Hydralisk handbroms!

Andthenshebleed
22 december 2013 · 242 Inlägg

Tja! Undrar bara om jag förstår detta med hydralisk handbroms rätt!
Man måste ha en ventil som gör så att bromsvätskan inte åker tillbaka i behållaren och en T-korsning vid bakhjulen? Rätta mej gärna om jag har fel! Bilen jag undrar om är en 740 utan abs smile

Volvo V70 "Bött e gött" (1998)
Volvo 740 "Cabben" (1990)
Volvo 855 T5-R "T-grön 1 av 500" (1995)
KHRacing
22 december 2013 ·

Andthenshebleed skrev:
Tja! Undrar bara om jag förstår detta med hydralisk handbroms rätt!
Man måste ha en ventil som gör så att bromsvätskan inte åker tillbaka i behållaren och en T-korsning vid bakhjulen? Rätta mej gärna om jag har fel! Bilen jag undrar om är en 740 utan abs smile

Måste & måste. allt är relativt.

Jag förespråkar alltid fördelningsventilen då den hindrar bromssystemet från att låsa upp sig om du råkar
dra handbroms och fotbroms samtidigt - Detta "KAN" alltså hända.. säger inte att det kommer att hända.

tur du inte har ABS.. för då finns det enbart en enda ventil för detta som kostar runt 16000kr

Sök även om du orkar (jag ar ej sparat mina bilder tyvärr)
så hitatr du EXAKT beskrivningar från mig på Garaget.org på hur mans kall göra.

Andthenshebleed
23 december 2013 · 242 Inlägg

KHRacing skrev:

Andthenshebleed skrev:
Tja! Undrar bara om jag förstår detta med hydralisk handbroms rätt!
Man måste ha en ventil som gör så att bromsvätskan inte åker tillbaka i behållaren och en T-korsning vid bakhjulen? Rätta mej gärna om jag har fel! Bilen jag undrar om är en 740 utan abs smile

Måste & måste. allt är relativt.

Jag förespråkar alltid fördelningsventilen då den hindrar bromssystemet från att låsa upp sig om du råkar
dra handbroms och fotbroms samtidigt - Detta "KAN" alltså hända.. säger inte att det kommer att hända.

tur du inte har ABS.. för då finns det enbart en enda ventil för detta som kostar runt 16000kr

Sök även om du orkar (jag ar ej sparat mina bilder tyvärr)
så hitatr du EXAKT beskrivningar från mig på Garaget.org på hur mans kall göra.

Okej! Tack för all hjälp smile
Ska söka lite då smile

Volvo 740 "Cabben" (1990)
Volvo 855 T5-R "T-grön 1 av 500" (1995)
Volvo V70 "Bött e gött" (1998)
myche DreamTeam
23 december 2013 · 58 Inlägg

Jag och en polare satte in varsin hydralisk handbroms i våra 740is och vi skarvade bara in oss på original bromsledningarna med t koppling och de har funkat fint dom senaste 3 månaderna vi åkt med det, men vill man ha det lite seriösare så kan man använda fördelningsventil smile

"I drift not because it is a quicker way around a corner but the most exciting way."
- Keiichi Tsuchiya
Cadillac Deville convertible "cruiiseeern" (1966)
Volvo 940 D24TIC "DieselEivor" (1993)
KHRacing
23 december 2013 ·

myche skrev:
Jag och en polare satte in varsin hydralisk handbroms i våra 740is och vi skarvade bara in oss på original bromsledningarna med t koppling och de har funkat fint dom senaste 3 månaderna vi åkt med det, men vill man ha det lite seriösare så kan man använda fördelningsventil smile

O där kom det jag alltid förutsäger kommer i text.
Det har fungerat fint de tre senaste månaderna.....

Såhär skriver ungefär 99% av alla som kör med hydraulisk handbroms tyvärr.

Men det betyder alltså inte att det inte kan låsa upp, bara att det inte gjort det, än.

Det är inte enklare att göra såhär, utan bara mindre säkert

God Jul

Andthenshebleed
23 december 2013 · 242 Inlägg

KHRacing skrev:

myche skrev:
Jag och en polare satte in varsin hydralisk handbroms i våra 740is och vi skarvade bara in oss på original bromsledningarna med t koppling och de har funkat fint dom senaste 3 månaderna vi åkt med det, men vill man ha det lite seriösare så kan man använda fördelningsventil smile

O där kom det jag alltid förutsäger kommer i text.
Det har fungerat fint de tre senaste månaderna.....

Såhär skriver ungefär 99% av alla som kör med hydraulisk handbroms tyvärr.

Men det betyder alltså inte att det inte kan låsa upp, bara att det inte gjort det, än.

Det är inte enklare att göra såhär, utan bara mindre säkert

God Jul

Ska ta å köpa en fördelningsventil så är man på den säkra sidan smile
God jul smile

Volvo V70 "Bött e gött" (1998)
Volvo 740 "Cabben" (1990)
Volvo 855 T5-R "T-grön 1 av 500" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang