Henkix
10 november 2017
· 6 737 Inlägg
Lite bilder igen
Tog väck packboxen på lådans ingående axel, bytte den för nått år sedan men tänkte lika bra o sätta dit en ny igen för att slippa mer problem med läckage
Sen var det dags att byta tätningsringen till växelstaget!
börjar med att ta bort sprängkåpan
sedan kåpan på baksidan
Locket ovanpå lådan tas väck
växelkulissen lyfts ur lådan
sen så knackar man försiktigt ut detta stiftet med ett dorn
stiftet borta
med stiftet borta så kan jag nu skjuta in växelstaget i lådan och tätningen blir åtkomlig
med en liten mejsel bryter jag försiktigt ut tätningen
sen så putsade jag rent ytan på staget som tätningen ska täta mot lite försiktigt
med en hylsa o plastklubba bankar jag den nya på plats
Ut med staget igen
och så knackar jag tillbaka stiftet
om staget vill börja vrida sej o hålla på när man knackar det på plats så kan man hålla emot med ett dorn i andra änden
Ny packbox i sprängkåpan
ny packning
och så momentdras den på plats igen med lite gäng-låsning på skruvarna
ny packning här
ny packbox till medbringaren, knackade packboxen något djupare än original så den får en ny yta att täta mot på medbringaren
i med växelkulissen igen och ny hemma gjord packning
locket på igen
lite kopplingsfett på glidytan till urtrampningslagret
o lite fett i också
sådär ja, klart här också
ny växellådskudde
balken monterad igen
monterat spakställ
och ny hardyskiva
sedan fyllde jag i ny olja
och så var lådan klar och redo att lyftas på plats igen.
och det var här jag märkte att banta och bara äta nyttigheter inte är något att ha, sist jag lyfte upp en låda var innan jag började med det, då var det bara lägga den på magen och asa sej under och lyfta upp den på plats.
Detta var ej möjligt längre, 24kg mindre sen man gjorde det sist. Låg i säkert en halv timme och försökte men orkade inte ens lyfta den ovanför magen så då var det bara att ringa efter pappa som kom och hjälpte mej.
Sen var den uppe
kardanaxeln också uppe
bestämde mej även för att göra iordning spaken
Plockat isär lite
Här var det skitigt
gjorde rent plastskålarna
sen så la jag i den ena igen o smörjde in den med silikon-fett
kulan gjorde jag rent också och smörjde in
sådär, spaken i igen
tvättade av damasken också
monterade ihop allt tillhörande spaken igen
på plats i bilen igen
Sen var det dags för tanken också!
Ny packning i
Sen så var det på plats, ny packning, armatur och plastmutter
fick göra en liten adapter för att koppla in den nya armaturen, klippte ju bort original kontakten i bilen och ersatte med universal kontakter förra vintern då det glappade i originalet.
Tanken uppe igen
och armatur inkopplad också
Sen så hittade jag en till sak jag måste ta tag i innan det börjar rosta.
Trösklarna ser förjävliga ut! Fullt med stenskott överallt. Trodde den lacken skulle hålla då jag kör 95% på asfalterat underlag.
Så kommer att måla om dem på båda sidor innan nästa vår.
Sen kom ju volvos renoverings-handbok om M47 lådan. Så nu jävlar ska jag lära mej till nästa gång jag börjar skruva med en låda på riktigt
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.