Växellådsolja manuell S40 -98 M3P, ATF?

Ping
26 juni 2013 · 29 Inlägg

Tjo

Bilen: Volvo S40 -98, Manuell, M3P växellåda (tror jag den heter).

Jag gjorde lite service på bilen idag o fyllde på växellådsolja ATF F/G (den va röd), vart kanske i 2-3dl innan det började rinna över. Saken är att vid köp av bilen så fanns det en flaska OKQ8 Växellådsolja ATF F/G som ska vara till automatväxellåda, men även vissa manuella växellådor (upfyller kraven volvo 97330). När jag sedan kollar i instruktionsboken så står det att det skall vara Volvo växellådsolja "3345534-6"

Gör det någon skillnad? eller kommer bilen EXPLODERA som vissa av er skulle överdriva big_smile eller att jag borde byta ut de till ny riktigt volvo växellådsolja snart? Är ju rätt små mängder, tänkte om de va nått med kylning, viskositet blandningen mellan växellådsoljan manuell o automat. Men jag antar det har fyllts på med denna olja innan eftersom den ingick vid bilköpet iår. Bilen gick bra o växlade utan problem.


Verkar tillochmed som gnisslet jag haft försvunnit eller åtminstone minskat kraftigt till ohörbara nivåer. Fast det är ännu för tidigt att säga innan jag hunnit köra den lite mer, motorupphängningen verkade sitta hårt som den skulle. Min gamla tråd ang gnisslet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=270861

Volkswagen Polo "AW" (2018)
Tempest-68
26 juni 2013 · 11 Inlägg

ATF olja i en manuell låda är ett säkert sätt att ta död på den V40 ska ha 75-90W syntet olja i om du har manuell låda

ATF = Automatic Transmission Fluid

Djo
26 juni 2013 · 10 157 Inlägg

Tempest-68 skrev:
ATF olja i en manuell låda är ett säkert sätt att ta död på den V40 ska ha 75-90W syntet olja i om du har manuell låda

ATF = Automatic Transmission Fluid

Finnas manuella växellådor som ska ha ATF olja också ville bara inflika med det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang