Klonkande/surrande ljud när jag trycker ned koppling (1an)

Ping
24 april 2013 · 29 Inlägg

Nyligen införskaffat en S40 -98, 1,8 FAS1 som rullat mindre än 5700mil.

*Updaterad*
Nu är jag hyffsat säkert på att de varken är urtrampningslager, växellåda, eller koppling Phuuu lite billigare*
Jag har nämligen lyckats få fram exakt samma ljud när jag gasar på i dom lägre växlarna o sen släpper gasen. Dvs då den tappar fart ganska så abrupt. Hör även samma gnissel när jag kör över vägbulor i lite högre farter. Så det är snarare någon bussning, fjädring eller dylikt som är kassa eller behöver smörjas, frågan är dock vart?


När jag trycker ned kopplingen så hör jag ett surrande ljud det låter lite som "kluuuck" typ som om nått slirar, gnisslar eller nått.

Men låter nästan enbart när jag har i 1ans växel och trycker ned kopplingen när bilen rullar. Man hör det ganska tydligt, tycker jag.
2an hör man lite grann, mycket tystare.
3an hör man mycket mycket sällan och här får man koncentrera sig för att höra ljudet.
Övriga växlar hör jag ingenting alls.

Dethär problemet verkar komma efter att ha kört bilen i cirka 5minuter. Något som blir varmt med andra ord. 
Jag har nyligen bytt dom berömda 2 plastbussningarna på växellänkarmen (eller vad den heter), om det nu har nått med saken att göra. Ubersvårt o få i 1an eller backen innan bytet av dessa bussningar.
Har märkt att växelspaken rör sig lite när jag trycker ned kopplingen, så det kanske är någon del av växelstaget som gnider mot någon del på undersidan av bilen?

Summering problemet: Det låter alltså endast i det ögonblick då jag frikopplar när bilen rullar. Mest när jag frikopplar från 1ans växel. Det låter ingenting när bilen står still och man frikopplar.



Jag tycker inte de borde vara urtrampningslagret? för isf borde det ju låta oberoende av vilken växel jag har i.
Någon bussning? fast det borde ju inte vara växelberoende antar jag.
Huvud och slavcylinder som är torr o ska smörjas? borde ju låta på alla växlar tycker jag.
Nått stag som tar i?

Haynes bok nämner ev:
torra pedalbussningar
huvudcylindern torr eller sliten
defekt tryckplatta
tryckplattans tallriksfjäder trasig
lamellens dämpfjädrar defekta



Eller ska det bara låta så på S40? Vad säger ni experter på Garaget.org?
sorry posta i fel forumdel, messat mods

Senast redigerat av Ping (26 april 2013)

Volkswagen Polo "AW" (2018)
TL_Lifestyle Tekniker
24 april 2013 · 552 Inlägg

Urtrampningslager

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Ping
26 april 2013 · 29 Inlägg

*Updaterad*
Nu är jag hyffsat säkert på att de varken är urtrampningslager, växellåda, eller koppling Phuuu lite billigare*

Jag har nämligen lyckats få fram exakt samma ljud när jag gasar på i dom lägre växlarna o sen släpper gasen. Dvs då den tappar fart ganska så abrupt. Hör även samma gnissel när jag kör över vägbulor i lite högre farter. Så det är snarare någon bussning, fjädring eller dylikt som är kassa eller behöver smörjas, frågan är dock vart?

Volkswagen Polo "AW" (2018)
TL_Lifestyle Tekniker
26 april 2013 · 552 Inlägg

Flexröret?

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang