Golf 2 cl -88 elfel hel/halvljus

Fredrix123
18 januari 2018 · 3 Inlägg

Hej Felet är att det inte går att blända på/av.
Bilen har stått några år och hade en hel del elfel när jag började, men nu är det bara helljuset kvar.

Följande händer:
-Med nyckel av lyser instrumentbrädan när strömbrytaren för belysning är i mittenläget, aldrig annars.
-indikatorlampan för helljus lyser alltid.
-inget händer när jag försöker blända på/av.
-extraljus har tidigare varit inkopplat.

Följande är gjort:
-Bytt alla säkringar
-bytt brytare till tändningslås
-bytt generatorregulator
-bytt lampor instrumentbräda

Skulle vara ytterst tacksam om någon vet vad man ska göra. Misstänker dock att brytare till ljus eller hel/halvljus-reglage är trasigt.

mb_pucken
18 januari 2018 · 5 082 Inlägg

Jag skulle börja med att kolla alla jordpunkter. Både ute vid lysena och vid reläsentralen och till instrumentpanelen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
18 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Inte jorfel om helljuset lyser!

Ett relä drar inte om det är jordfel, men däremot kan ljusreläet, som växlar mellan hel- och halvljus bränt ihop i kontakterna till helljus.

Är väl nån klåpare som kopplat in extraljusen direkt på heljusanslutningen till ordinarie lampor. Förmodligen strax bakom  en framlykta.
Då blir den totala strömmen vid helljus för stor, kanske 40 - 50 A med två st 100 W extraljus och ordinarie två st helljus,
i stället för bara original jelljus ca 10 A.

Detta är inte originalreläet beräknat för.

Nu kan det vara som så att det inte finns ett ljusrelä på din bil.
Då sker omkopplingen direkt i kontakterna i ljus- / blinkersspaken. Och i s f  är de hopbrända.

Extraljus kopplas alltid in via eget relä och säkring, för att undvika detta.
Styrspänning till detta relä kan oftast tas från ordinariel kablage, heljusmatningen bakom en av framlyktorna.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 januari 2018)

Fredrix123
18 januari 2018 · 3 Inlägg

Tackar för hjälpen!

Jo det var en far till förrförra ägaren som skulle fixa med extraljus på egen hand. Jag själv är värdelös på el, men ska ta hjälp med detta så kanske det löser sig smile

Ska ta lös den spaken och se om den ser bränd ut osv

Fredrix123
19 januari 2018 · 3 Inlägg

Problemet är mest troligt hittat.

Själva vippan/gungbrädan/omkopplaren skiftar inte mellan hel/halvljus. Hittar inget bränt eller smält, just nu ser det ut som om mekanisk nötning gjort så att den inte funkar.

spillolja
19 januari 2018 · 4 009 Inlägg

VW Golf Mk2 har inget relä för växling halv/helljus, den går direkt genom spakkontakten, i övrigt inget relä för matningen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
19 januari 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Det är likadant på gamla Audi 100 (-82-91). Strömmen till hel/halvljus går direkt genom spakcentralen. Gissa vad som händer om man kopplar till extraljus utan relä...

spillolja
19 januari 2018 · 4 009 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är likadant på gamla Audi 100 (-82-91). Strömmen till hel/halvljus går direkt genom spakcentralen. Gissa vad som händer om man kopplar till extraljus utan relä...

Dels onödigt spänningsfall även värmeutveckling som kan förkorta omkopplarens livslängd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
21 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Hade en Passat en gång i tiden, eller om det var Audi 100.
Oavsett så blev det kortslutning i ljuset på släpkärran.
Då brann ljusomkopplare/blinkersspaken upp.

Dessa VAG!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang