VW Passat 2005 3B - Fel: "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord" [motorfel]

1 537 Inlägg
Skrivet 18 september 2017 #21

Har din bil fått garantiåtgärden med utbytta tändspolar tidigare eller?

Min bil är aldrig servad hos VW men fick ändå nya spolar som en åtgärd (dock väldigt gammal åtgärd). Dom kan se sånt i deras datorer. Kontakterna tar man bort sen drar man upp hela spolen.

Till stiften behövs förlängare och lättast är om man har tändstiftshylsor som låser fast stiftet.

175 Inlägg
Skrivet 18 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #22

spillolja skrev:

niska skrev:

spillolja skrev:
Den nämda ledaren ser man inte förrens man vikit undan dammskydden (4B0  906 102)

Okej, jag skall försöka kolla det. Är det dammskydden som sitter i baken på tändspolarna? Bara att dra bort? Har inte gjort detta tidigare.

Ska bara vara att vika undan försiktigt

smile

Tack. Kollar imorgon. Hur vet jag vilken tändspole som är nr 2? De är inte numrerade

Edit: antar att det är den med grå ovansida

Senast redigerat av niska (18 september 2017)

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
175 Inlägg
Skrivet 18 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #23

CC72 skrev:
Är det någon som plockat upp alla stiften och jämfört dom med varandra?

Skall jag plocka ut och fotografera?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
175 Inlägg
Skrivet 18 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #24

CC72 skrev:
Har din bil fått garantiåtgärden med utbytta tändspolar tidigare eller?

Min bil är aldrig servad hos VW men fick ändå nya spolar som en åtgärd (dock väldigt gammal åtgärd). Dom kan se sånt i deras datorer. Kontakterna tar man bort sen drar man upp hela spolen.

Till stiften behövs förlängare och lättast är om man har tändstiftshylsor som låser fast stiftet.

Inga garantiärenden. Borde jag byta ut alla tändspolar och tändstift? Tror aldrig det är gjort. Jag har gått igenom papper från tidigare ägare och hittar inget om det. Kanske finns datum på varje tändspole och tändstift - eller hur vet man det?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
175 Inlägg
Skrivet 18 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #25

CC72 skrev:
Olja i tändstiftsbrunnarna?

Hur kollar jag detta? Kanske syns när jag tar upp ett tändstift?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 700 Inlägg
Skrivet 18 september 2017 #26

Man ska se detta läkage när tändspolen är demonterad

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
1 537 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 #27

Läkaget går som sagt att se då spolen är demonterad. Lys ner i hålet där tändstiftet sitter så ser du om det är torrt eller om det är olja där. Är det olja får man byta ventilkåpspackning.

Spolarna är gratis hos din VW-handlare så länge den inte redan fått dom utbytta en gång. Det var någon gammal åtgärd men finns mig veterligen fortfarande kvar.

Jag bytte på min för ca två år sedan. Hade en spole som började krångla och fick då tipset att kolla upp om åtgärden fortfarande var aktiv, vilket den var.

Det finns inga datum utan stiften ska bytas i 4 eller 6000-mils intervall. (minns ej riktigt). Spolarna byter man då dom går sönder.

Senast redigerat av CC72 (19 september 2017)

175 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #28

CC72 skrev:
Läkaget går som sagt att se då spolen är demonterad. Lys ner i hålet där tändstiftet sitter så ser du om det är torrt eller om det är olja där. Är det olja får man byta ventilkåpspackning.

Det var lite olja både på 2:an och 4:an. Inte jättemycket, men helt klart synligt. På 2:an var det dessutom olja på tändspolen (se bild). Vad jag kunde se var det inte någon olja på tändstiften. Men jag har inte tagit ut tändstiften för att kontrollera noga (måste skaffa en tändstiftsnyckel först).

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-6c0da4a0e6b966af54a79e195cbddfeb.jpg

Nu när jag tänker på saken tycker vi att bilen dragit lite mer olja på sistonde. Samband?

Jag har försökt att torka av tändspolen samt inuti de två hålen med hushållspapper. Är det något mer jag bör göra? Låter det som om det är detta som är orsaken till att bilen hackar när vi kör? Behöver jag byta ventilkåpspackning? Är det det en sån här av plast? https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 633--350sv

CC72 skrev:
Spolarna är gratis hos din VW-handlare så länge den inte redan fått dom utbytta en gång. Det var någon gammal åtgärd men finns mig veterligen fortfarande kvar.

Jag bytte på min för ca två år sedan. Hade en spole som började krångla och fick då tipset att kolla upp om åtgärden fortfarande var aktiv, vilket den var.

Tack - jag skall kolla detta.

spillolja skrev:

niska skrev:

spillolja skrev:
Den nämda ledaren ser man inte förrens man vikit undan dammskydden (4B0  906 102)

Okej, jag skall försöka kolla det. Är det dammskydden som sitter i baken på tändspolarna? Bara att dra bort? Har inte gjort detta tidigare.

Ska bara vara att vika undan försiktigt

Jag lyckades inte vika upp dammskydden. Är detta damskyddet som du pratar om? (se bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-dfd6af2dfd235656de1e6f404d78b848.jpg

Senast redigerat av niska (19 september 2017)

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 700 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 #29

Ja

kontakten ser ut så här utan gummiskydd:
http://www.automotive-connectors.com/1j … icted.html

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
175 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #30

spillolja skrev:
Ja

kontakten ser ut så här utan gummiskydd:
http://www.automotive-connectors.com/1j … icted.html

Jag lyckas inte ta bort den, eller titta inuti, på något sätt. Är tanken att man försöker lossa den från kontakten?
När du skrev att man lyfter lite och tittar så låter det som att det är väldigt lätt. Uppenbarligen missar jag något.

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 700 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 #31
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
175 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #32

spillolja skrev:
https://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/7108226

Tack - jag har köpt. Hoppas nu att detta löser problemet.

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
175 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #33

Dum fråga kanske, men behöver jag koppla ur batteriet innan jag plockar bort tändspolar/byter ventilkåpspackning?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 700 Inlägg
Skrivet 19 september 2017 #34

Inte absolut nödvändigt , men inte fel i förebyggande syfte så inte strömmen tar fel väg och skadar saker och ting, tex,.om en jordförbindning lossas

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
175 Inlägg
Skrivet 20 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #35

Jag kollade motoroljan precis. Fyllde på nästan upp till markeringen för ungefär en vecka sedan. Nu var den halvvägs ner på stickan - så just nu slukar bilen olja. Med tanke på att det bara var lite olja i tändspolarna så kan ju inte all "saknad" olja hamna där. Vad tror ni om det? Vart kan oljan ta vägen? Jag ser inga oljefläckar under bilen.

Senast redigerat av niska (20 september 2017)

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
175 Inlägg
Skrivet 20 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #36

En ytterligare fråga: Jag funderar på att göra en motortvätt, så att jag tydligare kan se om oljan hamnar någon annanstans i bilen. Borde jag göra motortvätt före eller efter att jag bytt ventilkåpspackning?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 700 Inlägg
Skrivet 20 september 2017 #37

jag skulle göra det efter ventilkåpspackningsbytet

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
1 948 Inlägg
Skrivet 20 september 2017 #38

Jag hade tvättat före bytet. Använd sunt förnuft och torka med tryckluft. Tråkigt om du skulle behöva riva mer om du tvättar efter bytet.

175 Inlägg
Skrivet 21 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #39

ehedman skrev:
Jag hade tvättat före bytet. Använd sunt förnuft och torka med tryckluft. Tråkigt om du skulle behöva riva mer om du tvättar efter bytet.

Med tryckluft försvinner inte avlagrad motorolja, eller?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 948 Inlägg
Skrivet 21 september 2017 #40

niska skrev:

ehedman skrev:
Jag hade tvättat före bytet. Använd sunt förnuft och torka med tryckluft. Tråkigt om du skulle behöva riva mer om du tvättar efter bytet.

Med tryckluft försvinner inte avlagrad motorolja, eller?

Nej, en motortvätt gör jag på följande sätt:
Kall och torr motor
Blåser bort löst damm och löv med tryckluft
Applicerar kallavfettning
Väntar 2-5 min
Gnuggar med borste, har på mer avfettning vid behov
Applicerar alkalisk avfettning
Väntar 2-5 min
Spolar rent med högtryckstvätt - använd sunt förnuft
Blåser torrt med tryckluft
Torkar stora ytor med quick detailer och mikrofiber


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang