Byta bromsvätska BMW E60 med ABS/DSC

newflag
17 oktober 2015 · 62 Inlägg

Tjena!

Min BMW e60 523i 2006 har börjat säga till att bromsvätskan skall bytas senast i november. Har tidigare luftat bromsar på både andra bilar och motorcyklar men undrar hur det fungerar när bilen även har ABS/DCS-pumpen kopplad till bromsvätskebehållaren.



Förstår att det kommer bli ytterst lite bromsvätska kvar i ABS samt DSC enheten om man inte kör med BMW:s "pumpning program for DSC"  som de gör på deras verkstäder, men undrar om det ändå går att dra igenom bromsvätska från behållaren ut genom oken?

BMW:s sätt att göra det http://translate.googleusercontent.com/ … Mq3j7DbM7g



Så alltså tänker att behållaren ut till oken är seriekopplade med rör betyder detta då att jag kan byta bromsvätska, aktivera ABS och DSC genom att dra ut till en hal väg utan trafik och dra på lite extra samt nödbromsa så man får modulen att jobba.
Efter detta kör jag genom systemet med bromsvätska vilket borde betyda att man nu fått ut all gammal bromsvätska.


Tänkte byte bromsvätskan såhär:

1: Suger upp bromsvätska ur bromsvätskebehållaren ända ner till "Minimum" gränsen med min vakumluftare

2: fyller ny bromsvätska i bromsvätskebehållaren så mycket det går

3: suger ut bromsvätska med vakumluftaren HB, VB; HF, VF och fyller på bromsvätskebehållaren vid behov.


Vad tror ni grabbar?

Senast redigerat av newflag (17 oktober 2015)

baltis
20 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Förstår inte varför du ska göra steg ett... ska du suga ur behållaren? why? smile

Kör på nr 3, en flaska (250ml?) brukar vara mer än tillräckligt för att "flusha" systemet.
Den vätskan som åldrats mest är ju dessutom den närmast bromsarna... och den blir ju garanterat bytt när du gör enligt "3" smile

joH900
20 oktober 2015 · 414 Inlägg

Att tömma behållaren innan man fyller på kan ju knappast va dumt så slipper man suga igenom gammal bromsvätska? Så brukar jag också göra.

baltis
20 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

joH900 skrev:
Att tömma behållaren innan man fyller på kan ju knappast va dumt så slipper man suga igenom gammal bromsvätska? Så brukar jag också göra.

Nu när du säger det så så kan jag hålla med om att iden e bra.. jag skulle dock bara lyckas spilla massa frätande bromsvätska i motorrummet smile

joH900
20 oktober 2015 · 414 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031634/

Med denna så blir det inget spill, typ 5 sekunder så är behållaren tom. Kräver ju att man har kompressor såklart

newflag
21 oktober 2015 · 62 Inlägg

baltis skrev:
Förstår inte varför du ska göra steg ett... ska du suga ur behållaren? why? smile

Kör på nr 3, en flaska (250ml?) brukar vara mer än tillräckligt för att "flusha" systemet.
Den vätskan som åldrats mest är ju dessutom den närmast bromsarna... och den blir ju garanterat bytt när du gör enligt "3" smile

joH900 skrev:
Att tömma behållaren innan man fyller på kan ju knappast va dumt så slipper man suga igenom gammal bromsvätska? Så brukar jag också göra.

baltis skrev:

joH900 skrev:
Att tömma behållaren innan man fyller på kan ju knappast va dumt så slipper man suga igenom gammal bromsvätska? Så brukar jag också göra.

Nu när du säger det så så kan jag hålla med om att iden e bra.. jag skulle dock bara lyckas spilla massa frätande bromsvätska i motorrummet smile

joH900 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftare-2000031634/

Med denna så blir det inget spill, typ 5 sekunder så är behållaren tom. Kräver ju att man har kompressor såklart

Tja det är som mannen ovan säger tömmer man behållaren så slipper man ju att gammal vätska blandas med ny i behållaren + att du slipper dra igenom massa gammal vätska genom systemet.

sen har jag precis en sådan varmluftsugn som du länkade till och den kör man bara en i behållaren och suger ut vätskan som är gammal, efter det så använder man den till bromsoken.


Är det någon av er som vakuumluftat en BMW med ABS/DSC ? smile

baltis
21 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

newflag skrev:

baltis skrev:
Förstår inte varför du ska göra steg ett... ska du suga ur behållaren? why? smile

Kör på nr 3, en flaska (250ml?) brukar vara mer än tillräckligt för att "flusha" systemet.
Den vätskan som åldrats mest är ju dessutom den närmast bromsarna... och den blir ju garanterat bytt när du gör enligt "3" smile

joH900 skrev:
Att tömma behållaren innan man fyller på kan ju knappast va dumt så slipper man suga igenom gammal bromsvätska? Så brukar jag också göra.

baltis skrev:

joH900 skrev:
Att tömma behållaren innan man fyller på kan ju knappast va dumt så slipper man suga igenom gammal bromsvätska? Så brukar jag också göra.

Nu när du säger det så så kan jag hålla med om att iden e bra.. jag skulle dock bara lyckas spilla massa frätande bromsvätska i motorrummet smile

joH900 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftare-2000031634/

Med denna så blir det inget spill, typ 5 sekunder så är behållaren tom. Kräver ju att man har kompressor såklart

Tja det är som mannen ovan säger tömmer man behållaren så slipper man ju att gammal vätska blandas med ny i behållaren + att du slipper dra igenom massa gammal vätska genom systemet.

sen har jag precis en sådan varmluftsugn som du länkade till och den kör man bara en i behållaren och suger ut vätskan som är gammal, efter det så använder man den till bromsoken.


Är det någon av er som vakuumluftat en BMW med ABS/DSC ? smile

Har några bekantera som bråkat galet mycket när dom byggt om sina bromssystem... för den ene tog det nästan ett år att få ordning på bromsarna... så vad du än gör TÖM INTE systemet smile

torsen
21 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

baltis skrev:
Tja det är som mannen ovan säger tömmer man behållaren så slipper man ju att gammal vätska blandas med ny i behållaren + att du slipper dra igenom massa gammal vätska genom systemet.

... så vad du än gör TÖM INTE systemet smile

Skulle man inte vara observant och få in luft i ABS-blocket så kan det bli problem.
Endast sugmetoden som hjälper då.
Luftbubblan i systemet söker sig då som libellen i ett vattpass till högsta punkten i systemet = ABS-blocket.

tongue

newflag
21 oktober 2015 · 62 Inlägg

baltis skrev:

newflag skrev:

baltis skrev:
Förstår inte varför du ska göra steg ett... ska du suga ur behållaren? why? smile

Kör på nr 3, en flaska (250ml?) brukar vara mer än tillräckligt för att "flusha" systemet.
Den vätskan som åldrats mest är ju dessutom den närmast bromsarna... och den blir ju garanterat bytt när du gör enligt "3" smile

joH900 skrev:
Att tömma behållaren innan man fyller på kan ju knappast va dumt så slipper man suga igenom gammal bromsvätska? Så brukar jag också göra.

baltis skrev:
Nu när du säger det så så kan jag hålla med om att iden e bra.. jag skulle dock bara lyckas spilla massa frätande bromsvätska i motorrummet smile

joH900 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftare-2000031634/

Med denna så blir det inget spill, typ 5 sekunder så är behållaren tom. Kräver ju att man har kompressor såklart

Tja det är som mannen ovan säger tömmer man behållaren så slipper man ju att gammal vätska blandas med ny i behållaren + att du slipper dra igenom massa gammal vätska genom systemet.

sen har jag precis en sådan varmluftsugn som du länkade till och den kör man bara en i behållaren och suger ut vätskan som är gammal, efter det så använder man den till bromsoken.


Är det någon av er som vakuumluftat en BMW med ABS/DSC ? smile

Har några bekantera som bråkat galet mycket när dom byggt om sina bromssystem... för den ene tog det nästan ett år att få ordning på bromsarna... så vad du än gör TÖM INTE systemet smile

haha så kan det gå !

torsen skrev:

baltis skrev:
Tja det är som mannen ovan säger tömmer man behållaren så slipper man ju att gammal vätska blandas med ny i behållaren + att du slipper dra igenom massa gammal vätska genom systemet.

... så vad du än gör TÖM INTE systemet smile

Skulle man inte vara observant och få in luft i ABS-blocket så kan det bli problem.
Endast sugmetoden som hjälper då.
Luftbubblan i systemet söker sig då som libellen i ett vattpass till högsta punkten i systemet = ABS-blocket.

tongue

Jo precis man for vara noga (jävligt noga) med att fylla på bromsvätskebehållaren med vätska allt eftersom man suger ut vätska. I värsta fall får man köpa ett paket på ebay där man får hela bMW:s felsökningssystem (Dis, Tis osv) för ca 300kr

smile

Senast redigerat av newflag (21 oktober 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang