Köpråd S40 T5 AWD

Rensvinf
2 december 2013 · 528 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Bumpar upp denna då jag blivit nyfiken på en.

Är det nå att hänga i julgranen? AWDn, är det haldex på en 2004? Jag vill inte höra nåt om S60 / V70 etc är bättre bil, vill bara höra objektivt, om det går. smile

Vad är det för barnsjukdomar på dessa?

Det är haldex på dessa bilar. Det finns inte så mycket att säga om awd'n i sig. Det fungerar som det är tänkt.
Kör du mycket tunga släp på otympligt underlag så som snö, grus etc så kommer du vara glad över awdn.
Jag hade i några år en s40 t5 awd som jag ibland använde för att köra kärra lastad med ved på mina föräldrars gård. Det gick alltid smidigt även i snö och otympligt underlag. Men notera dock att awdn INTE är en rallybil som tål att idiotköras med. Dvs, dumpa komplingen på asfalt med höga varv etc. då går saker sönder "någongång". Kanske inte idag eller i morgon, men det går sönder.
Kort sagt, om du resonerat dig fram till att du *behöver* awd, då kommer bilen leva upp till förväntningarna. Vill du ha en rallybil, då är det fel bil. Och btw, den understyr givetvis som alla andra moderna fwd Volvo så om du inte *behöver* awd så är det rent av onödigt.

PlumCrazy
2 december 2013 · 881 Inlägg

Rensvinf skrev:

PlumCrazy skrev:
Bumpar upp denna då jag blivit nyfiken på en.

Är det nå att hänga i julgranen? AWDn, är det haldex på en 2004? Jag vill inte höra nåt om S60 / V70 etc är bättre bil, vill bara höra objektivt, om det går. smile

Vad är det för barnsjukdomar på dessa?

Det är haldex på dessa bilar. Det finns inte så mycket att säga om awd'n i sig. Det fungerar som det är tänkt.
Kör du mycket tunga släp på otympligt underlag så som snö, grus etc så kommer du vara glad över awdn.
Jag hade i några år en s40 t5 awd som jag ibland använde för att köra kärra lastad med ved på mina föräldrars gård. Det gick alltid smidigt även i snö och otympligt underlag. Men notera dock att awdn INTE är en rallybil som tål att idiotköras med. Dvs, dumpa komplingen på asfalt med höga varv etc. då går saker sönder "någongång". Kanske inte idag eller i morgon, men det går sönder.
Kort sagt, om du resonerat dig fram till att du *behöver* awd, då kommer bilen leva upp till förväntningarna. Vill du ha en rallybil, då är det fel bil. Och btw, den understyr givetvis som alla andra moderna fwd Volvo så om du inte *behöver* awd så är det rent av onödigt.

Tackar för svar!

Det är så att jag hittat en s40 t5 awd automat billigt, och den råkar kosta mindre än med fwd, det är inte så att jag behöver awd, hade som mest tänkt leka lite i snön, högst. smile

Är mest ute efter en nyare bruksbil, med eller utan awd.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Rensvinf
2 december 2013 · 528 Inlägg

PlumCrazy skrev:

Rensvinf skrev:

PlumCrazy skrev:
Bumpar upp denna då jag blivit nyfiken på en.

Är det nå att hänga i julgranen? AWDn, är det haldex på en 2004? Jag vill inte höra nåt om S60 / V70 etc är bättre bil, vill bara höra objektivt, om det går. smile

Vad är det för barnsjukdomar på dessa?

Det är haldex på dessa bilar. Det finns inte så mycket att säga om awd'n i sig. Det fungerar som det är tänkt.
Kör du mycket tunga släp på otympligt underlag så som snö, grus etc så kommer du vara glad över awdn.
Jag hade i några år en s40 t5 awd som jag ibland använde för att köra kärra lastad med ved på mina föräldrars gård. Det gick alltid smidigt även i snö och otympligt underlag. Men notera dock att awdn INTE är en rallybil som tål att idiotköras med. Dvs, dumpa komplingen på asfalt med höga varv etc. då går saker sönder "någongång". Kanske inte idag eller i morgon, men det går sönder.
Kort sagt, om du resonerat dig fram till att du *behöver* awd, då kommer bilen leva upp till förväntningarna. Vill du ha en rallybil, då är det fel bil. Och btw, den understyr givetvis som alla andra moderna fwd Volvo så om du inte *behöver* awd så är det rent av onödigt.

Tackar för svara

Det är så att jag hittat en s40 t5 awd automat billigt, och den råkar kosta mindre än med fwd, det är inte så att jag behöver awd, hade som mest tänkt leka lite i snön, högst. smile

Är mest ute efter en nyare bruksbil, med eller utan awd.

Kostar den som en fwd, så varför inte?  Beroende på miltal och skick så kan det ju vara en bra att ha grej någon gång..  men som sagt, bilen är inte jättekul att sladda med. Det *går* att göra donuts på grus och snö, men dels så kan du inte koppla ur anti-sladdsystemet fullt ut, så bilen motarbetar dig hela tiden, och såvida du inte riktigt tvingar fram en sladd, så understyr den istället. Kolla på youtube efter Volvo med haldex. Finns flertalet klipp där folk sladdar på parkeringar etc i snön.  Det ser alltid halvtattigt ut och går inte jämföra med en bakhjulsdriven bil. Mest irriterande är givetvis att bilen alltid försöker motarbeta sladden.  Och glöm att kunna göra det på asfalt. Då går det sönder relativt fort.

Det som har varit akilleshälen är vinkelväxeln. Dvs, om jag förstått det rätt, något slags kronhjul eller liknande som för drivningen till kardanen.  Mig veterligen ska S40 ha den förstärkta varianten, men det innebär ju inte att det håller för donuts på asfalt. Från bakhuvudet vill jag minnas att en rep. av denna kostar drygt 10". Säkert dyrare.  Själva AWD-enheten i sig ska vara robust och palla för rejäla krafter. Men  växellåda och framför allt vinkelväxel gör det inte.

Rensvinf
2 december 2013 · 528 Inlägg

Såg precis att det var automat. Det är nog ingen hit om du vill "leka" på vintern.  Inte nog med att den manuella AWDn är relativt tråkig på snö om man vill leka, att leka med en automat är väl inte så överdrivet kul?  Dǻ får du ju dessutom ännu en faktor att ta hänsyn till. Automatlådor brukar tåla mindre stryk. Givetvis med en massa undantag så som automarlådor i flermiljonsbilar. Men för en Volvo..  nope.  Är det då en T5 med en del mil på mätaren så kan du ju utgå från att den fått en hel stryk. Och då är vinkelväxelns kostnad på 10" plötsligt "ringa".  smile

Rensvinf
2 december 2013 · 528 Inlägg

Förlåt om jag spammar tråden nu. Men du bör även tänka så här. Alla kraft i en effektfull bil tar vägen någonstans. Om bilen körs hårt så är det ju antingen däck eller övrig drivlina som tar smällen.  Volvos AWD med haldex fungerar ypperligt. Drar du plattan i mattan från stillastående så spinner det i princip inget alls.  Men det innebär ju rent konkret att växellåda och övrig drivlina tar smällen.  Det är häftigt när det fungerar,  men trist när det börjar kosta pengar.

PlumCrazy
2 december 2013 · 881 Inlägg

Tack för alla svar! Den är ju mest menad som brukis som sagt, men att det inte går att koppla ur antispinn/sladd helt är ju surt, fast det är för att det är Volvo... = Säkerhet...

Det är ju just det, går awdn eller automaten sönder så blir man ju grinig. smile Dilemma.

Bilen är en 2004, har gått 14 000 mil, Summum paket. Kostar 44 000 :- Lockande alltså.

Fast Volvo och fyrhjulsdrift är väl inte den bästa kombinationen heller då fyrhjulsdriften inte är som "på en Subaru". Läs lekvänlig.

Ja, inte vet jag... big_smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Bjaernen
3 december 2013 · 13 Inlägg

PlumCrazy skrev:

PlumCrazy skrev:
Bumpar upp denna då jag blivit nyfiken på en.

Är det nå att hänga i julgranen? AWDn, är det haldex på en 2004?

Vad är det för barnsjukdomar på dessa?

Ingen som vet något? smile

Haldex ja smile

Rensvinf
4 december 2013 · 528 Inlägg

med de milen hade jag inte varit rädd. köp om allt stämmer och skick är ok. smile

PlumCrazy
4 december 2013 · 881 Inlägg

Tackar för all input, men bilen är tyvärr såld. smile På plussidan har man sparat pengar.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang