Opel Manta -72 Gatbil projekt

Här kan ni följa mitt projekt som är tänkt att SFRO besikta med B230 turbo och annat skoj!

WilleG

  • 29 Följare
  • 5 101 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 november
55 Inlägg
Skrivet 5 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare!

Köpte mig en Manta A från 1972 förra året i början på Maj, den hade då motor och växellåda från Volvo 240 turbo (B21ET med M47 låda). Laddet var höjt till 0.7 ungefär och effekten uppskattades till just under 200 hästar ungefär. Tyvärr så slirade kopplingen när man höjde laddet ytterligare och för att vara ärlig så tror jag att 1 bar hade varit rysk roulette med en K-jetronic lol

Jag körde den kanske 3 veckor innan pikébussen stoppade mig på flygande besiktning och sa att du har för små bromsar för den där turbon! De menade på att 110 hk i regbeviset var för litet trots att jag hade T31A i papperna. Detta var som ni förstår väldigt tråkigt och förstörde den sommaren av bilkörning och inget kunde jag göra för att överklaga. (Tydligen så kan en polis på känn genom arslet göra ett bromsprov på din bil?)

Jaja, nog med det så var tanken att plocka bort turbon och besikta för att sedan sätta tillbaka och bara undvika polisen igen. Just efter jag plockat bort den så slog tanken mig att bygga om den och SFRO besikta den för att både få den precis som jag vill ha den och eventuellt höja värdet givetvis. Jag bestämde mig för att gå med SFRO och har under vintern varit i kontakt med dem och bollat idéer, men nu har jag bestämt mig för att gå vidare med allt!

I och med de nya planerna så ingick även massor av uppgraderingar, här är några planerade:

* Volvo 1031 bakaxel med skivbromsar, diffbroms
* B230FT/FK motor med BMW ZF låda
* Eftermarknads styrsystem + e85
* Volvo nav fram med ventilerade bromsskivor
Givetvis blir det mer saker som följd till allt detta.

Bilen plockades fram ganska nyss efter en lång vintervila och tanken är att den förhoppningsvis ska vara besiktad redan till nästa sommar! (Notera förhoppningsvis:p)
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1aa41b3980af82027a43c62219a658f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a149e69fa69f52e59689f230fa0e7fbe.jpg

Inbackad i garaget, nu redo för uppgraderingar
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ff41717a2121138b9b7f6284c87cba43.jpg

Fick tag i en skrotad bakaxelupphängning från en 240, bakaxeln var sopslut men tanken var att bygga dit bärarmarna för att sedan byta till en fräschare axel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5799bfd913e7b931baffe503c75f3ae0.jpg

Började med att ta ned den gamla bakaxeln som är en Manta B axel med lamelldiff.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-633a9a6bda2f359a5d2e53f7a1637496.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-410596ff66815b721444087aa1de0a7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8a0ab361839b1205ed75b4d8ef44febb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-40a45d85bba131f22caddb4919335a8a.jpg

Gissningsvis så är detta 240 original pumpsystem?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-fc67da1a4eb83261d5c04fe3a149d81b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f893408d9fa203532415864782f15be1.jpg

Började provisoriskt montera den nya upphängningen och bärarmarna måste förlängas ca. 4cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b54746f0c37bf9be45cb58b04bfbe332.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3a5d81793b8acd490cb72fb618932117.jpg

Skar ut några 4x5cm distanser av 5mm plåt, sedan satte jag kapen i bärarmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d88165ed1484caba53bb25ef87e88c30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ac70a197774b33f7192f60f98a18e052.jpg

Provmontering nr.2, börjar likna något med hjulplaceringen nu. Blir in med nån förstärkning emellan plåtarna och sedan helsvetsa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4b42e0b9ce79c93f46f7304e82232c4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b215b73dbbf8a41ead9f97922baeb068.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7bfa4e3d9341ad4c1206154fd90785fa.jpg

Här bjuder jag på en bild på motorutrymmet som den står nu. Det ser kanske lite lustigt ut eftersom det egentligen ska sitta en turbo där tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4179bf8ba184c7863bd83513aed9b955.jpg

Senast redigerat av WilleG (8 augusti )

443 Inlägg
Skrivet 6 juni #2

Hänger på o följer 👍 😀

493 Inlägg
Skrivet 6 juni #3

Följer det här! Den Manta B axeln kan ju jag få köpa för en billig peng wink

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"
55 Inlägg
Skrivet 7 juni · Inlägg av trådskaparen #4

Sukkan skrev:
Hänger på o följer 👍 😀

Härligt!

CCRobin skrev:
Följer det här! Den Manta B axeln kan ju jag få köpa för en billig peng wink

Haha beror på billig peng, som jag förstått så växer dem inte på trädwink Härligt att du vill följa!

Hobbymekaniker · 186 Inlägg
Skrivet 8 juni #5

Nu ska jag vara både stygg och snäll samtidigt wink Diffbromsade Manta B axlar brukar börja på 4-5000 och beroende på skick sträcka sig uppåt 7-8000 i dagsläget. Förutsatt att dom inte är nyrenvoverade då prislappen kan gå upp lite över 10'.

Dom växer som sagt inte på trän längre... smile

Om du bygger om till 240 upphängning, kolla upp vad 240 folket har för knep för sig, jag vet att dom brukar korta antingen de övre eller undre bärarmarna en halv till hel centi för att få axeln att "sätta" sig bättre. Ger bättre grepp när man kliver hårt på gasen, det har att göra med pinjongvinkeln till stor del. När du ändå förlänger kan du ju bygga in sånna småtrix direkt smile

Bilen ser förövrigt riktigt fin ut! Lite synd att kofångarna är lackade istället för chromade och att huven är förstörd.. men annars riktigt fin som sagt! smile

55 Inlägg
Skrivet 10 juni · Inlägg av trådskaparen #6

Cassius skrev:
Nu ska jag vara både stygg och snäll samtidigt wink Diffbromsade Manta B axlar brukar börja på 4-5000 och beroende på skick sträcka sig uppåt 7-8000 i dagsläget. Förutsatt att dom inte är nyrenvoverade då prislappen kan gå upp lite över 10'.

Dom växer som sagt inte på trän längre... smile

Om du bygger om till 240 upphängning, kolla upp vad 240 folket har för knep för sig, jag vet att dom brukar korta antingen de övre eller undre bärarmarna en halv till hel centi för att få axeln att "sätta" sig bättre. Ger bättre grepp när man kliver hårt på gasen, det har att göra med pinjongvinkeln till stor del. När du ändå förlänger kan du ju bygga in sånna småtrix direkt smile

Bilen ser förövrigt riktigt fin ut! Lite synd att kofångarna är lackade istället för chromade och att huven är förstörd.. men annars riktigt fin som sagt! smile

Jo tanken var justerbar pinjongvinkel, får se hur jag gör där då jag helst vill undvika att kapa nåt hål i golvet.

Smaken är väl som baken som man brukar säga, är ingen krom människa egentligen så länge det inte är en superfräsch originalbil med mycket puts. Förstod att det skulle bli lite blandad åsikt om huven, men å andra sidan så blir det bra med plats för en turbo wink

55 Inlägg
Skrivet 10 juni · Inlägg av trådskaparen #7

Har bockat lite plåt som ska agera stopp eller ersätta fjäderskålarna i original Manta bakaxel, problemet som uppstod var att fjädern då blev för lång och måste nog kapas för att kunna fjädra hela vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-40b1fe4c43dcce973717e970b8237881.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a91b21c97b5647c29e4e8284cf896591.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-43bb6a49989e4c6ba5d61369c0d6ea01.jpg

Sen skar jag ut mer 5mm plåtbitar som skulle bli fästöron för stötdämparna och för första gången så hänger bakaxeln på plats utan domkraft!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-48dfa72188eb7ecc5f1e9c65cc747081.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0f1f32fce92d5a363993315d06ddc51e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5df7a1c03cedfc0a9869efef425a7411.jpg

Nu blir det att handla bultar och helsvetsa/ev. förstärka, sen givetvis en ordentlig bakaxel smile

55 Inlägg
Skrivet 26 juni · Inlägg av trådskaparen #8

Har gått lite segt i garaget dem senaste 2 veckorna pga. semester och jobb men ska försöka hålla lite tempo.

Har iallafall kommit igång lite och börjat kolla kring fjädringsvägen för bakaxeln och såg direkt att bärarmen skulle ta i infästningen för panhardstaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4a426cbe04dc98bbffd45bbecd5cbb39.jpg

Kapade bort den biten som stack ut och passade på att runda till stötdämparinfästningen.
Ska läggas dit nån plåt som täcker hålet senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-88867f8d2b3482e10888d1dbc78de3a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-946130009f6c5bf05362e99a6547a12e.jpg

Har även påbörjat förstärkning av förlängningarna i bärarmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c40e148571f7d440729287c93e4a4378.jpg

393 Inlägg
Skrivet 28 juni #9

väldigt intressant projekt ! prem lagt !

55 Inlägg
Skrivet 6 juli · Inlägg av trådskaparen #10

johnik skrev:
väldigt intressant projekt ! prem lagt !

Kul att du vill följa!smile

393 Inlägg
Skrivet 6 juli #11

WilleG skrev:

johnik skrev:
väldigt intressant projekt ! prem lagt !

Kul att du vill följa!smile

Jaa vafan, kul och kolla vilken förvandling de blir smile

55 Inlägg
Skrivet 6 juli · Inlägg av trådskaparen #12

Monterade tillbaka axeln och kollade hur det skulle passa.
Det var extremt tight men bärarmen kunde åka upp och ner fritt, bestämde mig dock för att kapa bort lite extra för marginal då gummibussningar flexar lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-785550ae160a20ef65cb0aca375e1839.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e50450252c301e505ddc644f8ed8b664.jpg

I väntan på några beställningar så började jag riva ner inredningen och leta lite rost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-58183e53e9ecdf5aeb1c070e913ca409.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-00655b3d95048e2fc49e54d725e02ef0.jpg

VDO ampere, klocka och oljetryck som jag tror var extra tillbehör till Manta A?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-fcf40f99b1f595ab2cd9806ce7982ac6.jpg

Tog loss sidopanelen höger fram och såg en påse med bomull stoppat in i hålet, trodde först nån gömt knark i bilen hahaha lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-27b500b53f10540515114d441c0dc998.jpg

Sen kom jag till botten av golvet och då kom givetvis lite rost fram också, hade faktiskt räknat med lite rostlagning då det är en gammal Opel men jag har sett värre golv roll

Förarsidans golv som var värst, går ihop med domkraftsfästet som också ser genomtuggat ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9481be2f3c835e8e5ae5b6a1de1242af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c64a86c0178def279139e0de4b7b8c82.jpg

Nån tidigare ägare som försökt lappa ihop inför någon besiktning antagligen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8627fa86b65b9efc8d8697e798f7a4dc.jpg

Jag tror största orsaken till att förargolvet gick åt var på grund av att det regnade in någonstans och droppade ner precis där, min gissning är nånstans vid batterilådan så lyfte ur och kollade, blir att borsta rent sedan och se om det blivit nåt hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0d0d07b550bcaf33eacb49dce1a559bd.jpg

Båda golven vid baksätet var lite vek och ska bytas, men såg ut som att det inte hade tuggat sig så långt in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-35a7fb0c9336d4046fd267db448731a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-dd73907c3fac9c6883ed3cda3f8d596c.jpg

Passagerarsidans golv verkade hålla ihop när jag bankade på det, hade tänkt skrapa bort all asfaltsmatta och se hur det ser ut. Såhär ser inredningen ut i nuläget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-94aff3cb562b1906469e366709cec870.jpg

Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 564 Inlägg
Skrivet 6 juli #13

Riktigt intressant projekt! snyggt bil och ovanlig breddning en bil helt i min smak med ATS fälgarna
prem lagt !

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BMW X3
55 Inlägg
Skrivet 6 juli · Inlägg av trådskaparen #14

vw_audi skrev:
Riktigt intressant projekt! snyggt bil och ovanlig breddning en bil helt i min smak med ATS fälgarna
prem lagt !

Jo ATS fälgarna gör sitt ganska bra med breddarna men tyvärr så kommer jag inte kunna använda dom när det blir Volvo 5 bults nav på. Är fortfarande osäker vilka fälgar jag ska köra med. Kul att du vill följa! smile

417 Inlägg
Skrivet 6 juli #15

Dom ATS fälgarna är så feta!! big_smile

Roligt projekt följer big_smile

Senast redigerat av Joel0666 (6 juli )

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013
Hobbymekaniker · 186 Inlägg
Skrivet 11 juli #16

Ser att du har varvräknare med, sen ser de ut som svart innertak också?

Om alla dessa saker är original så har du SR paketet. Står det Manta Rallye i reg papprerna? I så fall får jag grattulera, då är du ägare till en av mindre än 40st Manta A SR i Sverige smile

55 Inlägg
Skrivet 11 juli · Inlägg av trådskaparen #17

Cassius skrev:
Ser att du har varvräknare med, sen ser de ut som svart innertak också?

Om alla dessa saker är original så har du SR paketet. Står det Manta Rallye i reg papprerna? I så fall får jag grattulera, då är du ägare till en av mindre än 40st Manta A SR i Sverige smile

Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara tongue

55 Inlägg
Skrivet 12 juli · Inlägg av trådskaparen #18

Började skrapa bort all asfaltsmatta och driver inte när jag säger att det tog drygt 6 timmar att få bort allt, hursomhelst så visade sig ett till rosthål på passagerarsidan som jag hade hoppats på slippa roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9bd037129225426c1b834dcb766f5d7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1b27c42a060be0bfd30e4407a68cb014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5e0d76272ac865a3e87d37e213c3f78c.jpg

Har även rensat ur bagaget och hatthyllan som ska få sig en mindre uppfräschning senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7d8d41cd4dd9735d6aef33229b2f414f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-84b889d7e06b8f5f7fd9d83c325ef74d.jpg

Sen så var jag igång och skulle slipa hela golvet plåtrent, köpte en grovrengörare på Biltema och den räckte inte ens för hela passagerargolvet innan den var slut. Någon som har nåt tips på en grovrengörare som räcker lite längre?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7606100bc6d559c603b53221f6582843.jpg

393 Inlägg
Skrivet 12 juli #19

Snyggt

Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 564 Inlägg
Skrivet 12 juli #20

Jag tröttnade också på att grovtrissan tar slut så fort. Jag köpte denna istället https://www.biltema.se/verktyg/slipning … 2000016893

Finns även ett kit med lite olika modellen och fästen till borrmaskin. Den håller mycket längre.
Jag har tagit bort all underredsmassa i ett hjulhus och den ser fortfarande ut som ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-29accb56e44f41a47858240077ff575a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d981666eefd1054312e30705d77e1693.jpg

Senast redigerat av vw_audi (12 juli )

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BMW X3

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang