4571
Sök

Hur bygga ut ett Standardsystem Ny Saab

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#1
Tja.

Hur kan man bygga ut/förbättre ett Ljudsystem Saab har?
Stereon sitter inbyggd i panelen och hur bör man tänka?

Är det tillräckligt att försöka få in ett slutsteg på befintliga stereon?

Det är så jag har tänkt, det är stora ljudsystemet så jag hoppas på att spelaren är tillräcklig i sig. (lämpligast med tanke på styrning i ratt mm) sedan koppla in ett slutsteg som orkar driva en baslåda i skuffen samt lägga över bakre högtalarna på dem och den köra främre delen som det redan sitter...

Är det möjligt? Sitter systemet slutet eller är det befintliga kontakter man bara kan koppla till steget.

Bästa vore väl om man kunde koppla in en helt annan spelare men det är väl omöjligt på inbyggnad på inte allt för invecklat sätt...?

All hjälp mottages tacksamt.

/ Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

494 Inlägg
6 november 2005
#2
kan inte säga att ja är expert på inbyggda men om man vill så går de att byta ut dem. men annars låter din idee väll bra fast ja skulle nog koppla fram och bas på steget. de bör finnas något kopplings schema som visar hur sladdarna sitter bak på steron.
om du inte får nåra svar så hör av dig så ringer jag min kusin han jobbar på saab han brukar fixa kopplings schema åt mig..

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#3
Vogge skrev:
kan inte säga att ja är expert på inbyggda men om man vill så går de att byta ut dem. men annars låter din idee väll bra fast ja skulle nog koppla fram och bas på steget. de bör finnas något kopplings schema som visar hur sladdarna sitter bak på steron.
om du inte får nåra svar så hör av dig så ringer jag min kusin han jobbar på saab han brukar fixa kopplings schema åt mig..

Oj, verkligen sjysst.

Jag kan verkligen inte mycket om billjud men att koppla högtalarna till steget kan inte vara så svårt, kanske drar om kablar med längd så det går lätt att koppla.

men utgångar från stereon till slutsteg måste ju finnas tycker man.

Men vad "tror" du, sitter det någon typ av iso-kablage som är lätt att modifiera bakom eller kan det vara slutet system som inte är så förståligt.

Sen har jag en liten gissning som kanske leder till att jag idiotförklarar mig själv inför alla här men såhär tänker jag: big_smile

Baslådan som sitter i original är antingen aktiv och sitter direkt med utgångar från stereon eller så sitter någon form av förstärkare/slutsteg som driver den och ev andra högtalare, isåfall skulle det underlätta mycket.

Brukar det vara aktiva baslådor i sådanna system eller brukar det förekomma slutsteg/stärkare utanför stereon från fabrik?


Ska bli intressant att kolla hur ljudet är byggt, får bilen i början av December smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

494 Inlägg
7 november 2005
#4
ja de borde vara någon form av iso eftersom bilen kan ju ha olika stero paket och tror inte de byter hela sladd härvan bara för att de är någon som köper bilen med ett litet stero paket utan de är nog nåot lätt urkopplings bart.

vad de hjäller basen så skulle ja tro att den har en stärkare till basen har för mig att ja såg nått liknande i en xc 90 och tror inte de finns så många lösningar. men man vet ju alldrig.
de borde ju finnas signal utgånger bak på steron iaf en till baslådan.

sen kan man ju fundera om de är nödvändigt att bygga ut:D om man ändå får stora paketet,.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
#5
Vogge skrev:
ja de borde vara någon form av iso eftersom bilen kan ju ha olika stero paket och tror inte de byter hela sladd härvan bara för att de är någon som köper bilen med ett litet stero paket utan de är nog nåot lätt urkopplings bart.

vad de hjäller basen så skulle ja tro att den har en stärkare till basen har för mig att ja såg nått liknande i en xc 90 och tror inte de finns så många lösningar. men man vet ju alldrig.
de borde ju finnas signal utgånger bak på steron iaf en till baslådan.

sen kan man ju fundera om de är nödvändigt att bygga ut:D om man ändå får stora paketet,.

Ok. Det är främst den värre baslåda som jag tänkt sätta in och då tänkte jag samtidigt göra det lite snyggt med nersänkt slutsteg. plexiglas och lite "småfint i skuffen" big_smile

Hoppas på det, att det sitter en stärkare som man bara man byta ut och köra basen på den till att börja med. ev lägga över framsystemet beroende på vad steget klarar..

Tack för bra svar Vogge smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

494 Inlägg
7 november 2005
#6
de låter bra de där hoppas de går bra för dig . hoppas ditt bygge fortsrkider bättre en mitt går välldigt långsatm:P

och sen förväntar ja mig lite billder på nya bilden.
lycka till!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
#7
Vogge skrev:
de låter bra de där hoppas de går bra för dig . hoppas ditt bygge fortsrkider bättre en mitt går välldigt långsatm:P

och sen förväntar ja mig lite billder på nya bilden.
lycka till!

Tackar.

Jo det blir kamera fram när den kommer... Tänker ta nån bild med sommardäcken på först som den levereras med, sedan blir det vinterdäcken på.

Ska känna lite på bilen först... det enda som är klart är väl Toning bak från fabrik (om det nu går, stod endast SportCombi men kan gå) annars har vi ett proffs i stan som fixar sånt sen har jag redan fixat ett öppet KN-filter som alla andra smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 november 2005
Trådstartare
#8
Tillägg... Den som Söker, den hittar...

"Det största Ljudsystemet, Prestige 300 har fem högtalare i instrumentpanelen, två i framdörrarna och 6 i hatthyllan, sammanlagt tretton högtalare. Detta system har förutom radions förstärkare och den extra förstärkaren under förarsätet, ytterligare en kraftig effektförstärkare placerad i bagageutrymmet. Systemet ger 300 W uteffekt."

Roligt om man visste hur det var kopplat också smile

Edit: Antar att det i bagaget driver Sub+Hatthylle 6x9:orna?!?
Senast redigerat av Martin 9-3 (11 november 2005)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg


Sök