Cassius
Hobbymekaniker
13 juli 2018
· 470 Inlägg
WilleG skrev:
Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara
SÅ mycket är de väl inte sönderkapat? Volvo motorn borde ha fått plats utan att kapa torpeden, och växeltunneln ser intakt ut?
Bakaxeln hade du väl hängt upp i original punkterna för de nedre länkarna? Orkade inte läsa igenom allt igen nu, men kör du med ett moment stag behöver du ju inte kapa mer i karossen för att få dit den nya axeln. Då går de sätta ett fäste i stödlagerhuset. (Leta upp erikjakan's Ascona A byggtråd på rejsa.nu, vill minnas att han gjorde så)
Ang. breddarna så ser dom ju ut som Steinmetz/Irmscher breddare (Kan vara Lexmaul med), kan ju vara så att dom bara är modifierade? Tror inte de gör sååå mycket för värdet, och ska du sälja och vill maximera vinsten går de ju fylla ut den biten också. Frågan är dock om de inte smakar mer än vad de kostar.. Tror motor/låda gör klart mer minus för prislappen än breddarna.
Grejen är ju den att tävlingsbilarna som Irmscher och Steinmetz byggde hade dom breddarna, så att sälja en äkta SR med breddare och GTE läpp sänker definitivt inte värdet på den. Den SR jag hade köpte jag för 2000:-, renoverade och snyggade till för drygt 20'. Körde ett par år och sålde sen till Polen. Den var garagelackad och inte alls perfekt även om den såg bra ut på 4-5m håll. Den hade 5 växlad låda och 2.2a med sprut så "fel" motor, men ändå samma motorfamilj och en bra uppdatering mot originalet. Sen satt det ställbara dämpare, ventilerade skivor fram och lite annat smått å gott. Det var en helt okej sommarbruks som var driftsäker, kul å köra och som man inte behövde skämmas för. Hade jag sålt den i sverige hade jag varit glad om jag fått mer än 35' för den.. Nu fick jag drygt 75' för den! För 2 år sen.
Din bil ser klart finare ut överlag, så kommer du en dag på att du ska sälja hade jag rekommenderat att leta fram en fungerande gammal rallymotor (en Opel CIH motor) och stoppat ner samt hängt tillbaka original bakaxeln, sen skaffat fram en icke sönderkapad huv och lackat upp. Med dagens prisbild hade jag inte blivit förvånad om du fått mer än 150 000 för den.
Vem vill Inte ha en sån här replica liksom: