Volvo 744 b230e -87 startar inte

erixonp
11 februari 2018 · 34 Inlägg

zemet skrev:

erixonp skrev:

zemet skrev:

Vad händer om du du sprutar startgas in i luftfiltret? Går den då?
Jag hade likande symptom på en 940. Då var det tätt bränsefilter.

Symptom på topplockspackingen är trasig är vatten i oljan. Eller att bilen drar mycket vatten. Eller övertryck i expansionskärlet.

Svårt att vara säker utan att göra ett komptest.

Ja den verkar gå på startgas. men jag är själv i garaget just idag så jag har ingen som kan spruta startgas eller starta bilen åt mig..
vad är det för symptom på igensatt vevhusventilation då?

Går den på startgas så bör ju inte topplockspackningen vara så dålig att du inte har komp iaf. Så då borde den starta om den får bränsle.

Bränslefiltret lär ju inte vara bytt på din bil någonsin så det kan ju inte skada att ha ett nytt ändå. Om du tänkt behålla bilen vill säga.

Igensatt vevhusvenilation brukar ge symptom som att olja stickan flyger upp och att den trycker ur sig olja igenom diverse packningar.

bräslefiltret är nytt. böt i somras

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
11 februari 2018 · 34 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du verkligen kollat att den får soppa??
Låter som om din bil inte får soppa! -Du har väl elpump i tanken?

ja förpumpen fungerar.
har skruvat bort bränsleslangen vid bränslehuvudet för att kolla om den får bensin vilket den får

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
11 februari 2018 · 34 Inlägg

den startar i 2-5 sek sen lägger den av. det verkar vara någonting som bryter

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
27 februari 2018 · 34 Inlägg

plockat loss spridarna och kollat nu. dom sprutar ut bensin..
kan det vara att dom kanske är lite smutsiga? är det vanligt fel?
kan det vara bränsletrycksregulatorn och bryter på nått vis?

den går om man håller gas. men sen blir den trött och lägger av..hjälp uppskattas

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
27 februari 2018 · 34 Inlägg

det kommer dessutom massor med avgaser från pulsiar ventilen/EGR. ska det göra det?
har inte gjort så förut iallafall det vet jag.

Senast redigerat av erixonp (27 februari 2018)

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
gromitSWE
3 mars 2018 · 1 677 Inlägg

Har du ställt in tändningen?

Samuel3
3 mars 2018 · 360 Inlägg

Du skrev ju tidigare att insugspackningen inte verkar schysst?? Riv ner insuget och kolla! B230E är känsliga för tjuvluft.

Senast redigerat av Samuel3 (3 mars 2018)

erixonp
4 mars 2018 · 34 Inlägg

gromitSWE skrev:
Har du ställt in tändningen?

tändningen står rätt. har lämnat bilen till en kille som sa att den står rätt.
har fördelaren uppe vid toppen typ så det sitter hallgivare på den.
han har mätt med lampa och den står rätt säger han.

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
4 mars 2018 · 34 Inlägg

Samuel3 skrev:
Du skrev ju tidigare att insugspackningen inte verkar schysst?? Riv ner insuget och kolla! B230E är känsliga för tjuvluft.

Okej. ja jag ska göra det. kan den gå sönder bara sådär?
är det vanligt att k-jet sprutet går sönder? eller någon av spridarna?

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
Samuel3
4 mars 2018 · 360 Inlägg

erixonp skrev:

Samuel3 skrev:
Du skrev ju tidigare att insugspackningen inte verkar schysst?? Riv ner insuget och kolla! B230E är känsliga för tjuvluft.

Okej. ja jag ska göra det. kan den gå sönder bara sådär?
är det vanligt att k-jet sprutet går sönder? eller någon av spridarna?

Packningen kanske har varit på G länge för att sedan lämna in helt.
Jag vet faktist inte, har själv en likadan bil ståendes som inte går, av andra anledningar.

erixonp
6 mars 2018 · 34 Inlägg

Uppdatering: bilen går nu på tomgång och jag var ute och körde en sväng idag och den gick bra. pigg som den brukar osv. men sen när jag åkte in på gården så dog den igen.
märkte att när jag kopplar i batteriladdaren och trycker på START på laddaren så går varvet upp.
vet någon vad det betyder? kortslutning i batteriet?

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
zemet
6 mars 2018 · 4 041 Inlägg

Vad har du gjort för att få den att gå på tomgång nu då?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
6 mars 2018 · 5 734 Inlägg

Hej!
har du laddat batteriet? och mätt spänningen? Nyladdat ska batteriet lämna över 13V.
Efter någon dag ska spänningen ligga runt 12,6V Under 12V så är batteriet färdigt för skroten!
Är du verkligen säker på att bägge pumparna funkar? Har du under halv tank och pumpen i bak inte funkar så kommer motorn heller inte att funka för då får inte den främre pumpen soppa!
Tanka fullt! Och kolla hur motorn går!?

erixonp
6 mars 2018 · 34 Inlägg

zemet skrev:
Vad har du gjort för att få den att gå på tomgång nu då?

det var något missljud från någonstans som jag inte kunde lokalisera. när missljudet försvann så kunde den gå på tomgång. ärligt talat så har jag inte gjort någonting. blir snart tokig.

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
6 mars 2018 · 34 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
har du laddat batteriet? och mätt spänningen? Nyladdat ska batteriet lämna över 13V.
Efter någon dag ska spänningen ligga runt 12,6V Under 12V så är batteriet färdigt för skroten!
Är du verkligen säker på att bägge pumparna funkar? Har du under halv tank och pumpen i bak inte funkar så kommer motorn heller inte att funka för då får inte den främre pumpen soppa!
Tanka fullt! Och kolla hur motorn går!?

Jag har inte mätt spänningen än. får göra det i helgen.
jag är helt säker på att pumpen i tanken fungerar. ett knep jag gjorde var att jag körde ner en slang i tanken för att lyssna och den surrar på fint.

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang