4197
Sök

Tror ni att detta blir bra?

458 Inlägg
26 oktober 2005
#21
Drönirettab skrev:
Jag har ju det programmet och tycker att det fungerar bra.

Okej, vart har du fått tag på det??

21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#22
Det köpte jag från Ljudia för många år sedan då det var version 5.0. Nu vet jag inte vart man får tag i det.

21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#23
Om du googlar så verkar det finnas på en hel del ställen såg jag nu. Det finns även ett filterprogram som heter X-over 3.0

10 287 Inlägg
26 oktober 2005
#24
Svar på allt, bulls**t, jag har svar på exakt det jag har facit till ....som alla gamla magistrar.

Material? Spån funkar bra. När jag byggde högtalare i PA svängen så byggde vi alltid i fet plywood. Men det beror på att spån håller skitdåligt för misshandel.

Nåja, efter att ha kollat på basen så skulle aldig jag våga pumpa med ett 750W steg. 1,5" talspole....isch....varmt fort där.


Mvh
Göran


Warcry skrev:
Ja 750W är max input. Och Sharky jag är skitkass på detta med lådbygge, har ingen aning om vilket matrial man ska ha tongue Du får ge mig lite tips, har läst många trådar med bilstereo och du verkar ha svar på allt big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#25
Om man ställer gainen på mellan halv och trekvart, är det mindre risk för talspolen då kanske?

Hewi
571 Inlägg
27 oktober 2005
#26
Som sagt steget ger 250W RMS och till hans bas rekommenderas 200w RMS så det e lugnt
pwilhelm skrev:
Ditt slutsteg ger 250W RMS vilket bör passa basen perfekt

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

271 Inlägg
28 oktober 2005
Trådstartare
#27
Då har jag bestämt mig för att göra en låda på 35,4 liter i MDF 22mm, då kommer nästa fråga, hur räknar jag ut hur stora delar av MDF jag behöver? Tänkte göra den rektangulär.
Senast redigerat av Warcry (28 oktober 2005)


Hewi
571 Inlägg
28 oktober 2005
#28
Köp en hel skiva , det brukar räcka gott och väl , räkna höjdxdjupxbredd i dm=volym i liter , obs räkna på innermåtten. I ditt fall t.ex 3x3x3.94dm=35,46liter utv storlek blir på exemplet då: 3.44x3.44x4.38dm.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

12 086 Inlägg
29 oktober 2005
#29
Om man bygger en baslåda med ena sidan i tjockare material typ 25mm där elementet ska sitta och sen lite tunnare 15mm dom andrta sidorna och sedan monterar ett korsstag i aluminium i lådan som håller ihop sidorna vid tryck. Är det nått vettigt? Tänker mest ur viktsynpunkt.. dom där baslådorna väger ju pinsamt mkt.

Hewi
571 Inlägg
29 oktober 2005
#30
Fkoff: Det lilla du skulle tjäna i vikt på det är inte värt mer jobbet samt att om man är rädd för att addera för mkt vikt skall man nog överväga om man skall ha baslåda överhuvudtaget.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

12 086 Inlägg
29 oktober 2005
#31
Jo, visst! Jag tänkte mest om det skulle gå..

En annan fråga (om jag får låna denna tråd) när man beräknar lådvolym ska man räkna med elementet men inte stoppningen. Stoppningen tar ju massa volym men är ju luftig på samma ggn. Någon som vet?

21 761 Inlägg
29 oktober 2005
#32
Dämpmaterial är mest till för att dämpa resonanser och stående vågor i en låda. En annan sak som dämpningen gör är att den "lurar" elementet så att det tror att lådan är större än den är. Fastän dämpningen borde ta upp plats så beter sig elementet som om lådan vore större. Jag kan inte förklara varför det blir så men det står så i en del högtalarlitteratur.

12 086 Inlägg
30 oktober 2005
#33
Jaha? Så när man gör baslådan mot volymen utgår man från träsidornas väggar plus elementets volym och sen stoppar man bara in dämpmaterialet?

21 761 Inlägg
30 oktober 2005
#34
Ja, så är det. Slutna lådor brukar ha mer dämpning än basreflex men man kan prova sig fram, en del använder nästan ingen dämpning alls i sina lådor.

Hewi
571 Inlägg
30 oktober 2005
#35
I vissa basreflex och bandpass lådor behövs ingen dämpull , varför vet jag inte men så är det.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt


Sök