Hej, jag går nu i tankebanerna att turbokonvertera min Mitsubishi Lancer Glxi. Stöter dock på en hel del problem som jag tänkte att någon här på garaget kanske kan hjälpa mig med!
Maskinen jag tänkte konvertera är en 4g62, 1.6l, 16v soch. 113hk.
Jag är redan medveten om att det är rent puckat om man nu jagar effekt, Det vore sjukt mkt lättare att byta till en annan motor isf(i teorin iaf, besiktningsmässigt skulle det bli problem). men jag är ute efter kunskap och vill bygga, ev insperera till större bygge.
Från början tänkte jag min ett snikturbobygge med progressiv btr. men insåg ganska snabbt att det kanske inte var bästa lösningen då jag inte skulle ha möjlighet att justera tändning och soppan skulle inte gå att justera speciellt noggrant. Kom sedan på att ett piggyback system kanske passade mina behov då jag tänkte mig en effekt på kanske 150hk.
Har kollat på SMT6 som verkar ganska dugligt till mina behov. Men här kommer då lite frågor jag inte hittat några svar på!
Jag kommer ju bli tuvngen att skaffa större spridare, men frågan är då om jag måste skaffa större luftmängdmätare eller om jag kan justera den procentuella förändringen av spridarstorleken med SMT så att det lirar.
En följdfråga blir vad händer om jag byter till större spridare med (Open loop) då används väl ECU's förprogrammerade öppettider för spridarna?
Borde inte det resultera i att bilen går alldeles för fett?
Dock så har jag för mig att SMT6 kan styra två separata spridare, kan detta vara ett alternativ?
att använda orginal lmm samt spridare och sedan ha två extra spridare som pytsar i mer bränsle då laddtrycket kommer?
min tredje fråga är angående mappning. Då det sitter Luftmängdmätare i bilen och jag är i saknad av MAP-sensor så kan jag ju inte mappa efter varvtal och tryck/övertryck. Har jag läst att man kan använda signalen från TPS'n som "Last" mätare eller vad jag ska säga.
Detta här jag läst här:
http://www.maxxtuning.se/arkiv/smt6/. Själva frågan är om jag Mappar utefter varvtal och last?
Vi börjar med dessa frågor, om någon har turbokonverterat en sugmotor med piggyback vore jag evigt tacksam om jag skulle kunna få bolla lite frågor mot den personen

Tack på förhand. Mvh Oscar