Opel Manta -72 Gatbil projekt

Här kan ni följa mitt projekt som är tänkt att SFRO besikta med B230 turbo och annat skoj!

WilleG

  • 27 Följare
  • 4 349 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september
53 Inlägg
Skrivet 12 juli · Inlägg av trådskaparen #21

vw_audi skrev:
Jag tröttnade också på att grovtrissan tar slut så fort. Jag köpte denna istället https://www.biltema.se/verktyg/slipning … 2000016893

Finns även ett kit med lite olika modellen och fästen till borrmaskin. Den håller mycket längre.
Jag har tagit bort all underredsmassa i ett hjulhus och den ser fortfarande ut som ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-29accb56e44f41a47858240077ff575a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d981666eefd1054312e30705d77e1693.jpg

Hmm ja jag var ju och snegla på den där då jag stod bland verktygsavdelningen, men det jag tänkte var att den täckte så lite yta så det skulle ta sån tid att ta hela golvet. Men å andra sidan med lite mer tålamod kanske man slipper köpa 5 grovrengörare till lol

Hobbymekaniker · 161 Inlägg
Skrivet 13 juli #22

WilleG skrev:
Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara tongue

SÅ mycket är de väl inte sönderkapat? Volvo motorn borde ha fått plats utan att kapa torpeden, och växeltunneln ser intakt ut?

Bakaxeln hade du väl hängt upp i original punkterna för de nedre länkarna? Orkade inte läsa igenom allt igen nu, men kör du med ett moment stag behöver du ju inte kapa mer i karossen för att få dit den nya axeln. Då går de sätta ett fäste i stödlagerhuset. (Leta upp erikjakan's Ascona A byggtråd på rejsa.nu, vill minnas att han gjorde så)

Ang. breddarna så ser dom ju ut som Steinmetz/Irmscher breddare (Kan vara Lexmaul med), kan ju vara så att dom bara är modifierade? Tror inte de gör sååå mycket för värdet, och ska du sälja och vill maximera vinsten går de ju fylla ut den biten också. Frågan är dock om de inte smakar mer än vad de kostar.. Tror motor/låda gör klart mer minus för prislappen än breddarna.

Grejen är ju den att tävlingsbilarna som Irmscher och Steinmetz byggde hade dom breddarna, så att sälja en äkta SR med breddare och GTE läpp sänker definitivt inte värdet på den. Den SR jag hade köpte jag för 2000:-, renoverade och snyggade till för drygt 20'. Körde ett par år och sålde sen till Polen. Den var garagelackad och inte alls perfekt även om den såg bra ut på 4-5m håll. Den hade 5 växlad låda och 2.2a med sprut så "fel" motor, men ändå samma motorfamilj och en bra uppdatering mot originalet. Sen satt det ställbara dämpare, ventilerade skivor fram och lite annat smått å gott. Det var en helt okej sommarbruks som var driftsäker, kul å köra och som man inte behövde skämmas för. Hade jag sålt den i sverige hade jag varit glad om jag fått mer än 35' för den.. Nu fick jag drygt 75' för den! För 2 år sen.

Din bil ser klart finare ut överlag, så kommer du en dag på att du ska sälja hade jag rekommenderat att leta fram en fungerande gammal rallymotor (en Opel CIH motor) och stoppat ner samt hängt tillbaka original bakaxeln, sen skaffat fram en icke sönderkapad huv och lackat upp. Med dagens prisbild hade jag inte blivit förvånad om du fått mer än 150 000 för den.

Vem vill Inte ha en sån här replica liksom:
https://cdn-1.motorsport.com/images/mgl/27aJlxE6/s8/historisch-oldtimer-gp-2016-irmscher-opel-manta-den-walter-rohrl-und-rauno-aaltonen-1975-b.jpg

smile

53 Inlägg
Skrivet 13 juli · Inlägg av trådskaparen #23

Cassius skrev:

WilleG skrev:
Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara tongue

SÅ mycket är de väl inte sönderkapat? Volvo motorn borde ha fått plats utan att kapa torpeden, och växeltunneln ser intakt ut?

Bakaxeln hade du väl hängt upp i original punkterna för de nedre länkarna? Orkade inte läsa igenom allt igen nu, men kör du med ett moment stag behöver du ju inte kapa mer i karossen för att få dit den nya axeln. Då går de sätta ett fäste i stödlagerhuset. (Leta upp erikjakan's Ascona A byggtråd på rejsa.nu, vill minnas att han gjorde så)

Ang. breddarna så ser dom ju ut som Steinmetz/Irmscher breddare (Kan vara Lexmaul med), kan ju vara så att dom bara är modifierade? Tror inte de gör sååå mycket för värdet, och ska du sälja och vill maximera vinsten går de ju fylla ut den biten också. Frågan är dock om de inte smakar mer än vad de kostar.. Tror motor/låda gör klart mer minus för prislappen än breddarna.

Grejen är ju den att tävlingsbilarna som Irmscher och Steinmetz byggde hade dom breddarna, så att sälja en äkta SR med breddare och GTE läpp sänker definitivt inte värdet på den. Den SR jag hade köpte jag för 2000:-, renoverade och snyggade till för drygt 20'. Körde ett par år och sålde sen till Polen. Den var garagelackad och inte alls perfekt även om den såg bra ut på 4-5m håll. Den hade 5 växlad låda och 2.2a med sprut så "fel" motor, men ändå samma motorfamilj och en bra uppdatering mot originalet. Sen satt det ställbara dämpare, ventilerade skivor fram och lite annat smått å gott. Det var en helt okej sommarbruks som var driftsäker, kul å köra och som man inte behövde skämmas för. Hade jag sålt den i sverige hade jag varit glad om jag fått mer än 35' för den.. Nu fick jag drygt 75' för den! För 2 år sen.

Din bil ser klart finare ut överlag, så kommer du en dag på att du ska sälja hade jag rekommenderat att leta fram en fungerande gammal rallymotor (en Opel CIH motor) och stoppat ner samt hängt tillbaka original bakaxeln, sen skaffat fram en icke sönderkapad huv och lackat upp. Med dagens prisbild hade jag inte blivit förvånad om du fått mer än 150 000 för den.

Vem vill Inte ha en sån här replica liksom:
https://cdn-1.motorsport.com/images/mgl … 1975-b.jpg

smile

Tunneln är lite breddad (vet inte hur det ser ut original) jag kan se det i och med att den är svartmålad och fusksvetsad (man ser genom fogen).

Bakaxeln blir nu som sagt byggd i moddad Volvo 240 upphängning så det enda jag egentligen förstör i karossen nu är att borra upp hålen i infästningarna, skulle man råka sälja den i framtiden så är det inte omöjligt för någon att återställa den till renrasig Opel. Tanken är som du säger att bygga eget momentstag likt erikjakan's Ascona.

En sån replica hade inte vart dumt, men samtidigt ska det bli spännande att se min egen vision bli till wink

53 Inlägg
Skrivet 13 juli · Inlägg av trådskaparen #24

Idag fick jag paket! smile
Lite bromsgrejor som är tänkt ska på inom kort. Ventilerade 287mm Volvo 740 skivor och solida 240 skivor bak med bromsok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ebbcde1231a89faf5ff1e742cebc3559.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-220e4b97671f0165320198c1918d2147.jpg

Sen har jag vart och plockat ett par nav fram från en 240 och ville kolla så att 740 skivorna passade rakt på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f8a7f09f919d19e598a8fe8b40b547f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7cf39f0109cdb217f361220f628f5341.jpg

Helsvetsade stötdämparfästena på bärarmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-93e2ed3bcfb39262616c818b1a54f308.jpg

Började fundera kring golvet och skar ut en plåtbit som är tänkt att byta ut den skadade, ska även bytas lite mer upp mot torpedväggen sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2574880f1285363e9d254f0dbe41f613.jpg

Sen har jag en fundering till ni som läser; behöver man verkligen dem här dräneringshålen med gummiring i?
För och nackdelar med eller utan? Tänkte mer på att det blir lättare att ersätta med en rak plåt tvärs över men ska man borra hål i den ändå?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-dad5150d0fd6750d162e051828405b59.jpg

Senast redigerat av WilleG (13 juli )

53 Inlägg
Skrivet 1 augusti · Inlägg av trådskaparen #25

Har gått trögt senaste tiden pga mera semester och därefter jobb, men det har inte stått stilla.

Kapade bort det sönderrostade golvet på passagerarsidan och fick med mig domkraftsfästet som var helt bortom räddning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-99f2002d8b446816a5040538dd680a60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5ce613e829db8dc7a1113214155758fc.jpg

Beställde 2 nya domkraftsfästen från Nederländerna (fanns bara till Manta B i Sverige)
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b0cda6b86a4044ad1e20dfc594d2dd18.jpg

Nytt vs. gammalt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-36677b6790d5727a30a2f6149f539e60.jpg

Helsvetsade bärarmarna, är fortfarande osäker på om jag ska förstärka mer eller ej.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-41b9b784d4a2b350bce0a739ebf8f557.jpg

La igen hålen som blev efter kortningen bak på bärarmarna, inte dem snyggaste fogarna jag gjort men.. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bccffd76dc630b7fd460682cc6f596ad.jpg

Har även påbörjat demontering av spindlarna fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c7dd3f45fbc104bff71fd03930d5bfa0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ffed24b604a9fd3216099d68f8e94238.jpg

Fick även hem ett roligt paket, nybyggd Volvo 240 bakaxel med torsen diff! cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bd3de800b9bb1865c9593393f1ede1a0.jpg

Var lite nyfiken så öppnade locket för att titta lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-78a39c6cf2da7193d21662ec50e8038a.jpg

Drog även iväg under semestern och köpte en GS6-37DZ BMW låda omsvetsad för rödblock. Mätte lite snabbt och längdmässigt så är denna låda inte så mycket längre än en M47 som sitter i tunneln just nu, däremot så blir det intressant att se hur mycket jag måste bredda tunneln roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-435dae95fcd631ee2c9f41602f6e6018.jpg

53 Inlägg
Skrivet 18 augusti · Inlägg av trådskaparen #26

Bankade in nya bärarmsbussningar till bakaxeln, har gjort roligare saker kan jag säga då. Fick slipa och banka, slipa banka. Dem ser väl inte så fina ut längre men nu sitter dom där iallafall. Provmonterade även den nya bakaxeln och allt verkar stämma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a0d8a26306d82f43bbc0aaa5e5543599.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4d4d3137a06e12b98198492658e59e42.jpg

Demonterade spindlarna som nu ska få sig Volvo nav. Möttes av spruckna damasker i några leder, dock glappar inga så vi får se om jag satsar på nya direkt eller limmar ihop damaskerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ebcd0cf500e5da109a73f39f8d14f852.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-98c445aab3e80ed27316a91629a2c9d7.jpg

Fick hem nya hjullager fram och sen tänkte jag testa om 3Ms grovrengörare kanske höll lite längre. Kan meddela att den höll inte mycket längre än Biltemas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-85358509e651068442f5e9521f83afc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-aa085c6c11b3c1cb72ea9603d729c684.jpg

Sen var det några timmar grovjobb i garaget så var det lite friskare plåt på plats! Fotar lite på avstånd så jag inte blottar mina snygga fogar lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-67a8f7122693206c0348ae7e5b880893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-212a372f590f806bef8a8e5288a52670.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6032492802ddd80466deee972870bd6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2653e885db7824d8aeb98af417388a42.jpg

Lite redig grundfärg och massor av underredsmassa på det så kanske det håller ett tag tongue

Bjuder på en bild på pallbocksräsern
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-fa8e6dbdfe4293861a2bee39383d4c36.jpg

53 Inlägg
Skrivet 14 september · Inlägg av trådskaparen #27

Tillbaka med lite framsteg!

Till en början så skrapade jag bort resterande asfaltsmatta i bagageutrymmet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ae406ae6eb38511944dfd4baf6786b94.jpg

Sen färdigställdes golven bak med ny plåt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-08af02d8c7957310de5f04eb0b587067.jpg

Här ser ni all skadad plåt som nu är utbytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2bb2bfe6130088a32dca3833e9cf121e.jpg

Bärarmarna, krängningshämmare och blivande panhardstag tillbaka från blästring. Passade även på att lägga in ytterligare förstärkningar i bärarmarna. Nu tror jag dom håller wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7e801bf7a15b56311e806a4ee80ca74b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a7a04bb06899335f30ad4d46b6e586a1.jpg

Då jag inte har nån svarv själv så fick jag hjälp av en kompis att göra distanser till spindlarna, nu är Volvo navet monterat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a5821cfe45e96b5493f44b871037fc3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6955e88cf59c98b2ed2cf631ea422cdc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8c4b8bb99099e420ced6cf89712959fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-42a9ddf89d5f6f80ca17cbe67edd8c46.jpg

Sen byggdes det en bromsoksadapter som skulle passa in 740 bromsok på skivan, testmonterat med ett slitet 740 ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d3e0ea87ff3bc9cba9c9011aaa38b124.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9e2f2b5010ba77f2fbc98ca76915f75b.jpg

Har även påbörjat bygget av momentstaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9abede37b788731993a21f0b4c1aac2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-16c196ba45122342075993baaa188bfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-272a0905ee03d83a1c1f47581a03f7f9.jpg


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang