Köpråd: Evo V (5). FÖR och NACKDELAR

Palesjo
25 juni 2013 · 71 Inlägg

!!OMGJORT INLÄGG 26/6 kl.03.05!!

Hejsan! Jag är inne på att köpa en Mitsubishi Evo V (5)

Någon som har några erfarenheter av dom? Både + och - för dom. Vad dricker en sån här i soppamässigt? 
Så, ge mig tips nu!


Mvh
Tobias

Senast redigerat av Palesjo (26 juni 2013)

BMW E36 320Im: http://www.garaget.org/?car=283955
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
race Race For Fun!
25 juni 2013 · 379 Inlägg

Är det ens något att fundera på? Inte enligt mig iallafall smile
Evon alla dagar i veckan.. Som du själv sa, himla mkt bil för pengarna!
Om du nu skulle tröttna på evon om några år (förstår ej varför) så kan du ju alltid köpa en TT sedan smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Pilloxe
25 juni 2013 · 2 Inlägg

Supra!

BMW E61 530i "BimmerN" (2007)
Jageberg
25 juni 2013 · 40 Inlägg

Går Inte riktigt jämföra bilarna då den ena ska vara "rally" o den andra, ja du ja vet inte vad, :-) har haft N/A själv och visst de går ganska ok för att vara rätt stor bil men blir tråkig i längden.
Så himla trånga är de inte. Är ju iaf fyrsittsiga!

Men enligt mej är en EVO nog roligare bil om du ska bruka den så att säga,

Sen kan du säkert få en TT för bra pengar om man inte letar utställningsbilar, borde kunna få en runt 90-100 iaf, finns folk som tror de är värd sin vikt i guld, var många år sedan det var så ;-)

Vet inte vad en 5:a ligger på men borde väl vara i underkant på TT pris iaf, men mkt mer bil för pengarna än en N/A

Mvh

robn
25 juni 2013 · 44 Inlägg

Evo helt klart, dock är det inget för dig om du vill ta den och åka en längre vända, visst, om bilen är original utan 3" och allt lull lull så funkar det. Finns mycket att läsa om på evoklubben sverige. Kolla där.

Aerodynamik ...
25 juni 2013 · 7 120 Inlägg

Kul att du lyckades klämma in EVO V och komfortabel på samma rad. smile
Båda är gamla och dåliga "långfärdsbilar" så ta den som är roligast, dvs EVOn!

SylvesterStallone
26 juni 2013 · 1 433 Inlägg

Evo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! supra N/A kan du ju köpa dig en en stor vinge till en 740 istället!

BMW 730D (2005)
RymdSeglet N/A
26 juni 2013 · 165 Inlägg

Supror i Sverige är sjukt överprisade, gäller äldre evos också, kolla i England eller nått om du ska ha en sån bil.
Har du råd med en evo i Sverige så kan du nog hitta en supra turbo i England för samma pengar

Senast redigerat av RymdSeglet (26 juni 2013)

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
xorox_88 Smack that ass!!
26 juni 2013 · 2 953 Inlägg

skulle man köpa en supra na så vore det väll att lura små tjejorna att det är en driftbil för å få ligg tongue kan tänka mig att en så e bra talanglös, 220hk på den vikten ca 1700kg

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Palesjo
26 juni 2013 · 71 Inlägg

Mjo, ni har rätt ni! Är mer inne i en evo själv faktiskt, och då får det väll bli en sådan, men en supra med turbo senare i livet!

Men ni som har koll! För och nackdelar med en Evo 5? Vad dricker en sådan i soppa ungefär?

Mvh
Tobias

Senast redigerat av Palesjo (26 juni 2013)

BMW E36 320Im: http://www.garaget.org/?car=283955
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
Aerodynamik ...
26 juni 2013 · 7 120 Inlägg

Palesjo skrev:
Men ni som har koll! För och nackdelar med en Evo 5? Vad dricker en sådan i soppa ungefär?

Mvh
Tobias

Fördelar: Rolig, snabb och ser ut som en rallybil. Det är ju inte heller någon nackdel med fyra säten och ett vanligt bagageutrymme.

Nackdelar: Ingen komfort alls, något kommer säkert att gå sönder, förbrukningen skulle jag tro ligger på runt 1/l milen med väldigt försiktig landsvägkörning upp till 2-3L/mil i stan med lite gasande.

Palesjo
26 juni 2013 · 71 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Palesjo skrev:
Men ni som har koll! För och nackdelar med en Evo 5? Vad dricker en sådan i soppa ungefär?

Mvh
Tobias

Fördelar: Rolig, snabb och ser ut som en rallybil. Det är ju inte heller någon nackdel med fyra säten och ett vanligt bagageutrymme.

Nackdelar: Ingen komfort alls, något kommer säkert att gå sönder, förbrukningen skulle jag tro ligger på runt 1/l milen med väldigt försiktig landsvägkörning upp till 2-3L/mil i stan med lite gasande.

Okej okej då är jag med! Tack för det svaret!

Mvh

BMW E36 320Im: http://www.garaget.org/?car=283955
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
SylvesterStallone
26 juni 2013 · 1 433 Inlägg

Det du kan räkna med är att nått gör sönder som sagt! ,hade min evo 4 i några månader först sprängdes multiremmen , sen brann gerneratorn , sen gick en drivaxel och efter det så gick toppen sad   kanske bara var otur men evos har ju förmodligen blivit våldtagna under en längre period!

BMW 730D (2005)
Palesjo
27 juni 2013 · 71 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
Det du kan räkna med är att nått gör sönder som sagt! ,hade min evo 4 i några månader först sprängdes multiremmen , sen brann gerneratorn , sen gick en drivaxel och efter det så gick toppen sad   kanske bara var otur men evos har ju förmodligen blivit våldtagna under en längre period!

Jodu, absolut är det så! Mjo det som är synd liksom..

BMW E36 320Im: http://www.garaget.org/?car=283955
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
race Race For Fun!
27 juni 2013 · 379 Inlägg

Palesjo skrev:

SylvesterStallone skrev:
Det du kan räkna med är att nått gör sönder som sagt! ,hade min evo 4 i några månader först sprängdes multiremmen , sen brann gerneratorn , sen gick en drivaxel och efter det så gick toppen sad   kanske bara var otur men evos har ju förmodligen blivit våldtagna under en längre period!

Jodu, absolut är det så! Mjo det som är synd liksom..

Måste nog ha varit otur! har ägt min i 4-5år nu och inte kört sönder något speciellt... kör lite allt möjligt!
Är visserligen en evo 8 men ändå!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
HampeB dab-master
27 juni 2013 · 166 Inlägg

Byta olja ofta, ingen komfortbil som sagt. Skulle inte köpa en 5 om ja skulle använd den som en pendlarbil. Och det är väl inte de mest pålitliga bilarna som finns i världen, vet du vad AYC är? inge roligt när den pajar..

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Palesjo
28 juni 2013 · 71 Inlägg

HampeB skrev:
Byta olja ofta, ingen komfortbil som sagt. Skulle inte köpa en 5 om ja skulle använd den som en pendlarbil. Och det är väl inte de mest pålitliga bilarna som finns i världen, vet du vad AYC är? inge roligt när den pajar..

Du, skulle du möjligtvis kunna förklara lite om AYC? Har hört lite om det och det skulle uppskattas väldigt mycket om du berättade lite om det!

BMW E36 320Im: http://www.garaget.org/?car=283955
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
ImprezaGC8
28 juni 2013 · 373 Inlägg

Palesjo skrev:

HampeB skrev:
Byta olja ofta, ingen komfortbil som sagt. Skulle inte köpa en 5 om ja skulle använd den som en pendlarbil. Och det är väl inte de mest pålitliga bilarna som finns i världen, vet du vad AYC är? inge roligt när den pajar..

Du, skulle du möjligtvis kunna förklara lite om AYC? Har hört lite om det och det skulle uppskattas väldigt mycket om du berättade lite om det!

Active yaw control, dvs typ aktiva diffar som kan skicka mest kraft till just det hjulet som behöver det. Pumpen till AYC brukar gå sönder och den är svindyr.

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Yaw_Control

HampeB dab-master
28 juni 2013 · 166 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:

Palesjo skrev:

HampeB skrev:
Byta olja ofta, ingen komfortbil som sagt. Skulle inte köpa en 5 om ja skulle använd den som en pendlarbil. Och det är väl inte de mest pålitliga bilarna som finns i världen, vet du vad AYC är? inge roligt när den pajar..

Du, skulle du möjligtvis kunna förklara lite om AYC? Har hört lite om det och det skulle uppskattas väldigt mycket om du berättade lite om det!

Active yaw control, dvs typ aktiva diffar som kan skicka mest kraft till just det hjulet som behöver det. Pumpen till AYC brukar gå sönder och den är svindyr.

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Yaw_Control

Exakt, se bara till att AYC lampan lyser när du vrider på tändningen och att den slocknar när du startar. Och sen att bilen har fått oljor bytta inom 500 mil smile

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
Palesjo
28 juni 2013 · 71 Inlägg

Okej okej men det där var kort och bra information! Tack så jättemycket!

Mvh
Tobias

BMW E36 320Im: http://www.garaget.org/?car=283955
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang