Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 143 Följare
  • 437 547 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2023
Vonbackman Bäckman
22 februari 2018 · 948 Inlägg

Sådär! Sista fernissalager lagd. Jag är riktigt nöjd med resultatet.. Dagen då jag ringde snickaren och beställde fanérad plywoodskiva så visste jag nog inte riktigt vad jag gav mig in på, men det som drev mig frammåt på det här projektet är ju utan tvekan orden: ” det kan bli bra. ” Men att det skulle bli såhär pass bra föreställde jag mig inte. Det har både varit svårt, mycket jobb men ändå ett fruktansvärt roligt jobb, jag tänker för mig själv: aldrig igen! Men när man ser resultat så förändras det väldigt fort.

Nu finns det bara några få saker till att göra, fixa till det stora fula mellanrummet vid vänster sida under instrumentbrädan (funderar fortfarande på en bockad plåt med laserskuren 544 text med en lampa bakom för att lysa upp texten snyggt) betsa klart smådelarna jag nyligen gjort av spill och fernissa dom, och även se till att farsan rotar fram de fasade brickorna han trodde att han köpt för något år sedan på en bilträff, jag måste ha dit resterande brickorna under skruvarna. Måste även få dit en svart textillist vid varje hörn och eftersom panelerna är skurna i bitar så måste jag få dit textillist runtom alla panelerna annars syns fogarna..

Hur som helst, såhär ser det ut just nu: https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c2a0f5b3075160f32beaec2d8c7537a2.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
23 februari 2018 · 488 Inlägg

lyxigt! big_smile

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Vonbackman Bäckman
23 februari 2018 · 948 Inlägg

UniCross skrev:
lyxigt! big_smile

Något så fruktansvärt! big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 februari 2018 · 948 Inlägg

Monterade dom sista stora panelerna igår och passade ju självklart på att ta en bild wink

Vad ska man säga? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-2d5babeb42346081ed02f4f01d240072.jpg

Var inne på en sybutik idag och köpte ett svart repaktigt som är tänkt att anvöndas för att gömma skarvarna, blir nog att den limmas fast med smältlim, återkommer med bild senare ikväll. Jag vet inte om det kommer att gå att limma fast. Återstår att se! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
24 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Fränt smile

Men inte smältlim haft erfarenheten att det börjat smälta av värmen tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
24 februari 2018 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Fränt smile

Men inte smältlim haft erfarenheten att det börjat smälta av värmen tyvärr.

Tyvärr för sent att tänka på det nu sad så varmt kan det väl ändå inte bli inuti bilen att limmet smälter, eller?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 februari 2018 · 948 Inlägg

Äntligen säger jag bara, allt är klart! Eller ja, någon enstaka bit kvar. Men men, skarvarna är dolda och jag är nöjd med det som det är just nu. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-3ccc01a5e7e44dfb9e49c97d169b3e35.jpg

Har även monterat tillbaka baksätet, nu ska bara innertaket monteras med, de mindre panelerna ska betsas klart och sedan fernissas, sen är inredningen klar! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-48333df10329ed54eea41078081ac925.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (24 februari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
25 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Blir grymt snyggt det där smile

får hoppas det inte blir det men hade det utanpå på en bil, en dag i solen så hade det blivit mjukt och rinnigt tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
25 februari 2018 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Blir grymt snyggt det där smile

får hoppas det inte blir det men hade det utanpå på en bil, en dag i solen så hade det blivit mjukt och rinnigt tyvärr.

Ajdå! Mindre roliga nyheter! Vi får se, jag hoppas verkligen att det inte blir så, för jag har slut på idéer hur man annars ska få fast det..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
25 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Blir grymt snyggt det där smile

får hoppas det inte blir det men hade det utanpå på en bil, en dag i solen så hade det blivit mjukt och rinnigt tyvärr.

Ajdå! Mindre roliga nyheter! Vi får se, jag hoppas verkligen att det inte blir så, för jag har slut på idéer hur man annars ska få fast det..

Bara vänta och se :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
25 februari 2018 · 948 Inlägg

Sådär, nu anser jag att instrumentbrädan är helt färdig, gjorde ett handtag till askkoppen lite snabbt med vinkelslipen, inte helt likt originalet, men det är ju ingenting i hela bilen i stort sett, då kan man ju leka lite med tankarna och göra lite som man vill, eller hur? wink handtaget är gjort i amerikanskt valnötmaterial, samma som ratten och handtagen på dörrarna och de ovanför lamporna i panelerna. Nu ska det bara oljas in sen är handtaget klart. smile ser så mycket trevligare ut med lite mer ljust på instrumentbrädan. Frågan är också om man ska försöka ge sig på handtagen på värmereglaget med? Kanske till och med knapparna till ljus osv också? Kan dock bli lite svårt med tanke på att jag ingen svarv har, finns heller ingen svarv på jobbet.. ska man kanske kontakta en firma som svarvar?
Tåls att fundera på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-cce285e3ce0b56efde4eb69f33f01ed3.jpg

Har även passat på att göra småpaneler till pedalerna, hade inget gummi på dom och det ser ju utan tvekan trevligare ut med något ovanpå. smile Har man betalat för materialet, då kan man ju lika väl använda spillet med, eller hur? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1d06844afc9dd55c6a4e53f3df637c3e.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (25 februari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
25 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Blir ju grymt det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
26 februari 2018 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Blir ju grymt det här smile

Jodå.. Jag är inte ute efter en perfekt finish, utan så som det är nu, eller iallafall kommer att bli när allt är klart, är såpass mycket bättre än vad det var förut.. sen om man lyckas få det riktigt bra, vilket jag tycker att jag lyckats, så är det bara ett pluspoäng.. repet som är smältlimmat på plats är bara provosoriskt, jag skulle vilja ha något annat istället men jag vet inte riktigt vad.. repet kostade knappt 200kr och smältlimmet kostade mig med limpistol (vilket gick sönder strax innan sista biten blev limmad) kostade 100kr. tongue så det är inga större summor, men det ser ju såpass mycket bättre ut än när man ser skarvarna..

Hur som helst så kommer jag fundera igenom ordentligt vad jag ska ha som döljer skarvarna snyggare istället för repet..

Senast redigerat av Vonbackman (26 februari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
26 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Mässings lister smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
26 februari 2018 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Mässings lister smile

Har googlat lite på mässingslister, det är ju helt klart tänkvärt!

Men jag funderar på om inte det blir llte svårt med tanke på att jag isåfall vill ha något i hörnen också i samma utförande.. hur som helst så behöver jag se listerna framför mig, helst 2 lister och vrida och vända på dom och se hur det blir. Allt är ju lättare att se framför sig när man har sakerna mitt framför snoken :p

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
27 februari 2018 · 948 Inlägg

Okej! Jag utmanar mig själv på att tillverka ytterligare 2 paneler.. jag kommer inte ge upp innan jag lyckats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b2e9ffaf7ba52afe25b951a67bf58edd.jpg
Den här papp panelen har en radie och är formad på ett såpass konstigt sätt att jag troligtvis får svetsa ihop, antingen en stålram, eller svetsa återigen ett plattstål i bilen. (På samma sätt som vid kardantunnel) Om jag svetsar i bilen så slipper jag på så sätt att böka med att svetsa ihop en ram, vilket underlättar ganska mycket och det blir då en slät panel något böjd utan armstöd. Så frågan är, ska man göra träpanelerna på ett ungefär eller ska man försöka få dom likadana som just denna papp panelen?

Om jag beslutar mig för att göra alternativ 1, så blir det armstöd, men själva panelerna blir 2 delade och svårare att tillverkas.

Kör jag på alternativ 2 så underlättar det arbetat väldigt mycket men armstödet försvinner och panelen blir då 1 hel komplett, men den behöver blötläggas under ett dygn så att den är något böjbar.
Man skulle visserligen kunna bygga ett armstöd utanpå, men det hade troligtvis inte blivit bra.

Hur som helst, jag vet eller rättat sagt, ser slutresultatet framför mig, jag liksom föreställer mig hur det blir, oavsett vilken panel jag än gör, och jag tror utan tvekan att det som hade blivit snyggast är alternativ 1, svetsa ihop en ram som sedan svetsas/borras och skruvas fast i karossen hade blivit det bästa. Men vad tror ni?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
1 mars 2018 · 948 Inlägg

Sådär! Då är sista fernissa lager lagt på småbitarna. På söndag bidrar farsan med hjälp av innertakmontering, när det är gjort monteras stolarna och de sista småbitarna. List kommer limmas på plats. Men innan detta görs kommer jag montera ner instrumenthuset och trycka dit korrekt lampa i lamphuset. Trodde att det skulle vara lättare när instrumentet sitter på plats men icke. Ska se om jag kanske möjligtvis kan tillverka ett fäste för varvräknaren på jobbet imorgon så får jag den på plats med

Denna gången blev det inga bilder. Kommer vid ett senare tillfälle istället. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 mars 2018 · 948 Inlägg

Var ute en sväng i garaget efter jobbet och monterade lite saker, bland annat mina småpaneler till pedalerna osv. Tog bara kort på pedalerna eftersom det ska limmas replister runtomkring de andra småpanelerna och tyckte att det hade sett tråkigt ut med ett kort på ett halvfärdigt arbete.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-0b23fee68fb67ff1645a22512264d142.jpg

Imorgon har jag planer på att besöka garaget igen, då kommer jag limma replisterna på plats. Har även monterat skenorna till stolarna idag. Kommer även demontera instrumentet och montera korrekt lampa i korrekt lamphållare i instrumenthuset eftersom det var lite överjävligt att göra det när instrumentet sitter på plats. På söndag hjälper farsan mig med innertaket, så det blir gjort någon gång.

Bilen är även anmäld till utställning på tjolöholm classic motor, så ni som följer detta projekt och bor i närheten eller har tankarna på att åka en bit och besöka tjolöholm classic motor, kan se bilen på plats. Tycker det ser mycket trevligare ut i verkligheten än på bild, man får en helt annan uppfattning av arbetet som är nerlagt. smile

Såfort alla paneler fått sina replister limmade runomkring sig så är bilen i stort sett färdig. Det finns bara några få paneler kvar att tillverka, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu för hur jag ska göra dom, hur de ska se ut osv, det jag pratar om är det jag skrivit i föregående inlägget. Har även planer på att göra en större panel och montera den under instrumentbrädan och ner mot torpedväggen för att dölja kablaget under instrumentbrädan. Ingen jättepanik med det just nu, kommer tas vid ett senare tillfälle. smile

Senast redigerat av Vonbackman (2 mars 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
3 mars 2018 · 10 157 Inlägg

Blir nog bra det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
6 mars 2018 · 948 Inlägg

En liten update såhär strax innan lunch!

Innertaket är inte monterat än, och funderar faktiskt på att skita i det. Att lämna iväg bilen till någon som sysslar med sånt så kan man räkna med närmare 10 papp för att få det monterat, vilket jag absolut inte känner för att göra. Då har tanken slagit mig, ska man lägga paneler som innertak med kanske? Det tåls att fundera på. Hur fäster jag då upp panelerna kanske ni tänker? Ganska lätt lösning med hjälp av bågarna som håller vinyltaket uppe, behöver ju bara svetsa dit små kantstål bitar på 30x20mm, jag räknar med runt 5 bitar/båge, borra ett litet hål i dom och dit med ett högtalarclips för att skruvarna ska fästa, precis som jag gjort till de andra panelerna. Taket kommer ju isåfall vara lite rakformat och inga direkt böjda paneler utan det kommer på ett ungefär likna kardantunneln fast utmed sidorna då.   

Typ såhär, vy framifrån:
            —————————
          /                              \

Hur som helst, ska fundera igenom det, panelerna kommer isåfall kosta 800kr/hel panel.

Har monterat stolarna så bilen är besiktningsklar, det är bara att invänta vädret, sen så. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-89c178c9b79dfa91744c9a38d11cf5fb.jpg

Har även monterat en extra bränslemätare, måste ju få koll på bränslenivån i fuelcellen som jag sparat undan, 35L i originaltanken tar en inte långt med mitt motorkoncept. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-424400ef40a844bca2decc0e6f473b1e.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (6 mars 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang