Köptips, diesel eller bensin?

1 Inlägg
Skrivet 13 november · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

Of World · 2 334 Inlägg
Skrivet 13 november #2

1-10år. Omöjligt att svara på då dom kommer på nytt hela tiden.

Jag hade köpt diesel ändå om man kör mycket. Annars en bensin oavsett. Korta sträckor dödar en diesel motor

Presidento saknar signatur
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 366 Inlägg
Skrivet 14 november #3

Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Forummoderator · 7 381 Inlägg
Skrivet 14 november #4

Vettemannen skrev:
Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Men Benny! Skönjas en "miljömupp" i dig? wink
Skämt åsido, jag tycker lika!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
203 Inlägg
Skrivet 14 november #5

Presidento skrev:
1-10år. Omöjligt att svara på då dom kommer på nytt hela tiden.

Jag hade köpt diesel ändå om man kör mycket. Annars en bensin oavsett. Korta sträckor dödar en diesel motor

Vettemannen skrev:
Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Håller med er båda smile

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 366 Inlägg
Skrivet 14 november #6

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Men Benny! Skönjas en "miljömupp" i dig? wink
Skämt åsido, jag tycker lika!

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Kungen av dagspendlande. · 1 133 Inlägg
Skrivet 14 november #7

Yahak skrev:
Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

The drive...
2 592 Inlägg
Skrivet 14 november #8

Hej!
För mig som kortpendlar 3km till jobbet , bensin! Kör ca 1000mil per år. Långpendlar du 3 mil eller mer, diesel...eller bensin /el.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 366 Inlägg
Skrivet 14 november #9

Cuefa skrev:

Yahak skrev:
Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

För mig har inte bränslet nån betydelse gällande körsätt. Det som gör mig lugnare i trafiken är att jag kör automatlåda.
Jobbarbilen är diesel och har automatlåda.
Alla mina egna bilar är bensin och har automatlåda.

Nån gång har jag lånat nån sån där konstig bil med en pinne som sticker upp ur golvet som man måste rycka i hela tiden och det gör mig till en "konstig" bilförare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Forum- och sitemoderator · 24 087 Inlägg
Skrivet 15 november #10

Vettemannen skrev:

Cuefa skrev:

Yahak skrev:
Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

För mig har inte bränslet nån betydelse gällande körsätt. Det som gör mig lugnare i trafiken är att jag kör automatlåda.
Jobbarbilen är diesel och har automatlåda.
Alla mina egna bilar är bensin och har automatlåda.

Nån gång har jag lånat nån sån där konstig bil med en pinne som sticker upp ur golvet som man måste rycka i hela tiden och det gör mig till en "konstig" bilförare.

/Benny

Jo man brukar kunna bli lite speciell om man sätter sig och rycker i spaken. Men man brukar också kunna lugna ner sig efteråt..

Förlåt. Kunde inte låta bli.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Kungen av dagspendlande. · 1 133 Inlägg
Skrivet 15 november #11

För min del är det karaktären på en bensinmotor ("piggare", varvar mer) som gör att jag nog får en mer aggressiv körstil. Pendlarbilen är ju diesel och "automat", men bilen innan hade likadan motor men var manuell. Bägge bilar fick gå lugnt.

The drive...
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 366 Inlägg
Skrivet 15 november #12

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Cuefa skrev:

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

För mig har inte bränslet nån betydelse gällande körsätt. Det som gör mig lugnare i trafiken är att jag kör automatlåda.
Jobbarbilen är diesel och har automatlåda.
Alla mina egna bilar är bensin och har automatlåda.

Nån gång har jag lånat nån sån där konstig bil med en pinne som sticker upp ur golvet som man måste rycka i hela tiden och det gör mig till en "konstig" bilförare.

/Benny

Jo man brukar kunna bli lite speciell om man sätter sig och rycker i spaken. Men man brukar också kunna lugna ner sig efteråt..

Förlåt. Kunde inte låta bli.

Det är okay Lars! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 366 Inlägg
Skrivet 15 november #13

Cuefa skrev:
För min del är det karaktären på en bensinmotor ("piggare", varvar mer) som gör att jag nog får en mer aggressiv körstil. Pendlarbilen är ju diesel och "automat", men bilen innan hade likadan motor men var manuell. Bägge bilar fick gå lugnt.

Det enda som gör mig till två olika bilförare är väl Vetten och Trans Amen. Vetten har ju bra många fler kusar så där händer det väl att hornen växer ut ibland. Däremot så känns nog Trans Amen mer som en familjesläde.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Reservdansk · 6 265 Inlägg
Skrivet 16 november #14

Kör ca 5 mil (tur o retur) om dagen till och från jobbet, så för mig blev det en Volvo V50 D3a efter att ha jagat runt lite på Blocket och kikat på olika bilar, allt ifrån Toyota Prius till Golfar till Kia.

En fördel är att ibland kan man få lov att tanka på jobbet när man kör diesel...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
203 Inlägg
Skrivet 16 november #15

TurbOla skrev:
Kör ca 5 mil (tur o retur) om dagen till och från jobbet, så för mig blev det en Volvo V50 D3a efter att ha jagat runt lite på Blocket och kikat på olika bilar, allt ifrån Toyota Prius till Golfar till Kia.

En fördel är att ibland kan man få lov att tanka på jobbet när man kör diesel...

Jag har 6 mil tor till jobbet, det blev en Tiguan 2.0tsi dsg, alltså bensinare.
Hade jag haft fri diesel på jobbet hade jag också kört tdi smile

642 Inlägg
Skrivet 16 november #16

Diesel så klart. Skön motorgång med mycket vrid. Köpte mig en v60d4 nyligen och är mer än nöjd. Gott nu när det börjar bli kallt ute att använda diselvärmaren. Eller att kunna starta bilen med appen och varmköra bilen om du skulle ha för nära till jobbet för att kunna använda värmaren.

203 Inlägg
Skrivet 16 november #17

n_andersson skrev:
Diesel så klart. Skön motorgång med mycket vrid. Köpte mig en v60d4 nyligen och är mer än nöjd. Gott nu när det börjar bli kallt ute att använda diselvärmaren. Eller att kunna starta bilen med appen och varmköra bilen om du skulle ha för nära till jobbet för att kunna använda värmaren.

Min bränslevärmare går på bensin och är också grymt effektiv.

2 591 Inlägg
Skrivet 16 november #18

Rent generellt är det lättare att hitta en bil i kombiklassen med rätt specifikation om du kollar på en diesel pga majoriteten av dem som såldes nya var dieseldrivna. För egen del gillar jag också karaktären med diesel, låg förbrukning även om man har tung högerfot. Leta efter en med dieselvärmare, skönt att slippa skrapa rutor även där det inte finns eluttag.

Forum- och sitemoderator · 11 276 Inlägg
Skrivet 16 november #19

Jag kör korta sträckor (1 mil varje väg) så det är bensin som gäller. Tur att V6:an är kopplad till en automatlåda för annars hade det nog gått undan under den ljusa delen av året.

Hade en gammal CDI-diesel innan men orkade inte ladda riktigt och drog en del då dieselvärmaren slaviskt gick i princip hela tiden. Fast jag gillar karaktären på diesel. Hade hellre kört det om nu inte sträckan vore så kort.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
642 Inlägg
Skrivet 16 november #20

Kör två resor drygt 20 mil enkel väg och två resor 1mil i veckan. Kör plus moms och lite till och endå drar den 0,58. De vette fan om man fixar med en bensinare


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang