Vevaxelgivare E36

Micke_Dahl
30 juni 2013 · 110 Inlägg

Ska till o byta min vevaxelgivare på min E36 328i men jag ser den inte, känns som om de sitter massa grejer i vägen?
Trodde först de va kamaxelgivaren o sen trodde ja den satt på förarsidan om blocket men fick sen höra att de va USA modeller endast.
Men har nu fått beskrivning på vart den ska sitta men.. Jag ser bara en del av kugghjulet den läser, ser inga sladdar eller givare.
Snälla är de någon som vet om jag behöver demontera något eller hur ska jag göra för att hitta o kunna ta bort den lätt? Har smala armar så jag kommer in med armarna under insuget:)

Mvh

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
30 juni 2013 · 110 Inlägg

Well svarar på mitt egn ainlägg, hittade skiten, fick ut skruven och tappade den.. Har försökt gräva efter den i 3 timmar nu men ger upp efter jag skar mig rätt ordentligt o höll på att sparka något jag skulle ångrat efteråt.
Vart fan köper jag en ny skruv till eländet? för de medföljde såklart ingen. Eller är de kanske någon som har en på någon skrot bil?

Mvh

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
30 juni 2013 · 4 629 Inlägg

Är det någon speciell gänga på skruven då? Annars kan du väl ta vilken som helst :-O

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Micke_Dahl
30 juni 2013 · 110 Inlägg

jo ja måste in till tälge i morrn o leta efter en M6X16 borde passa o hoppas ja får till de dåsmile

En annan fråga, hur har ni gått till väga när dom sitter fast som sten i berg? Ännu mera våld?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
1 juli 2013 · 110 Inlägg

Lite uppdatering.. Helvete vad den gamla givaren satt fast.. utan att plocka bort nånting lyckades jag hugga bort varje mm av den förbaskade skiten med hjälp av lite mejslar o andra bits med långa förlängare både underifrån men mest uppifrån.
Fick dit den nya  o ja förstår varför dom sitter så, inte mycke plats i de lilla hålet där givaren ska i, så nu kommer den nya aldrig mer ut haha nädå :p
Men.. Mitt problem med svajig acceleration kvarstår.. Har läst om att man kanske måste radera felkoderna efter man bytt en trasig datakomponent? Drog loss Pluskablen iaf i hopp om att de kanske gör någon nytta?
Precis någonstans vid 4tusen varv känns de som om accelerationen stannar upp lite o sen kommer o sen går osv (trots foten på samma ställe på gasen), svajigt lixom eller vågigt funkar oxo som förklaring, den är orklös, kan knappt burna(inte för att jag gör sånt men ändåtongue)
På felsökningen hann dom kolla detta o de såg bra ut:
Soppafilter, tändstift o batteriet mätte bra.

Mvh

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
2 juli 2013 · 4 629 Inlägg

Såg alla avgasvärden ut som dom skulle?
Min gamla Subaru Coupé gick likadant när lambdasonden var kass.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Micke_Dahl
2 juli 2013 · 110 Inlägg

Cuefa skrev:
Såg alla avgasvärden ut som dom skulle?
Min gamla Subaru Coupé gick likadant när lambdasonden var kass.

Dom kollade inte de, eftersom dom sprang på detta fel ringde dom o frågade om dom skulle fortsätta men alla trodde ju att de va felet så jag sa åt dom att dom inte skulle kolla de.
Men, på felsökningen kunde dom inte radera en felkod "Effektsteg förvärmning lambdasond" men dom sa att de inte skulle göra mer än att ja har lite högre avgasvärden när den är kall.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
3 juli 2013 · 4 629 Inlägg

Hum... det är ju en förvärming av lambdasonden, som ser till att den når (och håller) rätt temperatur. Se om du kan koppla ur lambdan o se om beteendet ändras då vetja. Borde sitta en kontakt nånstans i närheten, bara följa sladden ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang