Mercedes OM602. 5cyl 2.5L turbodiesel. mer effekt? hur? samt allmän info om motorn

mb_pucken
15 juni 2012 · 5 087 Inlägg

Såg att ingen ville tro på mina bränsle siffror. Men konstigt nog så ökade inte förbrukningen. Tvärt om.kör man som förut så sjunker bränsleförbrukningen. Beror nog på att det krävs mindre gas för samma effekt samt lägre varv.. Givetvis gick det att få den att dricka mera:-P blir väl lite liknande effekt som dieselbox. hade även en golf 2a där förbrukningen sjönk med påställd pump.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
vEight Baronen
15 juni 2012 · 1 434 Inlägg

mb_pucken skrev:
Såg att ingen ville tro på mina bränsle siffror. Men konstigt nog så ökade inte förbrukningen. Tvärt om.kör man som förut så sjunker bränsleförbrukningen. Beror nog på att det krävs mindre gas för samma effekt samt lägre varv.. Givetvis gick det att få den att dricka mera:-P blir väl lite liknande effekt som dieselbox. hade även en golf 2a där förbrukningen sjönk med påställd pump.

Du har så rätt! Bränsleförkrukningen blir ofta mindre. Vid "normal" körning ska väl tilläggas wink Jag är född med blyfot..

Elbilar kan dra åt helvete.
mb_pucken
15 juni 2012 · 5 087 Inlägg

ja d¨blir det värre wink kan va ett kostsamt handikapp..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
vEight Baronen
15 juni 2012 · 1 434 Inlägg

Men ett fan så roligt handikapp wink Håller på med en 602:a just nu. 7mm element och HX35:a, så jag slipper trycka så hårt på pedalen.

Elbilar kan dra åt helvete.
mb_pucken
15 juni 2012 · 5 087 Inlägg

Oj det lät som ett trevligt bygge:-) haha ja då behöver man knapt blyfot.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 juni 2012 · 1 903 Inlägg

Tackar ödmjukast för informationen!

lyckas du klämma fram 170kusar och samtidigt behålla originalpumpen så vore ju det guld.

En ombyggnation av pumpen i denna bil kommer inte bli aktuellt. Har varit i kontakt med dieselmeken och han varnade för effektuttag över 250hk i denna maskinen. Eftersom det är en 10ventilare så är den tydligen inte lika hållbar.

Är i valet och kvalet om det kommer trimmas någonting alls faktiskt, har visat sig att det finns enbart 14st av denna modell i sverige så det känns lite dumt att ha den som utgångsobjekt smile
amen hur som, stort tack för all info. det uppskattas verkligen smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
vEight Baronen
3 juli 2012 · 1 434 Inlägg

Tvärtom! Om602 är bland de hållbaraste motorer som någonsin tillverkats. Om man bara aktar sig för avgastempen så kan du plocka ut 350hk utan att öppna motorn. Inga problem. :-)

Elbilar kan dra åt helvete.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
4 juli 2012 · 1 903 Inlägg

vEight skrev:
Tvärtom! Om602 är bland de hållbaraste motorer som någonsin tillverkats. Om man bara aktar sig för avgastempen så kan du plocka ut 350hk utan att öppna motorn. Inga problem. :-)

säger du det?! med bara 10ventiler? Det förändrar läget radikalt. Du som verkar insatt, kan inte du länka mig någon tråd eller videoklipp med någon som plockar ut så mycket effekt ur en OM602? smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
lasse1988
4 september 2012 · 1 Inlägg

Hejsan tänkte höra om någon har något tips på vart man kan få tag på större element till dieselpumpen?

mb_pucken
4 september 2012 · 5 087 Inlägg

kolla med dieselmeken:-) vet dock inte om han säljer lösa element..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
agadiffen
22 mars 2014 · 739 Inlägg

Har samma planer fast har en w210 290 .
Nån som pratat med dieselmeken nått om priser?

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
klubbfors
22 mars 2014 · 135 Inlägg

Byte till element till 500+hk tog han 9000 för, frågade för nån månad sen:) till en 602:a 2,5 liters men det kanske är samma pump?... Någonstans däromkring borde det ju vara hur som helst.

Senast redigerat av klubbfors (22 mars 2014)

vEight Baronen
23 mars 2014 · 1 434 Inlägg

Jag tror det sitter elstyrd pump på OM602 2,9 så den vet jag inte mycket om. Annars är det ju inte jätte svårt att hitta en mekanisk. Dom passar ju rakt emellan. Har en till övers. Jag köpte mina pumpelement i tyskland. 7mm.

Elbilar kan dra åt helvete.
agadiffen
24 mars 2014 · 739 Inlägg

Ja får kolla över det hela ska iväg å köpa en donator bil i morgon ! Så tänkte ta den pumpen så har ja en besiktnings pump med smile
Sen är ja ute efter ett xrör någon som vet var man kan köpa ? Inte intresserad av byggsats .

Senast redigerat av agadiffen (24 mars 2014)

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
vEight Baronen
24 mars 2014 · 1 434 Inlägg

agadiffen skrev:
Ja får kolla över det hela ska iväg å köpa en donator bil i morgon ! Så tänkte ta den pumpen så har ja en besiktnings pump med smile
Sen är ja ute efter ett xrör någon som vet var man kan köpa ? Inte intresserad av byggsats .

Xrör?

Elbilar kan dra åt helvete.
agadiffen
24 mars 2014 · 739 Inlägg

Extractorrör

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
agadiffen
25 mars 2014 · 739 Inlägg

vEight skrev:

agadiffen skrev:
Extractorrör

Turbobanditen.com har till diesel. Men det heter inte  extraktorrör till turbomotorer..

Då fr du gärna förklara vad det heter !

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
vEight Baronen
25 mars 2014 · 1 434 Inlägg

agadiffen skrev:

vEight skrev:

agadiffen skrev:
Extractorrör

Turbobanditen.com har till diesel. Men det heter inte  extraktorrör till turbomotorer..

Då fr du gärna förklara vad det heter !

Kort och gott grenrör eller i det här fallet turbogrenrör. Ett extraktorgrenrör är ett specialanpassat grenrör för motorer utan turbo där du ska få så bra flöden i röret att avgaserna sugs ut ur cylindrarna. Ett turbogrenrör är byggt för att få jämna pulser in i turbon med ett bra flöde. Det är två helt skilda begrepp.

Elbilar kan dra åt helvete.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2014 · 17 491 Inlägg

Tråden är nästan 2.5 år gammal. Låser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang