå har den såld samma dag som han ställer ut den i bilhallen...)

Senast redigerat av baltis (29 mars 2013)

Danniboy This is me
1 april 2013 · 334 Inlägg

Att häva köpet är inte så intressant, vill ju ha bilen smile
Men ska försöka kräva kompensation som tex service...

Gör dock mig inte allt för mycket ang väntandet då jag vunnit denna bil big_smile

groze
1 april 2013 · 564 Inlägg

När min bil blev försenad fick jag en fri lånebil i nästan 3 månader. Inte så kul, men säljaren löste det så gott han kunde.

Kanske är ett alternativ?

xXSammy
1 april 2013 · 6 569 Inlägg

Danniboy skrev:
Att häva köpet är inte så intressant, vill ju ha bilen smile
Men ska försöka kräva kompensation som tex service...

Gör dock mig inte allt för mycket ang väntandet då jag vunnit denna bil big_smile

Kräv tre fria servicar (6000 mila är stor servicen)
Alternativt dragkrok.

De/Dem
Tomten Tomten
1 april 2013 · 1 065 Inlägg

hoppar du av affären får du betala en avgift.

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
FordRSC Los geht's, Schumacher
1 april 2013 · 1 510 Inlägg

Danniboy skrev:
Att häva köpet är inte så intressant, vill ju ha bilen smile
Men ska försöka kräva kompensation som tex service...

Gör dock mig inte allt för mycket ang väntandet då jag vunnit denna bil big_smile

Fräckt som tusan, hur vann du den? tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
FLindgren
1 april 2013 · 5 089 Inlägg

Du vill alltså ha kompensation för något du har fått gratis?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Henrik-N
1 april 2013 · 450 Inlägg

Danniboy skrev:
Att häva köpet är inte så intressant, vill ju ha bilen smile
Men ska försöka kräva kompensation som tex service...

Gör dock mig inte allt för mycket ang väntandet då jag vunnit denna bil big_smile

girig människa. har du vunnit den är de väl bara och invänta vinsten !

Isaksson5 Ungdoms Räser
1 april 2013 · 425 Inlägg

Hade du inte beställt den? Som du skrev längst upp?

Haziza87
1 april 2013 · 239 Inlägg

Rätt och rätt att kräva har han antagligen inte, knappast deras fel att bilen inte finns där eller..? Vill de bra service kanske de erbjuder en service eller något.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
Danniboy This is me
1 april 2013 · 334 Inlägg

Vann bilen genom miljonlotteriet och fick välja valfri bil för 250 000, dock har jag lagt till utrustning på den för ca 130 000. Drag är redan monterat.

Tänkte bara se hur andra skulle gjort ifall bilen blev försenad som det blev nu för mig. Men ska väll inte vara allt för girig då smile

Danniboy This is me
1 april 2013 · 334 Inlägg

Henrik-N skrev:

Danniboy skrev:
Att häva köpet är inte så intressant, vill ju ha bilen smile
Men ska försöka kräva kompensation som tex service...

Gör dock mig inte allt för mycket ang väntandet då jag vunnit denna bil big_smile

girig människa. har du vunnit den är de väl bara och invänta vinsten !

Joo de e sant

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang