Problem med basen/slutsteget

Kimze Fartglad ;)
17 november 2005 · 128 Inlägg

Hej, efter man bytat bil och köpt ny stereo påbörjade jag mitt ljudbygge i den nya bilen.
6x9orna bak fungerar utmärkt och framsystemet med. Men här kommer problemet.
Basen som är kopplad till steget fungerar inte, händer inte ett skit. Allt är rätt kopplat och steget lyser grönt när man startar stereon men inte ett ljud från basen.
Behöver man sätta igång något på stereon för att det skall fungera när man använder remote sladden?
Hittar inget om det i instruktionsboken.
Någon som har några ideér om vad som kan vara fel? Allting är jordat rätt och ordentligt, det som återstår är Slutsteg/Bas/Lågnivå kabel.

Grejerna består av
Clarion DB358RMP Stereo
Kicker EX693 6x9or
DLS framsystem
GAS 12" bas
Gas lågnivå kabel med remote
MDS Classic 2x150watt Slutsteg

Är så förbannad och trött på skiten att jag snart gråter. Någon snäll skäl som kan lösa mitt problem.

Mvh
Kim

sternviken
17 november 2005 · 81 Inlägg

i min stereo, som iofs är en Pioneer, måste man slå på subwooferRCA'n i stereon. du kanske har någon likvärdig inställning i din stereo? beror också på hur många utgångar du har på stereon, är det bara en lågnivåut så borde det vara att bara plugga in och spela...

är grejerna helt nya?

/Erik

Kimze Fartglad ;)
17 november 2005 · 128 Inlägg

sternviken skrev:
i min stereo, som iofs är en Pioneer, måste man slå på subwooferRCA'n i stereon. du kanske har någon likvärdig inställning i din stereo? beror också på hur många utgångar du har på stereon, är det bara en lågnivåut så borde det vara att bara plugga in och spela...

är grejerna helt nya?

/Erik

Jag har bara en lågnivå utgång så jag tycker det borde vara att bara plugga in och spela.
Stereon är helt ny, högtalarna har jag användt i min förra bil, likaså basen och steget.
Men nu är basen/Steget hel dött.. Lampan lyser dock grönt på steget.
Kan det vara så simpelt som glappkontakt i lågnivåkabeln?

Senast redigerat av Kimze (17 november 2005)

sternviken
17 november 2005 · 81 Inlägg

ja kan vara. jag råkade ut för det i min bil, tryckte in stereon för hårt och kontakten på ena rca-kanalen gick sönder.. prova med en annan rca-kabel. men reagerar när du slår av och på stereon? lampan ändrar färg eller nått sånt?

/Erik

Senast redigerat av sternviken (17 november 2005)

okey silver-line
17 november 2005 · 54 Inlägg

KOlla om du har en knap där det står " AF " eller något liknande på, tryck in den så det syns på displayen att den är på, vänta några sekunder så borde basen hoppa igång..

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
:: AUDI ::
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
oberg
17 november 2005 · 19 Inlägg

kolla så att du inte har bränt något i steget ?, lr att stereon är felinställd :S ha det

Tuffhaggman
18 november 2005 · 864 Inlägg

säker på att remoten fungerar som den ska? prova annars att koppla remoten på nån tillfällig 12V källa o se om steget hoppar igång, visar det sig att det skulle va stereons remote som är defekt kan du ju alltid dra en separat 12V remote-signal med strömbrytare till steget

Kimze Fartglad ;)
18 november 2005 · 128 Inlägg

sternviken skrev:
ja kan vara. jag råkade ut för det i min bil, tryckte in stereon för hårt och kontakten på ena rca-kanalen gick sönder.. prova med en annan rca-kabel. men reagerar när du slår av och på stereon? lampan ändrar färg eller nått sånt?

/Erik

Okej, ja när jag slår på stereon så lyser steget grönt, när jag stänger av stereon slocknar det.

Kimze Fartglad ;)
18 november 2005 · 128 Inlägg

okey skrev:
KOlla om du har en knap där det står " AF " eller något liknande på, tryck in den så det syns på displayen att den är på, vänta några sekunder så borde basen hoppa igång..

Skall kolla om det finns en sådan knapp..

Kimze Fartglad ;)
18 november 2005 · 128 Inlägg

okey skrev:
KOlla om du har en knap där det står " AF " eller något liknande på, tryck in den så det syns på displayen att den är på, vänta några sekunder så borde basen hoppa igång..

Fanns ingen knapp på min stereo som hette " AF "

Hittade felet, det var att remote kabeln smo sitter på lågnivå kabeln
klarar inte av att dras de fem meter.
Satt en kabel mellan remote och + så det lös konstant och då fungerade det kanon. Så nu har jag satt en switch där tills jag skaffat en bättre kabel.

Senast redigerat av Kimze (19 november 2005)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang