Målet är att bygga min sen länge optimala drömbil, vilket är en gatlegal racebil i form av en M3 GTR. Dock så kommer inga kompromisser göras för gatbruk då den har ett enda syfte och det är att åka snabbt på bana. Så planen är att jag ska utvecklas i takt med bilen och förhoppningsvis kliva upp i klasserna efter hand. Om allt går som tänkt, så kommer det att bli en BMW E46 M3 GTR Turbo när den är klar.
Det är ju mecksäsong nu och det märks i garaget för här händer det en hel del Jag låter bilderna tala för sig själv. Men det som är gjort kort sagt är att allt i bakvagnen är nerplockat och bakvagnsinfästningarna har fått sig ett par rejäla förstärkningsplattor som är beställda från Tyskland, då jag tyckte att det som gick att få tag på i Sverige var något "klent"..
Det mesta ska givetvis bytas såsom bromsrör, klips, bultar, skruvar och så vidare. Resten som inte bytas som till exempel bränsletanken rengörs bara.
Bakvagnsdelarna har varit på blästring och bussningar samt hjullager ska pressas ur innan dem skickas på lack
Uppdate! Tänkte att det var dags att ladda upp lite bilder på mitt projekt innan jag halkar efter för mycket Det finns ju helt klart roligare grejer att göra än att slipa underrede men det måste göras. Så efter mycket slit är äntligen den drygaste biten gjord. Jag ska ändå vara tacksam att allt har gått så smidigt och att bilen har varit så gott som rostfri till större delen.
Efter slipningen blev det två omgångar med zinkspray (rostskydd) på de ytor med bar metall. Resten ansåg jag inte behövdes slipas ner för att underredsmassan från fabrik sitter som berget. Efter det blev det två omgångar med matt svart bodyspray och till avslutande finish fick det bli en omgång matt klarlack.
Så här lär det inte rosta fler gånger! Jag var inne på att välja en roligare färg men då jag är osäker på vilken färg bilen ska lackas i så fick det bli matt svart eftersom det passar till allt.
Utöver det ovannämnda så går det åt mycket tid till att jaga och beställa delar. Andra monsterbeställningen från Schmiedmann blev 249 delar totalt, en hel kväll gick åt att skriva ner alla artikelnr. Som tur går det att beställa BMW originaldelar på Schmiedmann
Sen blev det även ett rejält lass från Millway Här är en lista på några av delarna: - Stålomspunna Stoptech bromsslangar - Aluminiumbussningar - Bussning med ledlager - Camberstag - H&R Krängningshämmare - CSL-kulleder - Pinnbultar och hjulmuttrar - Förstärkningsplattor till fjäderbenstornen fram - Topplagringar bak med ledlager - Koppar/nickel-bromsrör - Nytt bränslefilter och nya bränsleledningar mellan tank och filter - Nya bultar, muttrar, klips till ALLT! men mera..
Mysiga grejer. Kommer vina gött med diffbussningarna. Jag fick Millway att fram den främre bussningen, kanske var ett misstag att byta för det sjunger rätt mycket från diffen. Och så fick jag tipset att endast byta krängningshämmare fram för den blir väldigt överstyrd med hårdare krängare bak. Härligt projekt annars!!!
BeemerH3nri skrev: Mysiga grejer. Kommer vina gött med diffbussningarna. Jag fick Millway att fram den främre bussningen, kanske var ett misstag att byta för det sjunger rätt mycket från diffen. Och så fick jag tipset att endast byta krängningshämmare fram för den blir väldigt överstyrd med hårdare krängare bak. Härligt projekt annars!!!
Ja jag har hört talas om det. Nu är det inte tänkt att den ska användas för gata något nämnvärt så det var därför jag valde aluminium i diffbussningarna. Ljud och komfort är ingen prioritering, sålänge funktionen finns där
Okej bra att veta! Jag tänkte ställa den i hårdaste läget fram och "mjukaste" bak så att säga, vill ju få den så neutral som möjligt. Tackar så mycket! ^^
Då var det åter igen dags för en monsteruppdatering
Delarna är äntligen tillbaks från lack, och Roger på Glanex fick verkligen till det helt perfekt! Det blev exakt som jag hade hoppats på Och med chefens hjälp sitter nu alla bussningar på plats. Det ska bli spännande och få köra den i sommar, för aluminium och ledlager är lite annat än gamla gummibussningar
Sen fick jag precis hem alla reservdelar (originaldelar såklart) från Schmiedmann. Cirka 250 delar totalt på en enda order, tyckte lite synd om den stackaren som fick ta hand om den..
H&R Krängarna levererades matt blåa vilket jag inte tyckte skulle passa så bra, så jag fick dem omlackade i en mer passande färg.
Utöver det så låter jag bilderna tala för sig själv ^^
Tack så mycket! Förbannat kul när allt trillar på plats efter hand
AndreAron skrev: Jävlar! Här läggs det ut pengar Hoppas du hinner få ihop allt snart så du kan få köra lite sen
Haha pengarna måste ju ta väg nånstans, inget roligt och bara lägga dem på hög Hoppas jag också! Går allt som tänkt så kan jag köra med den till semestern i Juli ^^
Uppdate! Som vanligt är det enklast att bomba med bilder för att visa hur det har gått Det börjar likna något nu i alla fall, och det är förbannat kul och se resultat efter allt slit!
Jag fick även pysslat dit alla tätningar för ledlagerna, så ska förhoppningsvis SFRO blir nöjda Beroende på bult och placering så har jag använt en mildare locktight för att dem inte ska vibrera loss.