Fått parkeringsavgift från ett företag? Stått fel

Henrik-N
23 december 2013 · 450 Inlägg

Kan de inte bara vara så att företaget som har platsen är så himla less på trådskaparen att han skrev en faktura just för att poängtera att "ge fan i att stå på vår plats".... Företaget vet säkert att juridiskt får han inte betalt.

Jag hade gjort likadant.

Det är inte företaget som gjort fel, det är TS.... Spelar ingen roll om de handlar om 30 sekunder..... Och trådskaparen har ju själv skrivit att han visste att platsen disponerades av företaget.

Muttley
23 december 2013 ·

Henrik-N skrev:
Kan de inte bara vara så att företaget som har platsen är så himla less på trådskaparen att han skrev en faktura just för att poängtera att "ge fan i att stå på vår plats".... Företaget vet säkert att juridiskt får han inte betalt.

Jag hade gjort likadant.

Det är inte företaget som gjort fel, det är TS.... Spelar ingen roll om de handlar om 30 sekunder..... Och trådskaparen har ju själv skrivit att han visste att platsen disponerades av företaget.

Så kan de nog vara med.  Att företaget tröttnar på de som är för lata för att gå en bit.
Mina grannar är sådana med. Dock parkerar de framför en bom och där måste de vara fritt ifall ambulansen behöver ta sig in. Men ändå trots de handlar om 10 meter extra så parkerar folk framför den.

Teho
23 december 2013 · 237 Inlägg

Henrik-N skrev:
Kan de inte bara vara så att företaget som har platsen är så himla less på trådskaparen att han skrev en faktura just för att poängtera att "ge fan i att stå på vår plats".... Företaget vet säkert att juridiskt får han inte betalt.

Inte nog med det, om betalningsinfo finns med på lappen borde det väl juridiskt sett kunna rubriceras som försök till bedrägeri, alternativt bedrägligt beteende från företagets sida?
Om någon nu faktiskt i god tro betalar fakturan har de ju tillskansat sig pengar genom att vilseleda folk.

En annan gång fick jag istället ett stort A4-papper med en utskällning på rutan när jag "lånade" ett företags kundparkering. Way to go.

Senast redigerat av Teho (23 december 2013)

ahi
23 december 2013 · 90 Inlägg

Teho skrev:

ahi skrev:
det jag vet är att man inte får skriva ut böter innan 10min har gått.. sen vakten/p-lisa har kommit till bilen.. ev sätt felparkerat bil..(detta i mitt företag iaf)

Brukar vara så om bilen står parkerad utan biljett eller på plats med parkeringsförbud.
Fick böter en annan gång då jag stått på vanlig p-plats utan att betala. Vakten hade då stått vid bilen i exakt 10 minuter innan boten skrevs.

På stoppförbud (för nära korsning, handikapp, terräng etc.) lappas bilarna direkt, åtminstone av de kommunala p-vakterna häromkring.

på mitt företag måste vi vänta enl lag oavsett vart personen parkerat.. handikapp.. eller p-förbud..etc..
polis oxå.. att de måste vänta mist 10min.. iaf här hos oss..
detta pga att personen i fråga kan ha glömt handikapps tillståndet.. lr på väg att köpa biljett.. mm..
lr nått akut som har hänt..

Henrik-N
23 december 2013 · 450 Inlägg

Teho skrev:

Henrik-N skrev:
Kan de inte bara vara så att företaget som har platsen är så himla less på trådskaparen att han skrev en faktura just för att poängtera att "ge fan i att stå på vår plats".... Företaget vet säkert att juridiskt får han inte betalt.

Inte nog med det, om betalningsinfo finns med på lappen borde det väl juridiskt sett kunna rubriceras som försök till bedrägeri, alternativt bedrägligt beteende från företagets sida?
Om någon nu faktiskt i god tro betalar fakturan har de ju tillskansat sig pengar genom att vilseleda folk.

En annan gång fick jag istället ett stort A4-papper med en utskällning på rutan när jag "lånade" ett företags kundparkering. Way to go.

Lägg ner felparkeringarna på andras platser så slipper ni A4 papper och fakturor, det är inte ett dugg olagligt att "ta betalt" som vilken tjänst som helst för att något står på ens egen plats, det är fel av dem att ta ut "felparkerings avgift."


Vilseledning eller inte, TS har stått på fel plats.

Senast redigerat av Henrik-N (23 december 2013)

Teho
23 december 2013 · 237 Inlägg

Henrik-N skrev:

Teho skrev:

Henrik-N skrev:
Kan de inte bara vara så att företaget som har platsen är så himla less på trådskaparen att han skrev en faktura just för att poängtera att "ge fan i att stå på vår plats".... Företaget vet säkert att juridiskt får han inte betalt.

Inte nog med det, om betalningsinfo finns med på lappen borde det väl juridiskt sett kunna rubriceras som försök till bedrägeri, alternativt bedrägligt beteende från företagets sida?
Om någon nu faktiskt i god tro betalar fakturan har de ju tillskansat sig pengar genom att vilseleda folk.

En annan gång fick jag istället ett stort A4-papper med en utskällning på rutan när jag "lånade" ett företags kundparkering. Way to go.

Lägg ner felparkeringarna på andras platser så slipper ni A4 papper och fakturor, det är inte ett dugg olagligt att "ta betalt" som vilken tjänst som helst för att något står på ens egen plats, det är fel av dem att ta ut "felparkerings avgift."


Vilseledning eller inte, TS har stått på fel plats.

Korrekt, det är fullt lagligt för en person/företag att upplåta en yta för parkering mot avgift.
Denna tråd handlar dock om en person som utan juridisk grund och förmodligen även olegitimt förser felparkerade fordon med böter. Detta är givetvis en olaglig och även straffbar handling.

Senast redigerat av Teho (23 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang