4257
Sök

Låda till 6*9:or, hur många liter?

1 417 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Tjena!

Håller på att fixa med ny hatthylla, och kommer inte låta sexniorna hänga direkt ner i bagaget, hur stor låda bör jag då ha för att det ska spela bäst?
Lådan ska sitta fast på undersidan av hatthyllan.

Och vad finns det för program för att räkna och grejja med baslådor med mera ?

Kram! smile

Administratör
11 968 Inlägg
8 november 2005
För att kunna använda ett program behöver du en rad parametrar för högtalarna.

Enklast för dig vore nog att kontakta tillverkaren (kanske finns information på deras webbplats) eller försäljaren och fråga. Att ge dig någor svar rakt av utan att veta något om högtalaren än nog mycket svår, om inte omöjligt. Själv gissar jag dock på att det inte är så kinkigt på 6x9" koaxialhögtalare. En sluten låda på några liter duger nog fint, eller ingen låda alls går nog lika bra för den delen gissar jag.

Men gör som så att du frågar försäljaren eller tillverkaren, de bör kunna hjälpa dig.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 417 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Okej. Men då provar jag utan låda först, och blir det skit, får jag försöka sätta dit en senare.
Det var en på ett annat forum som tyckte jag absolut skulle ha låda till dem. Men en återförsäljare här i stan tyckte inte att jag skulle ha det.
Jag provar mig fram wink

116 Inlägg
8 november 2005
Du ska inte ha någon låda till dem.. det förstör bara ljudet..
Dom behöver få "jobba fritt"...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)

21 761 Inlägg
8 november 2005
6x9:or är normalt sett gjorda för open air montering, men om man ska göra en låda så är nog en sluten bäst. Tror att det brukar vara relativt högt Qts på dessa element. Lämplig volym gissar jag på 10-15 liter, kanske 20.

1 417 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Okej, tack för hjälpen smile
Får montera dem som jag tänk, och blir det skit. så får jag prova med låda.

Sök