Fördela tjänstevikt, okapad A-traktor

1 Inlägg
Skrivet 8 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Tja!

Har sett lite här och där att folk har fått igenom okapade A-traktorer på senaste. Folk säger att man kan höja vikten i bak på bilen genom att fylla reservhjulsbaljan med betong, och därmed slippa bygga ett barlastflak då man slipper det om tjänstevikten är fördelad 60% på drivhjulen.

"Barlastflak
39 § Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och
mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, skall den
vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast.
Om A-traktorn har anordning för påhängsvagn, inräknas
tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid beräkning
av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevikten
skall dock minst 40% vila på drivhjulen. "

Går det att höja TJÄNSTEVIKTEN genom att använda betong? Jag tycker att betongen borde räknas som last, och därför borde detta inte gå igenom besiktningen.

Är det någon som kan detta som kan förklara vad som gäller? Jag kan vara helt ute och cyklar, är inte superinsatt. Tack på förhand!

Senast redigerat av Magikarn (8 november 2018)

5 Inlägg
Skrivet 1 december 2018 #2

Detta är kopierat från transportstyrelsens hemsida:
"Tjänstevikt bil, traktor och motorredskap
Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med

det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
verktyg och
reservhjul som hör till fordonet
bränsle
smörjolja
vatten
föraren "

Eftersom att man ljuter fast betongen i karossen så antar jag att det blir en del av karossen.
Annars så får man väl ljuta betong i reservhjulet.

Detta är bara mina spekulationer så jag kanske har helt fel.

6 Inlägg
Skrivet 7 januari #3

Bara det sitter stumt så att det inte är bara att ta bort sen


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang