Blocket paj?

TheXmeX99
16 februari 2019 · 19 Inlägg

(Volvo 945 B230FB)
Hooj, min 940 har tagit vatten dem senaste 15 åren o vi bestämde oss för att byta topp + packning i somras.
Nu i November när jag körde t jobbet så rök det från huven så öppnade o kollade o då droppade det olja ifrån någonstans, kan inte se vart då det är rätt skitigt.
Men vi köpte en ny topp som var planad o bytte igen då min originaltopp var i rätt dåligt skick!
O nu är det samma skit igen, det var rätt stressigt så vi hade rätt möe fokus på just toppen men där var en liten skada i blocket som vi inte tänkte på
Frågan är då om det är så att blocket är rätt så möe mer skadat?

Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 850 "Tysken" (1997)
Volvo 945 "Ayra" (1991)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 februari 2019 · 14 056 Inlägg

TheXmeX99 skrev:
(Volvo 945 B230FB)
Hooj, min 940 har tagit vatten dem senaste 15 åren o vi bestämde oss för att byta topp + packning i somras.
Nu i November när jag körde t jobbet så rök det från huven så öppnade o kollade o då droppade det olja ifrån någonstans, kan inte se vart då det är rätt skitigt.
Men vi köpte en ny topp som var planad o bytte igen då min originaltopp var i rätt dåligt skick!
O nu är det samma skit igen, det var rätt stressigt så vi hade rätt möe fokus på just toppen men där var en liten skada i blocket som vi inte tänkte på
Frågan är då om det är så att blocket är rätt så möe mer skadat?

Har du kört i 15 år med en motor som tagit vatten? Har det inte varit bättre att åtgärdat det tidigare?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
17 februari 2019 · 5 840 Inlägg

Börja med att kolla ordentligt var oljan kommer ifrån. Kanske är det från ventilkåpspackningen, det behöver inte vara något stort fel

TheXmeX99
19 februari 2019 · 19 Inlägg

Vettemannen skrev:

TheXmeX99 skrev:
(Volvo 945 B230FB)
Hooj, min 940 har tagit vatten dem senaste 15 åren o vi bestämde oss för att byta topp + packning i somras.
Nu i November när jag körde t jobbet så rök det från huven så öppnade o kollade o då droppade det olja ifrån någonstans, kan inte se vart då det är rätt skitigt.
Men vi köpte en ny topp som var planad o bytte igen då min originaltopp var i rätt dåligt skick!
O nu är det samma skit igen, det var rätt stressigt så vi hade rätt möe fokus på just toppen men där var en liten skada i blocket som vi inte tänkte på
Frågan är då om det är så att blocket är rätt så möe mer skadat?

Har du kört i 15 år med en motor som tagit vatten? Har det inte varit bättre att åtgärdat det tidigare?

/Benny

Det är mina föräldrar som haft bilen innan så inget dem brytt sig om tyvärr

Volvo 850 "Tysken" (1997)
Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 945 "Ayra" (1991)
TheXmeX99
19 februari 2019 · 19 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Börja med att kolla ordentligt var oljan kommer ifrån. Kanske är det från ventilkåpspackningen, det behöver inte vara något stort fel

Vstten blandas med oljan vilket jag glömde skriva med!

Volvo 850 "Tysken" (1997)
Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 945 "Ayra" (1991)
zemet
19 februari 2019 · 4 041 Inlägg

Har topplockspackningen gått kan det leda till att du får avgaser och olja i kylarvattnet. Det kan då ge ett övertryck och du får det lekage du beskriver.

Eller så är det ventilkåpspackningen som gått.

Men har du olja i vattnet är det nog bara börja riva toppen och sedan kolla skick på blocket.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang