Golf gti 8v -85 startar och går dåligt

3 631 Inlägg
Skrivet 26 maj 2017 #41

Golfpil skrev:
Nu kommer det bensin in i slangarna när mätskivan är fast. Men det kommer inte ut ur spridarna.
Att mäta bränsletrycket blir svårt för jag kan inte hitta ventilen där man ska mäta Det.

Går att mecka ihop en bränsletrycksmätare av en oljetrycksmätare och ett t-kors med slangnipplar, sen kopplar man den på bränsleslangen som går in till k-jetet.

Men eftersom det nu kommer fram till spridarna men inte ut ur dom så bör det vara soppatrycket som är för lågt då spridarna inte öppnar med mindre än 3bar bränsletryck.

Hittade lite matnyttiga länkar här:
http://www.cabby-info.com/fuel.htm
Länkarna under rubriken CIS är dom som är intressant för K-jet.

32 Inlägg
Skrivet 27 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #42

Ja då blir det till att leta upp en originalpump med orginalpumphus och accumulator.

Vw tillverkar inte huset längre och dem vill ha 5000 pumpen.

Finns det typ något sätt att lösa det på utan pumphuset med en universalpump ifrån biltema?

32 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #43

Nu efter lång tid har jag bytt motor pga en cylinder var helt förstört. Alltig är rätt inställt tändnig tex. Motorn går jättebra på startgas.
Problemet jag fått nu är att bensintrycket är alldeles för lågt så ingen bensin kommer in i motor.

pumpen ska kunna ge 6 bar men ger bara 4. Bilen behöver minst 5 bar enligt boken om bilen.

Är det någon som har en ide?

1 693 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 #44

DEt finns en överströmningventil som öppnar innan 6 bar
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/K-jetronic.pdf

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
32 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #45

ok tack det visste jag inte men den går ju inte över fyra ens

1 693 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 #46

Nya pumpar finns för ca 500:-
http://www.ebay.de/itm/332007290366

det sitter även en förpump i tanken som ger  ca 0,2-0,3 bar:
http://www.ebay.de/itm/112420138151
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=52112

Man kan även blockera returen för att se om trycket skenar i väg

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
32 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #47

nä nu hände det nått efter att ha testat alla möjliga slangkopplingar bränsleregulatorer och pumpar är trycket stabilt på 5 bar.

nu ska den bara starta också

32 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #48

Nu har jag ett ännu ett nytt problem.

bilen startar nu bra men när den gått 1,5 min börjar det ryka bakom motorn. jag tror det kan vara olja som ligger på grenröret eller längre ner. problemet är att det kommer ny olja men bara när motorn går. jag kan inte se var oljan kommer ifrån.

nån som kanske vet något!!!

1 948 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 #49

Lyft av insugsröret och torka ur ev gammal olja som ligger.

Kallavfettning, diskborste och  högtryck från lämpligt avstånd. Blås ur fördelaren med tryckluft efteråt.

Senast redigerat av ehedman (27 augusti 2017)

32 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #50

Yes har gjort det ett antal gånger men det kommer bara ny olja hela tiden

1 948 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 #51

Golfpil skrev:
Yes har gjort det ett antal gånger men det kommer bara ny olja hela tiden

Ja, då borde du ju se varifrån oljan har börjat vandra. Ventilkåpan?

32 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #52

nja men kan det läcka så mycket från tex topplockspackningen

1 123 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 #53

Jag har aldrig hört talas om att topplockspackningen gått så olja läcker ut från motorn. Ventilkåpspackningen är däremot ett vanligt fel, och vevhusventilationen beroende på hur den är uppbyggd

3 631 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 #54

Svarte_Orm skrev:
Jag har aldrig hört talas om att topplockspackningen gått så olja läcker ut från motorn. Ventilkåpspackningen är däremot ett vanligt fel, och vevhusventilationen beroende på hur den är uppbyggd

Det har jag personligen varit med om på en Volvo B19, har även på jobbet varit med om det på 90-tals VW och Skoda läckt mellan topplock och motorblock.
Inte extremt ovanligt så att säga.

32 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #55

ok men då är väl nästa steg att byta packningarna osv.

blir verkligen grenrör mm så varmt på 90sekunder så att olja ovanpå börjar ryka?

röken luktar likadant som avgaserna men röken kommer inte förrän efter 90s så då kan det ju inte vara det.

3 631 Inlägg
Skrivet 27 augusti 2017 #56

Golfpil skrev:
ok men då är väl nästa steg att byta packningarna osv.

blir verkligen grenrör mm så varmt på 90sekunder så att olja ovanpå börjar ryka?

röken luktar likadant som avgaserna men röken kommer inte förrän efter 90s så då kan det ju inte vara det.

Ja grenröret blir varmt väldigt fort, och ju närmare avgasporten desto snabbare blir det varmt.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang