Tömma bensintank

Torparn_0501
12 juli 2016 · 4 Inlägg

Admin får gärna flytta, visste inte riktigt vart jag skulle posta.

Nu är det som så att min -03 Renault M Megane 1.6 har drabbats av en död startmotor (Må den vila i frid) och jag blev tvungen att införskaffa en
reservbil. Nu är det som så att jag har nästan en hel tank bensin kvar i renault som jag vill tömma och fylla reservbilen med. Hur går jag till väga utan att förstöra tanken eftersom jag ska laga upp den.

Har försökt och slanga=nån typ av skydd som förhindrar slangen att komma in i tanken så står bara och pumpar ut luft!

Råd och tips? smile

Jansen17
12 juli 2016 · 15 Inlägg

sitter inte tanken under baksätet och soppapumpen i toppen under sätet?

då bör man ju kunna riva ur baksätet och pumpen och slanga den på det sättet

Torparn_0501
12 juli 2016 · 4 Inlägg

Jo tanken sitter under baksätet. Får riva upp och kolla i morgon. Stort tack smile

joH900
12 juli 2016 · 414 Inlägg

Jag brukar på de bilar där det går (och lämpar sig, sen nedan) lossa en bränsleledning, helst efter filtret, och sedan spänningsmata pumpen direkt med 12v så tömmer pumpen tanken åt dig och det enda du behöver göra är att byta dunk när det börjar bli fullt.

Ska man göra på det sättet är det viktigt man kollar upp vad det är för pump i bilen, t ex bilar med direktinsprutning blir det nog inte speciellt bra och göra såhär på. Samma sak gäller lite nyare bilar som har PWM-styrning på pumpen, mindre bra idé antagligen.

Torparn_0501
13 juli 2016 · 4 Inlägg

Då jag väljer den säkra sidan och plocka bort pumpen hur gör jag det? Dett sitter en svart ring runt som sitter som berget.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Det va det jä...
Startmotorn är en sktbagatell att antingen laga eller byta..mad

Senast redigerat av tommen1 (13 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Torparn_0501
13 juli 2016 · 4 Inlägg

tommen1 skrev:
Det va det jä...
Startmotorn är en sktbagatell att antingen laga eller byta..mad

Såklart är det så men när den dog i onsdags så hade jag ingen möjlighet att ta mig till en skrot och fixa ny plus att det blev akut med tanke på jobb. Kort och gott blev det en beggad bil tillsvidare för att lösa det största problemet. Jobb t/r (bor ute på landet utan kollektiv förbindelse)

Så vid löning blir det en beggad startmotor sen får vi se vad jag gör med den

Senast redigerat av Torparn_0501 (13 juli 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang