Ny koppling slirar m90

mumifix
27 maj 2013 · 192 Inlägg

jag sitter och funderar på om jag ska köpa ett omsvarvat svänghjul och sen 712 tryckplatta och 850r lamell om de passar smile

Volvo 855 (1994)
Dennis_W_
28 maj 2013 · 17 Inlägg

mumifix skrev:
jag sitter och funderar på om jag ska köpa ett omsvarvat svänghjul och sen 712 tryckplatta och 850r lamell om de passar smile

Hmm är inte helt hundra nu men har för mig det måste till lite mer modifikationer än så om det ska funka. Vill minnas att  -712 tryckplattan tar i fjäderpaketet på r-lamellen. Googla vet ja tongue

Men en liten fråga, eller några tongue
Hur används bilen? Som lekbil, brukis eller??
Framtidsplaner? Mer trim etc?
Skruvar du själv?

MVH Dennis

mumifix
28 maj 2013 · 192 Inlägg

Dennis_W_ skrev:

mumifix skrev:
jag sitter och funderar på om jag ska köpa ett omsvarvat svänghjul och sen 712 tryckplatta och 850r lamell om de passar smile

Hmm är inte helt hundra nu men har för mig det måste till lite mer modifikationer än så om det ska funka. Vill minnas att  -712 tryckplattan tar i fjäderpaketet på r-lamellen. Googla vet ja tongue

Men en liten fråga, eller några tongue
Hur används bilen? Som lekbil, brukis eller??
Framtidsplaner? Mer trim etc?
Skruvar du själv?

MVH Dennis

bilen används som brukis.

tänken är att få lite tryck i kärran och behålla komforten men ändå få det beskningsbart


ja.jag kan skruva lite själv. och sen har jag  folk som gärna hjälper till  och har bil lyft och verktyg.

Volvo 855 (1994)
Dennis_W_
29 maj 2013 · 17 Inlägg

mumifix skrev:
bilen används som brukis.

tänken är att få lite tryck i kärran och behålla komforten men ändå få det beskningsbart


ja.jag kan skruva lite själv. och sen har jag  folk som gärna hjälper till  och har bil lyft och verktyg.

Okej. En -712 tryckplatta är ju ett bra val då iaf. Finns ju dock andra alternativ med så bästa du kan göra är att googla runt och läsa på forum tills du får dig en uppfattning om vad som kommer att passa dina ändamål och körstil bäst, den enda som vet dom är ju du smile

Finns ju många trådar om detta på garaget, savarturbo, turbo performance club, svenska 7900klubben etc.

Sen som sagt, min koppling med -712 tryckplatta, stdlamell, svarvat svänghjul och spec urtrampningslager blev billigare än en original kopplingssats. Iofs begagnat men va som nytt. Så med lite tålamod och lite sökande behöver det ju absolut inte bli dyrt heller bara för att du väljer värre grejer.

MVH Dennis

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2013 · 13 749 Inlägg

Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

fast kör man med ett fjädrdat centrum och stumt svänghjul så ska det bli tyst..


påtal om oljud..polarn kör med 2skivig tilton och stumnt svänghjul på sin 360 med m90 det skramlar duktigt smile
fast då slirar det inte i första taget heller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mumifix
30 maj 2013 · 192 Inlägg

Growe skrev:

Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

fast kör man med ett fjädrdat centrum och stumt svänghjul så ska det bli tyst..


påtal om oljud..polarn kör med 2skivig tilton och stumnt svänghjul på sin 360 med m90 det skramlar duktigt smile
fast då slirar det inte i första taget heller

de var det jag tänkte ha ett fjädrad lamell

och 712 tryckplatta med stumt svänghjul

men de är frågan om lamellen från 850 passar eftersom
den är fjädrad vilket inte std lamell till m90 är det.
sinter lamell finns ju fjädrad. men de blir någ jobbigt att köra med sinter.

Volvo 855 (1994)
Xuri One Man Clan
30 maj 2013 · 4 287 Inlägg

mumifix skrev:

Growe skrev:

Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

fast kör man med ett fjädrdat centrum och stumt svänghjul så ska det bli tyst..


påtal om oljud..polarn kör med 2skivig tilton och stumnt svänghjul på sin 360 med m90 det skramlar duktigt smile
fast då slirar det inte i första taget heller

de var det jag tänkte ha ett fjädrad lamell

och 712 tryckplatta med stumt svänghjul

men de är frågan om lamellen från 850 passar eftersom
den är fjädrad vilket inte std lamell till m90 är det.
sinter lamell finns ju fjädrad. men de blir någ jobbigt att köra med sinter.

sista året när jag körde sinter var bilen å köra precis som med orginal koppling.
de var inga som helst problem å köra iväg lugnt å fint.
de är från bil till bil å från förare å förare.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2013 · 13 749 Inlägg

850 är stum så det går ej.

normalt kör man lamell från D24tic med m90 denna är fjädrad och passar rakt i svänghjulet
712 är väll den förstärkta varianten av orginal tryckplattan till 740turbo?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dennis_W_
2 juni 2013 · 17 Inlägg

mumifix skrev:
de var det jag tänkte ha ett fjädrad lamell

och 712 tryckplatta med stumt svänghjul

men de är frågan om lamellen från 850 passar eftersom
den är fjädrad vilket inte std lamell till m90 är det.
sinter lamell finns ju fjädrad. men de blir någ jobbigt att köra med sinter.

Om du ska köra med 850R lamell måste -712 tryckplattan modifieras annars tar fjäderpaketet i den.
En 6-puckad sinter är inte så farlig att köra med, inte alls lika "av eller på" som en 4-puckad. Efter några starter ha du vant dig både vid den och tryckplattan som kommer upplevas betydligt mer tungtrampad först gångerna du trampar ner.


Growe skrev:
850 är stum så det går ej.

normalt kör man lamell från D24tic med m90 denna är fjädrad och passar rakt i svänghjulet
712 är väll den förstärkta varianten av orginal tryckplattan till 740turbo?!

850R lamellen har fjädrat centrum.

D24 kopplingen används då man använder de stumma lh-svänghjulet osvarvat med m90 för den kopplingen är 228mm och samma splines. -712 och dubbelmasse är 240mm. -712 är förstärkt koppling för bilar med m90 och dmsvänghjulet.

MVH Dennis

allenalle snickare
2 juni 2013 · 612 Inlägg

När man kör med 712 tryckplattan,måste man inte byta till stålomspunnen slang för o slippa att den blir svampig?
Och hur förstärker man en tryckplatta?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Johan85 Avstängd
2 juni 2013 · 1 418 Inlägg

allenalle skrev:
När man kör med 712 tryckplattan,måste man inte byta till stålomspunnen slang för o slippa att den blir svampig?
Och hur förstärker man en tryckplatta?

funkar utmärkt med ett bromsrör som man lindar till en spiral så den kan fjädra med motorn så slipper man köpa dyra slangar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang