PlumCrazy skrev:
Rensvinf skrev:
PlumCrazy skrev:
Bumpar upp denna då jag blivit nyfiken på en.
Är det nå att hänga i julgranen? AWDn, är det haldex på en 2004? Jag vill inte höra nåt om S60 / V70 etc är bättre bil, vill bara höra objektivt, om det går.
Vad är det för barnsjukdomar på dessa?
Det är haldex på dessa bilar. Det finns inte så mycket att säga om awd'n i sig. Det fungerar som det är tänkt.
Kör du mycket tunga släp på otympligt underlag så som snö, grus etc så kommer du vara glad över awdn.
Jag hade i några år en s40 t5 awd som jag ibland använde för att köra kärra lastad med ved på mina föräldrars gård. Det gick alltid smidigt även i snö och otympligt underlag. Men notera dock att awdn INTE är en rallybil som tål att idiotköras med. Dvs, dumpa komplingen på asfalt med höga varv etc. då går saker sönder "någongång". Kanske inte idag eller i morgon, men det går sönder.
Kort sagt, om du resonerat dig fram till att du *behöver* awd, då kommer bilen leva upp till förväntningarna. Vill du ha en rallybil, då är det fel bil. Och btw, den understyr givetvis som alla andra moderna fwd Volvo så om du inte *behöver* awd så är det rent av onödigt.
Tackar för svara
Det är så att jag hittat en s40 t5 awd automat billigt, och den råkar kosta mindre än med fwd, det är inte så att jag behöver awd, hade som mest tänkt leka lite i snön, högst.
Är mest ute efter en nyare bruksbil, med eller utan awd.
Kostar den som en fwd, så varför inte? Beroende på miltal och skick så kan det ju vara en bra att ha grej någon gång.. men som sagt, bilen är inte jättekul att sladda med. Det *går* att göra donuts på grus och snö, men dels så kan du inte koppla ur anti-sladdsystemet fullt ut, så bilen motarbetar dig hela tiden, och såvida du inte riktigt tvingar fram en sladd, så understyr den istället. Kolla på youtube efter Volvo med haldex. Finns flertalet klipp där folk sladdar på parkeringar etc i snön. Det ser alltid halvtattigt ut och går inte jämföra med en bakhjulsdriven bil. Mest irriterande är givetvis att bilen alltid försöker motarbeta sladden. Och glöm att kunna göra det på asfalt. Då går det sönder relativt fort.
Det som har varit akilleshälen är vinkelväxeln. Dvs, om jag förstått det rätt, något slags kronhjul eller liknande som för drivningen till kardanen. Mig veterligen ska S40 ha den förstärkta varianten, men det innebär ju inte att det håller för donuts på asfalt. Från bakhuvudet vill jag minnas att en rep. av denna kostar drygt 10". Säkert dyrare. Själva AWD-enheten i sig ska vara robust och palla för rejäla krafter. Men växellåda och framför allt vinkelväxel gör det inte.