VW Golf mk2, Oljetryckslampa lyser över 2000 varv Hjälp?

Sjodinare
14 oktober 2018 · 91 Inlägg

Hej, jag har en VW golf 91 som bara har stått i cirka ett år och togs fram för att sälja nu.

PROBLEMET är att oljelampan börjar lysa när man varvar mer än 2000 varv

Jag har provat att dra ur sladdarna till båda oljetrycksgivarna och resultatet är oförändrat!?
Vad kan det vara? Har någon fler upplevt detta?
Mvh Josef

Volvo 242dl (1975)
spillolja
14 oktober 2018 · 4 025 Inlägg

Undersök ledaren till oljetryckskontakten, oljetryckkontakten eller jorda denna ledare  vid oljefiltret

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
14 oktober 2018 · 4 391 Inlägg

Laddar generatorn som den ska?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Eller så saknas det lite olja..
Han skriver ju inte att han kollat upp detta..

Senast redigerat av bilknuffaren (14 oktober 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Sjodinare
15 oktober 2018 · 91 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Eller så saknas det lite olja..
Han skriver ju inte att han kollat upp detta..

Ja olja saknas det inte, men möjligtvis oljetryck. Men det jag blir fundersam över är att den fortfarande varnar när den inte har någon koppling alls till givarna hmm

Volvo 242dl (1975)
Sjodinare
15 oktober 2018 · 91 Inlägg

zzr94092 skrev:
Laddar generatorn som den ska?

Inte märkt av att den laddar dåligt på något annat sätt, men det kan den kanske göra.

Senast redigerat av Sjodinare (15 oktober 2018)

Volvo 242dl (1975)
Lockwood
15 oktober 2018 · 394 Inlägg

Låg kunskapsnivå här sad. Du har (ofta) två oljetrycksgivare på äldre (o även nyare?) VW. En som varnar för lågt oljetryck (typ vid 0.5 bar) o en annan som varnar för lågt tryck över ett visst varvtal (ofta just 2000 rpm). Den andra oljetrycksgivaren varnar (om jag minns rätt) om trycket är lägre än 2 Bar vid det specifika varvtalet. Om nu oljetrycket är OK vid det där specifika varvtalet så börja med att byta den andra oljetrycksgivaren. Jag har varit med om samma "problem" på just en VW, den hade gått närmre 40000 mil. Efter byte av givaren så slutade den varna. Att den varnar med sladdarna bortkopplade gissar jag att den gör först vid 2000 varv/min, rätt logiskt då den nått det kritiska varvtalet då man saknar signalen från oljetrycksgivaren.

Senast redigerat av Lockwood (15 oktober 2018)

Sjodinare
15 oktober 2018 · 91 Inlägg

Lockwood skrev:
Låg kunskapsnivå här sad. Du har (ofta) två oljetrycksgivare på äldre (o även nyare?) VW. En som varnar för lågt oljetryck (typ vid 0.5 bar) o en annan som varnar för lågt tryck över ett visst varvtal (ofta just 2000 rpm). Den andra oljetrycksgivaren varnar (om jag minns rätt) om trycket är lägre än 2 Bar vid det specifika varvtalet. Om nu oljetrycket är OK vid det där specifika varvtalet så börja med att byta den andra oljetrycksgivaren. Jag har varit med om samma "problem" på just en VW, den hade gått närmre 40000 mil. Efter byte av givaren så slutade den varna. Att den varnar med sladdarna bortkopplade gissar jag att den gör först vid 2000 varv/min, rätt logiskt då den nått det kritiska varvtalet då man saknar signalen från oljetrycksgivaren.

Ja låg kunskapsnivå är därför denna tråd finnes, får ta o prova byta givare. Ja det stämmer att det är två givare, men borde det inte gå att jorda dessa så borde de sluta varna? Så vet man säkert att de är givarna, eller iallafall kan ta reda på vilken av givarna det räcker som varnar

Senast redigerat av Sjodinare (15 oktober 2018)

Volvo 242dl (1975)
spillolja
15 oktober 2018 · 4 025 Inlägg

Sjodinare skrev:
[
Ja låg kunskapsnivå är därför denna tråd finnes, får ta o prova byta givare. Ja det stämmer att det är två givare, men borde det inte gå att jorda dessa så borde de sluta varna? Så vet man säkert att de är givarna, eller iallafall kan ta reda på vilken av givarna det räcker som varnar

Genom att jorda kontakten på den nämda givaren så ska symtomen upphöra och givaren är kass, (om inte mellanaxelagret är kass)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang