Årsmodel

Kawa123
21 mars 2019 · 4 Inlägg

Hej.

Var inne och köpte en ny kia niro för två veckor sedan. Nu fick jag reda på regnr, slog den på transportstyrelsen Det visade sig att bilen är tillverkad 2018. Jag tog för givet att bilen skulle vara från 2019. Är det här vanligt? Är det något jag kan göra?

Jag fick en kopia med kontraktet som inte är underskrivet.

simlar
21 mars 2019 · 5 525 Inlägg

Tillverkningsår och modellår är inte alltid samma.
Nytt modellår blir det ofta redan runt mitt på året medan tillverkningsåret är det årtal bilen tillverkades.

Senast redigerat av simlar (21 mars 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
21 mars 2019 · 7 238 Inlägg

Läs f ö annan tråd m samma fråga.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Tillverkning och årsmodell hör allt mer ihop. Men som ovan påpekar så hänger det inte alltid ihop. En Niro som säljs nu är ofta tillverkad i slutet av 2018. Det tar några månader att få bilen till Sverige med...

Men fick du väldigt bra pris på bilen? Är det en vanlig hybrid utan laddningsmöjlighet? Är årsmodell specat i kontraktet? Du köpte väl bilen av en KIA-handlare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kawa123
21 mars 2019 · 4 Inlägg

Det är en vanlig hybrid. Jag fick ingen direkt rabatt, utan det jag fick rabatt på var däcken som jag köpte till. vilket inte var något grym deal.  årsmodellen är inte specat i kontraktet. så jag antar att jag får bita i det sura äpplet. Men man känner sig ändå lite lurad. Nu när jag tar ut bilen så tappar den ganska bra i värde pga av årsmodell 2018.  Jo det var en Kia handlare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Kawa123 skrev:
Det är en vanlig hybrid. Jag fick ingen direkt rabatt, utan det jag fick rabatt på var däcken som jag köpte till. vilket inte var något grym deal.  årsmodellen är inte specat i kontraktet. så jag antar att jag får bita i det sura äpplet. Men man känner sig ändå lite lurad. Nu när jag tar ut bilen så tappar den ganska bra i värde pga av årsmodell 2018.  Jo det var en Kia handlare.

Misstänkte det. De har funnits i lager då de flesta vill ha plug-in vilket är på modet just nu. Jobbar med Kia nämligen.

Du har en detalj på bilen som är bra att veta: Den har inget startbatteri. Ta en koll i instruktionsboken. Denna bilen vill du inte låta stå en längre tid så att den inte orkar vakna. Har du Keyless?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kawa123
21 mars 2019 · 4 Inlägg

Tack för dina svar.

Kanske du som har sålt bilen till mig dåsmile

Tror inte den ska ha keyless. Vad menas med att den inte har ett startbatteri? sorry men bilar är inte min  grej.

tänkte åka ner där imorgon och höra om man kan göra något, men inser väl att det är ganska svårt när papperna i skriva.

på kontrakteket står det modellkod. när jag gogglar den så kommer det upp niro 2019. vet du om det skiljer sig på modellkoderna för niro 2018 samt niro 2019

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Nej, jag har inte sålt den smile Bilarna passerar mig innan de går ut till återförsäljarna.

Keyless betyder att du inte har en nyckel som ska vridas runt i tändningslåset (Jag tror du har vanlig nyckel?) utan bilen låses upp och startas bara du har nyckeln i fickan. Tändningslåset är ersatt av en startknapp.

I vanliga bilar så finns det ett 12-voltsbatteri som startar/väcker bilen. Är detta urladdat så kan man lägga på startkablar för att få igång den. Du har istället en knapp nere på panelen på vänster sida om ratten som det står "12v reset" på. Detta borde säljaren upplyst dig om.

Sorry, har ingen aning om vad som skiljer 2018/2019. Hade du frågat om Optima så vet jag i detalj men inte Niro tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2019 · 10 280 Inlägg

Är ju inget konstigt alls, egentligen. Just för att inte behöva stoppa fabrikerna i väntan på att det ska bli nytt år så fortsätter ju biltillverkarna att tillverka bilar. Dels för att det är orimligt att göra på något annat vis och dels för att det tar ett tag att frakta hit tex en Kia. Därför har ju tillverkarna begreppet modellår. Dvs nyheterna på en 2019 kommer på alla bilar som hör till modellåret 2019, och dessa måste man ju då börja tillverka innan 2019 börjat, för annars blir folk utan i ett par månader... Så här gör alla biltillverkare.

Din bil kommer alltså inte vara värd mindre än en som är tillverkad januari 2019 förutsatt att du nu inte träffar på en köpare som tänker som du, dvs att tillverkningsmånad är viktigare än modellår. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 mars 2019 · 14 056 Inlägg

Kawa123 skrev:
Tack för dina svar.

Kanske du som har sålt bilen till mig dåsmile

Tror inte den ska ha keyless. Vad menas med att den inte har ett startbatteri? sorry men bilar är inte min  grej.

tänkte åka ner där imorgon och höra om man kan göra något, men inser väl att det är ganska svårt när papperna i skriva.

på kontrakteket står det modellkod. när jag gogglar den så kommer det upp niro 2019. vet du om det skiljer sig på modellkoderna för niro 2018 samt niro 2019

Du skrev ju i #1 att kontraktet inte är underskrivet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang