3911
Sök

Turbokonvertera 4g62motor med SMT6

18 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
Hej, jag går nu i tankebanerna att turbokonvertera min Mitsubishi Lancer Glxi. Stöter dock på en hel del problem som jag tänkte att någon här på garaget kanske kan hjälpa mig med!

Maskinen jag tänkte konvertera är en 4g62, 1.6l, 16v soch. 113hk.
Jag är redan medveten om att det är rent puckat om man nu jagar effekt, Det vore sjukt mkt lättare att byta till en annan motor isf(i teorin iaf, besiktningsmässigt skulle det bli problem). men jag är ute efter kunskap och vill bygga, ev insperera till större bygge.

Från början tänkte jag min ett snikturbobygge med progressiv btr. men insåg ganska snabbt att det kanske inte var bästa lösningen då jag inte skulle ha möjlighet att justera tändning och soppan skulle inte gå att justera speciellt noggrant. Kom sedan på att ett piggyback system kanske passade mina behov då jag tänkte mig en effekt på kanske 150hk.

Har kollat på SMT6 som verkar ganska dugligt till mina behov. Men här kommer då lite frågor jag inte hittat några svar på!

Jag kommer ju bli tuvngen att skaffa större spridare, men frågan är då om jag måste skaffa större luftmängdmätare eller om jag kan justera den procentuella förändringen av spridarstorleken med SMT så att det lirar.

En följdfråga blir vad händer om jag byter till större spridare med (Open loop) då används väl ECU's förprogrammerade öppettider för spridarna?
Borde inte det resultera i att bilen går alldeles för fett?

Dock så har jag för mig att SMT6 kan styra två separata spridare, kan detta vara ett alternativ?
att använda orginal lmm samt spridare och sedan ha två extra spridare som pytsar i mer bränsle då laddtrycket kommer?

min tredje fråga är angående mappning. Då det sitter Luftmängdmätare i bilen och jag är i saknad av MAP-sensor så kan jag ju inte mappa efter varvtal och tryck/övertryck. Har jag läst att man kan använda signalen från TPS'n som "Last" mätare eller vad jag ska säga.
Detta här jag läst här: http://www.maxxtuning.se/arkiv/smt6/. Själva frågan är om jag Mappar utefter varvtal och last?

Vi börjar med dessa frågor, om någon har turbokonverterat en sugmotor med piggyback vore jag evigt tacksam om jag skulle kunna få bolla lite frågor mot den personen tongue
Tack på förhand. Mvh Oscar

18 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
Upptäckte att jag råkat lagt tråden under "Grundläggande" om ev admin ser detta skulle du vänligen kunna flytta tråden till avancerad då jag tror den hör hemma där

smurfidunder
327 Inlägg
5 juli 2010
vad är prisbilden totalt på sprutet som du tänkt lägga?

är troligen mycket bättre och lättare att få det fungera najs med ett ms eller vems, det är inte så himla dyrt faktiskt smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

18 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
Neeh är medveten om det, problemet är att det känns overkill, då bilen är från 94 får jag problem med besiktning, hade den varit lite äldre hade jag byggt och reggat som ombyggt fordon hos SFRO men nu tänkte jag att om jag hade ett piggyback kan jag ju bara stänga av det å plocka av turbon å köra orginal grejerna under besikting, det blir inte svårt med MS eller VEMS. hmm tanken var att skaffa mig en annan bil längre fram och bygga fullt ut, med stand alone senare!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 juli 2010
Last tar du inte från tps:en utan från lmm och kör orignal lmm om du bara ska ladda lite lågt det är inte alls säkert att du bottnar den men det märker du ju när du börjar mappa..större spridare är inge problem att mappa in om du har bb-lambda tänding är klurigare och skulle igentligen kräva egt det är ofta i tändingen som effekten sitter..open/closed loop kvittar du styr fortfarande öppningstiden på spridarna efter ecun...

smurfidunder
327 Inlägg
5 juli 2010
ska nog gå att komma genom sbp med ett ms eller vems också, förmodligen enklare än med ett hemmamodifierat orginalsprut.

sen så kan du ju passa på att lära dig sprutet ordentligt nu medans du bygger mest för test och skoj eller hur det nu är. sen är det ju nästan färdigt att kasta det på nästa projekt ju, då vet du exakt hur det fungerar.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

18 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
0.6bar är siktet inställt på, haha tack MeloveGolf, va dum jag är som inte tänkte på det! då spelar det ju som sagt ingen roll, då är det ju inga problem att byta till större spridare om det nu skulle behövas!

dundersmurfen Du har helt klart en poäng! Men jag är övertygad om att jag fixar att få till SMT, inte lika säker på att jag kommer få till det med VEMS, eller det handlar väl mest kanske om att ta sig tid att läsa och förstå ordäntligt innan man sätter igång:P

Sök