Saab 9000 I16 -88 sjunkande bromspedal och rattlås

kefflon
4 mars 2016 · 180 Inlägg

Tackar! Superbra. Nu kan jag kolla rätt grejer.

kefflon
4 mars 2016 · 180 Inlägg

Men då kan jag testa att stampa hårt på bromspedalen och se om manschettätningen mjukas upp, innan jag luftar bromsarna? Ska jag lägga nåt under bromspedalen, typ en telefonkatalog?

jaka54
4 mars 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Som de andra sagt så kan det vara flera orsaker till att pedalen sjunker.
En orsakt kan vara "bulor" på bromsslangarna pga av att korden gått sönder, men jag tror inte att det är felet då jag själv råkat ut för det (Ålderssymptom på slangarna) på min -89 Audi 100 ett flertal gångaer och dessa bulor har inte påverkat hur bromspedaln känns, Nej! Jag tror mer på att huvudbromscylindern antingen har slitna gummipackningar , en fjäder som gått av eller att själva loppet i bromscylinern har rostangrepp , yttrar sig som gropar i cylinderloppet.
Är det rostangrepp kan du antingen ta isär bromscylindern och brotscha om loppet  och sätta dit nya gummipackningar eller om rostangreppen är för djupa skaffa ny bromscylinder. Att bara sätta dit nya gummipackningar hjälper inte om du har rostgropar i cylindern.
  Dina inlägg här på forumet  tyder på att du inte meckat så mycket med bilar tidigare, men om du bara tar isär bromscylindern och kollar hur den ser ut innuti och sedan meddelar oss så kan vi nog hjälpa dig.wink

kefflon
7 mars 2016 · 180 Inlägg

Hallå! Jag luftade bromsarna nu och fick igenom bilen idag på besiktningen. Tack för all hjälpen!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Täh..??
Det betyder" vafalls? "
Trodde faktiskt att det redan var gjort.hmm

Senast redigerat av tommen1 (7 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kefflon
7 mars 2016 · 180 Inlägg

Kändes som jag kom billigt undan....

Evildan
10 mars 2016 ·

Moderering: Då detta inte är motorteknik på något som helst vis flyttar jag tråden.
Läs gärna igenom anvisningarna för forumet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang