Pappas gamla Volvo 142 av årsmodell 1968 åter igen inom familjen.

Den 23 maj 2011 var min Pappa och köpte en Volvo 142 av årsmodell 1968. Pappa pysslade på en del med bilen under några år men tappade orken när det visade sig att länkarmarna var dåliga vilket senare ledde till att han sålde bilen. Bilen blev dock aldrig besiktad i den nya ägarens ägo utan han ställde undan bilen på ett ställe där den stått sedan dess...

Larschan

• 57 Följare
  • 26 839 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti
57 Inlägg
Skrivet 8 mars #41

Här ska de följas, Kul å köpa tillbaka bilar nån i familjen haft. gråa 945an jag har på min profil är också tillbaka köpt, morfar hade den när jag va liten smile

515 Inlägg
Skrivet 8 mars · Inlägg av trådskaparen #42

Oshla skrev:
Här ska de följas, Kul å köpa tillbaka bilar nån i familjen haft. gråa 945an jag har på min profil är också tillbaka köpt, morfar hade den när jag va liten smile

Jo det är lite kul (och ger en extra motivation att hålla på). Vad som gör det extra skoj när det gäller denna är att min Pappa köpte den samma dag som min dotter föddes. big_smile

57 Inlägg
Skrivet 8 mars #43

Larschan skrev:

Oshla skrev:

Jo det är lite kul (och ger en extra motivation att hålla på). Vad som gör det extra skoj när det gäller denna är att min Pappa köpte den samma dag som min dotter föddes. big_smile

Precis smile Jo det är ju de som ger en del motivation. För många är de lixom bara en bil men har man lite historia och betydelse i bilen är det mer än bara en bil smile

4 355 Inlägg
Skrivet 9 mars #44

Trevligt projekt du har. Kommer att följas och lycka till smile

515 Inlägg
Skrivet 10 mars · Inlägg av trådskaparen #45

Har inte jättemånga följare men någon där ute kanske har koll:
- Vart kan man köpa bussningar och sånt till framvagnen till bästa pris? smile
- Vad ska jag måla framvagnsbalken och resterande delar med för färg för att få en tålig yta? smile

506 Inlägg
Skrivet 10 mars #46

Larschan skrev:
Har inte jättemånga följare men någon där ute kanske har koll:
- Vart kan man köpa bussningar och sånt till framvagnen till bästa pris? smile
- Vad ska jag måla framvagnsbalken och resterande delar med för färg för att få en tålig yta? smile

standard bussningar brukar de inte skilja många kronor på mellan olika sidor, KL racing brukar dock vara dyrare än andra då jag kollat efter andra delar...
några förslag; cvi-automotive, vp-autoparts, vparts, lmr.se, volvo, kg-trimning, mekonomen, etc..

för att få en tålig yta använder du 2K lack med fördel i alla fall smile sen kan man ju använda nå mer på de kan ja tänka

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
1 684 Inlägg
Skrivet 10 mars #47

Jo visst... i brist på annat pyssel. Men ibland kan det i o f s  vara räddningen, när garagetiden är mer värd än tiden i soffan, efter 10 timmars slit på jobbet. 
Oftast inte ekonomisk försvarbart.

Jag gjorde samma med en Passat -86 tdi.
Skar ut kvadratmeterar med rostig plåt och byggde nytt. Efterc3 år så började rosten titta fram igen. Nu rullar bilen i Sydafrika.

Varför inte leta rätt på en rostfri kaross och lyfta över delarna på?

Senast redigerat av Meaganeowner (10 mars )

515 Inlägg
Skrivet 10 mars · Inlägg av trådskaparen #48

Meaganeowner skrev:
Jo visst... i brist på annat pyssel. Men ibland kan det i o f s  vara räddningen, när garagetiden är mer värd än tiden i soffan, efter 10 timmars slit på jobbet. 
Oftast inte ekonomisk försvarbart.

Jag gjorde samma med en Passat -86 tdi.
Skar ut kvadratmeterar med rostig plåt och byggde nytt. Efter 3 år så började rosten titta fram igen. Nu rullar bilen i Sydafrika.

Varför inte leta rätt på en rostfri kaross och lyfta över delarna på?

Nu förstår jag inte riktigt?

Verkar som du ha missat historian bakom bilen. smile Är just denna 142 jag vill ha... ingen annan. smile

4 355 Inlägg
Skrivet 13 mars #49

Varför inte skicka delarna på pulverlack?

515 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #50

JohnWayne skrev:

Tänkte väl att det skulle bli billigast och enklast genom att göra det mesta själv. Bor på en ganska liten ort så kan bli att jag måste skicka sakerna väldigt långt för pulverlackering.

Dock mycket  planering och förfrågningar just nu bara. smile

515 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #51

Slösurfat lite på diverse forum några dagar och idag snubblade jag över information som jag tänkt leta rätt på men som någon annan han fråga om innan.

Pappa påtalade nämligen att det var olika framskärmar fram varvid jag funderat lite på hur man ska ta reda på vilken som är rätt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-ed062b754ae2bc6cee1be27277f930d8.jpg

Som jag fattat det är då den vänstra till årsmodell 71-72 medans den högra är till årsmodell 69-70. Det vill säga att de är olika men det är också så att ingen av dom är egentligen rätt utifrån att bilen är av årsmodell -68!

Blir till att försöka få tag på två framskärmar av samma årgång framöver då. Helst skulle jag väl vilja få tag på plastskärmar eftersom jag ändå inte kommer sträva efter en orginalbil.

57 Inlägg
Skrivet 13 mars #52

Ser bra ut smile funderar på vad är de för skillnader på skärmarna?

1 684 Inlägg
Skrivet 13 mars #53

Bl a höjden på den kromade listen i förhållande till överkant på hjulhusets öppning för hjulet.

Alltså större öppning för hjulet.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars )

57 Inlägg
Skrivet 13 mars #54

Meaganeowner skrev:
Bl a höjden på den kromade listen i förhållande till överkant på hjulhusets öppning för hjulet.

Alltså större öppning för hjulet.

Jo nu när du säger det. så är det ju självklart

4 355 Inlägg
Skrivet 14 mars #55

Larschan skrev:

JohnWayne skrev:

Tänkte väl att det skulle bli billigast och enklast genom att göra det mesta själv. Bor på en ganska liten ort så kan bli att jag måste skicka sakerna väldigt långt för pulverlackering.

Dock mycket  planering och förfrågningar just nu bara. smile

Om du vill fixa delarna själv, och vill ha ett gott resultat är det följande som gäller.

-Blästring givetvis

-Grund med epoxi färg (2-komponent) Brukar använda PPG:s sortiment. Defleet 391 är en perfekt för chassi- och hjulupphängnings-delar.
Den funkar både som grund och slipfärg. Och så kan du dra toppfärgen utan mellanslipningar (sparar tid).

Toppfärg då. Tja, man skall så långt det går att använda samma fabrikat hela vägen. Så inte färgerna krackelerar. PPG:s transportfärger ger bra finnish och tålig yta.

Givetvis finns det många andra bra fabrikat på bilfärg, Dupont, Glasurit, Sikkens, Spice & Hecker.

Dock skulle jag inte använda Biltema färger.

109 Inlägg
Skrivet 14 mars #56

Den högra fanns två modeller av å om jag inte minns fel har 67-68 ca 15 mm mindre hjulhusöppning än 69-70 annars samma skärm. Den vänstra är 71-72 å sen kom ju även den skärmen 73-74 fast med stor blinkers

515 Inlägg
Skrivet 16 mars · Inlägg av trådskaparen #57

Införskaffade mig en svets sedan en tid tillbaka när den vanliga demonteringen inte ville gå som önskat så startade jag upp svetsen istället och provade svetsa för första gången i mitt liv!

Valde att prova svetsa igen hålet för antennen vid nedre delen av framrutan på passagerarsidan.

Gick väl sådär, tyckte det gick bra ena sekunden för att nästa sekund bara gå fel. Nåväl, det var värt ett försök men nu i efterhand skulle man kanske ha provat på något bättre ställe!

Senast redigerat av Larschan (31 juli )

1 684 Inlägg
Skrivet 16 mars #58

Å vad är detta för svetsmaskin du provat med?

MIG utan gas?

MIG för rörtråd (alltså med flussmedel i tråden), fast med vanlig homogen tråd avsedd för skyddsgas?

Nåt är då helt fel!  Börja med att lägga en sträng, kanske 10 cm, på en plan slät plåt.
Så får vi se hur det ser ut.

515 Inlägg
Skrivet 16 mars · Inlägg av trådskaparen #59

Meaganeowner skrev:
Å vad är detta för svetsmaskin du provat med?

MIG utan gas?

MIG för rörtråd (alltså med flussmedel i tråden), fast med vanlig homogen tråd avsedd för skyddsgas?

Nåt är då helt fel!  Börja med att lägga en sträng, kanske 10 cm, på en plan slät plåt.
Så får vi se hur det ser ut.

Det är en MIG med flusstråd. Inget fel på svetsen utan i detta fall svetsaren. smile Har som sagt aldrig svetsat tidigare och för en som svetsat tidigare så fungerade denna svets utan problem när han provsvetsade på ett annat ställe...

Senast redigerat av Larschan (16 mars )

90 Inlägg
Skrivet 16 mars #60

Prova på en plåt bit lite innan - så får du in snitsen efter ett tag.
Övning ger färdighet.
(vill inte vara elak - men skär bort det där och börja om)

Sponsrade tjänster