Knackar i växellådan? Kia Ceed 1.6 Crdi - 2009

aays
24 juli 2017 · 30 Inlägg

Tja! Jag har på senare tid uppmärkt att det kommer knackningar när jag växlar och trycker/släpper på gasen snabbt. Har varit hos en mekaniker som lyfte upp bilen och gasade på som fan och då började hela bilen skaka i typ 160-170 km/h. Enligt honom så håller växellådan på att gå sönder helt men bilen bara rullat strax under 15.000 mil.. det är en Kia Ceed 1.6 Crdi 2009. Har letat på olika forum på både svenska och engelska men aldrig sett att någon har skrivit att det är växellådan som är paj. Vanligtvis skriver dom antingen svänghjulet eller nått åt det hållet. Bilen går i övrigt bra, där är tryck i den, den kommer upp i ganska branta backar utan problem, inga problem med att få i växlarna mer än backen men det är ett känt fel på de här bilarna, det räcker med att man försöker trycka in växeln en eller två gånger till så går den in som den ska. Är det någon som har haft liknande problem som vet vad det kan va? Jag är utomlands med bilen, 200 mil ifrån Sverige och jag hade gärna velat kunna komma hem utan att fastna mitt på autobahn i Tyskland smile jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

torsen
25 juli 2017 · 7 238 Inlägg

Jag hade för några år sedan liknande problem som du beskriver.
I mitt fall var det dubbelmassesvänghjulet.
Som tur var hade jag garanti på bilen.
Annars hade det blivit mycket mycket dyrt.
Men nu vet jag ju inte om din bil har dubbelmassesvänghjul?

aays
25 juli 2017 · 30 Inlägg

torsen skrev:
Jag hade för några år sedan liknande problem som du beskriver.
I mitt fall var det dubbelmassesvänghjulet.
Som tur var hade jag garanti på bilen.
Annars hade det blivit mycket mycket dyrt.
Men nu vet jag ju inte om din bil har dubbelmassesvänghjul?

Tyvärr har jag ingen garanti kvar på bilen, men jag kan inte hitta något på nätet om dubbelmassesvänghjul på min modell. Ska in till en mekaniker strax och se vad han säger. Spelar nästan ingen roll vad det är så länge det inte är själva växellådan. Tack för tippset i alla fall! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang