Amazon -65, renovering/busbil

Uppfräschning och renovering av en gammal sliten Amazon. Oklara framtidsplaner men prio ett är bedöma skicket, hitta vad som behöver åtgärdas och se till att kaross och chassi är felfritt.

MrCrankyface

  • 17 Följare
  • 1 030 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 april
MrCrankyface
1 april · 130 Inlägg
#1

God dagens!

Låt mig börja med att säga att jag är ingen erfaren mek och har garanterat tagit mig vatten över huvudet, men jag är envis som satan så det ska nog gå.

Har drömt om en "riktig" projektbil nu i nästan 11 år men aldrig kunnat bestämma mig för vad jag ville ha, helt plötsligt dök det upp en rätt billig Amazon på Blocket... Jag har hela tiden haft som avsikt att göra modifieringar så att skicket var lite sämre passade mig perfekt, då behöver jag inte känna att jag sätter vinkelslipen i något som redan var fint.
Hämtade upp denna på trailer ca 20 mil bort då den inte startade. Fel på bränslepump och förgasare enligt tidigare ägare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-de3a79acc5af7ea55386bb8c58fed2aa.jpg


Väl hemma på uppfarten och redo för lite närmare inspektion!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-42c1a095a2a2fc2ce814fb84d07d6d45.jpg

Glasfiberskärmar och i övrigt OK skick, litet rosthål vid ena huvgångjärnet som får fixas senare.
Sitter en B18 i med Zenith-Stromberg 175 CD-2(SE tror jag), tror det kan vara m40 låda men har dålig koll. Lång spak är det i alla fall.
Elsystemet är lite skrämmande men kommer också göras om någon gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-263555d356e227fde93f6b503377980c.jpg

Inredningen i sig har rätt mycket "patina". Det mesta kommer göras om/bytas i slutändan.
Vill ha lite mer rallystuk på sätena, modernisera brädan samt göra om allt golv, om inte annat för att säkerställa skicket under mattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b747aa78285294223a5fd361ab94f94e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b0277b678fe41bee1865cb94fbfbcab0.jpg

Svårt att se på denna bild men är stora rosthål på båda sidorna av baggageutrymmet, ska åtgärdas men får bli senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-22b420a16825ee7531cbe72889279390.jpg

I det stora hela älskar jag stuket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-cdaf8955597302a9904fd8caa7f735a5.jpg

Vid detta tillfälle fick den varken bränsle eller gnista.
Efter byte av pump och inkoppling av en lös kabel från tändfördelaren så går den på 3 cylindrar, typ 300% förbättring!
Liten video på uppstart:
https://youtu.be/qJJig6dlc8E
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-83c4eaec621a9772cda22fb9029411b3.jpg

Vidare felsökning visade att en tändkabel var kass så samtliga byttes, passade även på att byta bensinfiltret till förgasaren.
Nu spinner den nästan fint! Passade även på att justera in ventilerna lite bättre.
Märks direkt att grenröret inte tätar då det är ett jäkla oväsen, räckte att spänna muttrarna lite men läcker definitivt under bilen någonstans.
Fixade även lite nya fästen till avgassystemet som var temporärt upphängt med elkabel.
Dinglar fortfarande lite men en klar förbättring..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f88c08c703b454e125de829eb31d9e38.jpg

Passade även på att ta bort det gamla spruckna/eltejpslagade lädret på ratten samt innertaket då det hängde ner nästan 15cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-aa052d4b65b9668f5484775a84202ca8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c04d7a65c5f49f828c80949e8097c7d4.jpg

En annan 'quick-fix' var att montera i torsionfjädrarna till bakluckan. Fästena hade fått sig lite stryk så någon tidigare hade bara låtit dom ligga okopplade. Bankade till fästena och fräste ett specialverktyg så jag kunde pressa fjädrarna på rätt plats igen. Nu slipper man få bakluckan i nacken som någon sorts giljotin...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3ffd807a92cea40b768c6e8cdda5c477.jpg

Tagit flera, väldigt korta, provturer med bilen. Något är mysko då den inte vill varva ur, gissningsvis 3000-4000 varv så vill den inte mer, man kan locka ur lite till om man är försiktig med gasen.
Packningarna till förgasaren mot insuget var rejält slitna och fann även att den bara satt med 3 av 4 muttrar. Skar ur nya packningar och satt dit en till mutter, funkar nu bättre på lågvarv men samma problem på högvarv. Maxfart på 80 nu istället för tidigare 65.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a28c71c92fe0e78f9fe8e469e6b0d3da.jpg

Efter rätt mycket grubblande så tog jag av förgasaren för att se om jag kunde se något konstigt.
Gick rätt fort att hitta detta membran som är helt söndermosat...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-63b22f017704c84ea05e963d80a8b9e7.jpg

Så här ser det nu ut i väntan på nytt membran!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c4061bd03e0072415846c8be86620368.jpg


Oljelampan har även blinkat lite till och från under sista provturen, visar sig att motorn tyvärr var ganska överfull med olja.. Har tappat ur och fyllt på med rätt mängd nu, inte helt hundra på att oljesensorn är frisk.
Även piffat till huvlåset som vägrade låsa i bottenläget, låset behövde lite rengöring och smörj samt justering av pinnen som sitter i huven.

Nu väntar jag på förgasarmembranet så hoppas jag den varvar ur sen!


EDIT:
PROJEKT PLANERING:

2019 - JAG VILL BARA KÖRA UTAN DÖDSÅNGEST!
-"Snålrenovera" motor/transmission:
  -den går men ryker fortarande lite svart och blir svarta prickar bakom avgasröret om man stått still en
   stund. Vet inte om den bränner olja eller bara får för mycket soppa.
  -Åtgärda diverse oljeläckage.
  -Åtgärda att det ej går att växla ner till 1an/2an om man växlat upp till 3-4.
-Renovera framvagn:
  -Se över framvagnsbalk som ser suspekt ut.
  -Bytt alla bussningar då dom är slut och spruckna.
  -Nya fjädrar/dämpare.
  -Översyn av bromssystemet.
-Renovera bakvagn
  -Nya fjädrar/dämpare.
  -Översyn ifall bussningar behöver bytas.
  -Driv och bakaxel kommer få minimalt med renovering, bara om behov finns.
-Diverse rostlagning/fix av dom värre bitarna
  -Stora hål i bagaget.
  -Stort hål på vänster sida mellan framskärm/brandvägg.
  -Saknas dörrhandtag passagerardörr och hål i plåten.
  -Förarens bälte är ett helvete att få på sig, inte original utan ser ut som någon universal lösning.

2020 - SMINKA GRISEN FIN!
-Större genomgång av chassi/kaross.
  -täta, rostlaga och burk-lacka minsta lilla grej, se till att det är tipptopp och i princip redo för riktig
   lackering vid senare tillfälle.
   Innebär troligtvis att ta ur framvagn, bakvagn, motor/vxllåda, inredning och så vidare för att se till så
   ALLT blir åtgärdat.
  -Skapa en ny central lyftpunkt bak om möjligt
-Designa/Bygg ny instrumentpanel.
  -Tänker mig en blandning av återanvändning och nyproduktion med hjälp av 3D-scanning och
   glasfiberformar.
-Göra om elsystem
  -Se över/byt ut:
  -Kupefläkt.
  -Brytare(dörrar, handbroms, fläkthastigheter o.s.v).
  -Kablar/kabelstam.
  -Lampor.
  -Säkringslåda.
  -Jordflätor
  -Byte till projektorlysen fram möjligtvis. Vill ha det "retromodernt" så beror på vad jag hittar.
  -Se över/gör om/byt bromsystem till bättre grejjer.

2021 - NU SKA GRISEN FLYGA!
-Motorbyte B23 eller dylikt, 940 donatorbil kanske?
-"Feta" breddade plåtfälgar
-Rullbur
-Omlackning om det inte redan är gjort

Senast redigerat av MrCrankyface (tisdag 21:56)

MrCrankyface
6 april · 130 Inlägg
#2

IT'S ALIVE!

Nytt membran gjorde susen!
Det går nu "ösa" på upp över 110km/h utan problem, den tvekar lite mitt i registret men det är verkligen natt och dag skillnad mot innan.

Tändstiften är fortfarande rejält svarta och ryker/luktar en del. I början misstänkte jag för mycket bränsle men lutar nu mer åt att den bränner olja. Dom små ventiltätningarna ovanpå fjädrarna saknas så det känns som nåt att börja med att åtgärda..
Jag tänker mig att luftfiltret ger minst 15 hästar till dock. lol
En race-stripe över huven så är vi uppe i minst 130häst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7a1cc151346839640c8ffcfcf48fd93a.jpg

Vid närmare inspektion i kupén så var alla mattor fuktiga.. Rev ur så mycket som gick att ta ur smidigt och ställde in kupéfläkt och avfuktare i några dagar.
Typ långkok á la amazon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-19cf6a0f2c93d128fb5032863184ef5a.jpg

Vidare så dök det upp ett "litet" bromsproblem vid en provkörning .. Pedalen hoppade ur läget och tappade därmed all bromsverkan. Bricks were shat så att säga.
Åtgärdat och fästet bockat så det inte ska kunna ske igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-499789d799acfe9c77160773d2256e5d.jpg

Utöver detta litar jag inte på några av panelens mätare. Tankmätaren är körd, temp funkar inte alls, oljetryck blinkar hela tiden ... Ni förstår läget.
Snabb runda till biltema för att plocka upp en billig och tillfällig lösning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ddb08a6079bae21f9292e867036b71a9.jpg

Snabbt och fult fäste printat. Hela panelen ska göras om i slutändan så allt är temporärt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-30892addad5f56df8021bdc3be78b3b1.jpg

Som vanligt med universal så passar det inte rakt av. Den smutsiga är original vattentempgivare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2bf564fae7fd5b70820bd7b464392e93.jpg

En snabb vända i mini-svarven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ff6dd01fd9f8f504e682105e9e860af4.jpg

Och på plats! Nästan en bra lösning. Nästan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e7e3aa68ce9351a6aa80382eced7d3b2.jpg

Kan ha råkat polera ventilkåpan lite också, gör sig sämre på bild än i verkligheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-341f77c64c0258761f8c68badde32d53.jpg

Det är lite av vad som hunnits med i veckan, här är prio-listan just nu!
-Åtgärda handbroms(som nödbroms, biter inte i nuläget)
-Täta avgasrör så det slutar bröla under bilen.
-Åtgärda ventiltätningarna så den slutar bränna olja.
-Byt motor och vxllåda fästen som knappt håller ihop längre
-Åtgärda dåliga avgasfästen som låter systemet svinga och krocka med chassit
-Montera klart mätarna för att hålla koll på motorn under drift
-Byt oljetrågspackning och kontrollera sil när jag ändå monterar ny oljegivare vid oljefiltret.
-Ställa tändningen korrekt
-Nya stift

Senast redigerat av MrCrankyface (6 april )

MrCrankyface
6 april · 130 Inlägg
#3

Dagens arbete...

Upp med den på pallbockar, behöver köpa högre bockar så det blir smidigare att jobba. Dessa är i lägsta laget för att rulla runt under, 10cm mellan bröstkorg och underrede... hmm

ANYWAY!

Satte igång med byte av fästen. Pump och sumppackning får dröja då jag inte orkar lyfta motorn så pass att jag kan byta packning och ta loss sump helt.

Nytt fäste till växellådan på väg in, gamla var rätt svampigt.
Fruktansvärt j*vla grisigt, längtar tills jag river ner allt i bitar och kan rengöra ordentligt.
Som synes behöver underredet lite kärlek men det får bli vinterprojekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c3c13a7182cc29d6145fb728164c7757.jpg

Mer mek än jag trodde att få detta att linjera. Främre kuddarna var så dåliga att motorn ville ramla bakåt en centimeter, fick spänna fram motorn med lastband mot frambalken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-12396f969527515a8249eb21d89ed876.jpg

Verkstadskranen var verkligen ovärderlig för detta jobb ... Nu dags för motorfästena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4de228375e33a149e1a62321482b8939.jpg

Tror det var dags kanske? lol
Med nya fästen så är motorn nästan stum, rör sig en centimeter om jag tar i, innan rörde den sig en decimeter...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-06d15b231647bda6015c5f1b3bad96ad.jpg

Passade på att byta olja och filter, och när det ändå var igång så monterade jag biltemas adapter till oljetrycksgivaren.
Rätt smidig pryl, får hoppas den håller tätt, kvarstår att koppla in givaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a7f4d343cc38d7cff5a929c70cff5380.jpg

Började kika på varför handbromsen inte tar, avdragen wiré. Blir att beställa ny där antar jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c016adfb1097f1992630d708df5ab836.jpg

Fortsatte istället med avgassystem som haft många dåliga svetsningar och ska få en bredbandslambda i sig.
Tog säkert en timme att slipa ner alla berg av svets och hittade massvis med hål/läckor/sprickor.
Vid det här laget var jag svart upp till axlarna och valde att ge upp för dagen. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9b7bc646c1d7d145e1cf1496fe14875c.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (6 april )

UniCross
7 april · 322 Inlägg
#4

Kul projekt! kul att se att det går framåt också!

Du verkar göra saker ordentligt så att samma fel inte uppstår igen, det är bra! big_smile

Jeppe_89
7 april · 56 Inlägg
#5

Åh! Denna här projektet påminns om mitt projekt med min gamla Amazon!
Min gamla -61/62 med folkracetrimmad B20 var likadan som din och den var rejält rostskadad men godkänd på besiktningen.

Planen var att rostlaga/karossmodifiera och trimma den men ödet ville annat så hamnade bilen någonstans i Skåne idag.

Kämpa på! big_smile

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
MrCrankyface
8 april · 130 Inlägg
#6

UniCross skrev:
Du verkar göra saker ordentligt så att samma fel inte uppstår igen, det är bra! big_smile

Jeppe_89 skrev:
Kämpa på! big_smile

Tack! big_smile



Hann bara med lite småpill igår, var tvungen att kränga däck och laga bruksbilen samt la några timmar på att ordna upp i garaget..

Alla mätare som sitter i är kopplade och klara! Inte så snyggt men kommer bara sitta där tills jag bestämmer mig för hur jag ska göra nya brädan.
Den mätaren som saknas är bredbandslambdan/avgasmätaren, monteras i samband med att jag sätter ihop avgassystemet igen.
Monterat i ordning: Bränslenivå, oljetryck, lambda(saknas), varvmätare, vattentemp, voltmätare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c1d4287dbe96184e0a1b7f282e13e041.jpg

Bränslemätaren var nog krångligast att få ordning på. Originalgivare/flottör fungerade inte och efter ytterligare en stunds felsökning(och cirka 6 urlyft av armaturen ur tanken) så hittade vi att även kabeln var konstig, troligtvis läcker det mot jord någonstans.
Ny flottör och ny kabel så funkade det till slut.
Var inte lika dum som jag, tanka inte fullt innan ni gör detta jobb... lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-49904110a3b8e4c5a59cfcaed14c1335.jpg

Närmare statuskoll visar att golven kan vara i sämre skick än jag först trodde. Fram känns OK men bak har några hål där man kan se det ljusa betonggolvet under..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-247a8b890e09e3a000c99d67d9c2c3f5.jpg

Notera den ljusa "pricken" på golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-333efa6e8612767ce398abb829755e84.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (8 april )

pukan2
8 april · 3 182 Inlägg
#7

Följer detta.

MrCrankyface
9 april · 130 Inlägg
#8

Småpillet fortsätter!
Brist på både tid och ork idag.

Inväntar leverans av ventiltätningar och ny handbromswiré, bör komma imorgon så vill få ihop allt annat tills imorgon kväll för ytterligare en provtur(förhoppningsvis längre än 5 minuter denna gång!)

La någon timme på att fortsätta med avgassystemet idag, laga och fylla sprickor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-67974d107ee16b338a1766ab7b910e7e.jpg

Lär inte få jobb som svetsare. big_smile
Den till höger i bild är från någon tidigare ägare dock. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-213abd262d48f66d0fac6b6f314446ef.jpg

Försökt dela upp systemet lite bättre, satt med en hel del avgasklämmor förut vilket såklart ger fler ställen som kan strula.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e2f7e5fd1694d3407dde9b3107c67b92.jpg

Gick lite bättre med friska och rena bitar här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-204f43041db75def9da9e8efc71553fb.jpg

Här var en fin doldis jag hittade. Var helt gömd under en gammal kallsvetsningsböld, fyllde igen med mer svets såklart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f4f028b6d37c1d2be9381b69051140b8.jpg

Sen ska lambdan in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d89141f5dad496957e9010225ed80cbe.jpg

Överseriöst? Ja. Tidslöseri? Ja. Kul? Som fan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bdd8e08325cd352cc3058ded2911a8ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4d5ac732a4bde284ff72f5b60a455f7b.jpg

MIG'ade även denna, hade behövt en lite kraftigare maskin tror jag men ska hålla tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6b73abcd6d52b3e9e3c29410b6cc7bcd.jpg

Systemet är nu i 3 delar, betydligt snabbare att få plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ee1eafb6cdaafea3e73df9a0c3383d85.jpg

To be continued!

Senast redigerat av MrCrankyface (9 april )

UniCross
10 april · 322 Inlägg
#9

Det där blir nog hur bra som helst!

En till sak du kanske slipper göra om, det känns väl skönt? big_smile

MrCrankyface
lördag 22:12 · 130 Inlägg
#10

UniCross skrev:
En till sak du kanske slipper göra om, det känns väl skönt? big_smile

Varenda förbättring är nice! Kommer dock göra om hela systemet "ordentligt" när det blir dags att hala i ny motor. Tankarna går mot en 940 donatorbil och flytta över hela drivlinan med motor, men det är långt in i framtiden!
Just nu har jag bara så gott det går tätat avgasystemet, som i sig inte är särskilt bra byggt. lol

Hela avgasystemet sitter på plats nu i alla fall, väldigt konstigt krökt och vinklat från vem som nu byggt det men svårt att ändra det utan att kapa isär allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2bb768482341b20675d79f1c203a46a1.jpg

Liten övrig update på "bygget"!
Fått en hel del gjort men blev inte så mycket bilder.
-Båda vajrarna till handbromsen är utbytta mot nya, handbromsen biter bra nu!
-8 nya ventiltätningarna monterade och ställt ventilerna igen efter detta ingrepp
-Ställt tändningen korrekt med stroboskop, var ganska off.
-Bränslemätaren har slutat fungera, tror den är kass och ska försöka reklamera.
-Olja/filter utbytt i samband med montering av oljetrycksgivaren.
-Dörrar, motorhuv och baklucka justerade så dom slutar skramla. Generellt mycket "vibrationsljud/skrammel" jag försöker hitta och ta bort. Aldrig kört B18 innan men känns spontant som att den går lite hårt.
-Nya stift i motorn i samband med inställning av tändning och diverse annat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5aec685d14fa2ce386ef4dad13cd5b58.jpg

La även några timmar på att organisera verktygen, så mekandet blir smidgare! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-86fab079c7cebc89ec94beb1bcbf8367.jpg

Alla mätare är nu inkopplade och funkar(förutom bränslet då...). Inga bakgrundslampor är inkopplade för tillfället.(Bränsle, oljetryck, bränsleblandning, varvtal, vattentemp, spänning)
Det taffliga montaget gör nästan ont i mig men får påminna mig om att det är temporärt... mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b3c95e3c70405c2fccefb4a6e696b7cd.jpg

Efter alla åtgärder så bestämde jag mig för en kvällstur! Alla tidigare turer har omgående gett en känsla av "jag ska nog vända och direkt in i garaget så inget rasar!".
Denna gång kom jag precis utanför garaget när jag upptäckte att inga lampor fungerar längre ...
Fortsatte med felsökning av denna underbara härva. mad mad mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-78c49fbda78833f2cc84d712083e4fc8.jpg

Hittade tillslut att felet var i denna säkringsbox i motorutrymmet.. Dålig kontakt mellan bleck och säkring, gnuggade runt lite så funkade det igen. Någon som vet vad detta är för sorts konstiga säkringar? Aldrig sett något liknande innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b885c5cfaf2ba072b38bf6e1427deb9e.jpg

Efter detta blev det en liten tur som faktiskt var rätt trevlig! Motorn varvar ur bra upp till 5k rpm och gasresponsen är som himmelriket i jämförelse mot tidigare turer. big_smile
Tomgången är lite hög och den går pyttelite bränslefattigt.
Måste också ta ur växellådan då något är fel på den.
Rullar man kan man inte få i ettan eller tvåan, totalstopp med växelspaken utan missljud, går bara inte föra in den så att säga lol .
Ibland kan man få i dom om man håller konstant tryck, släpper kopplingen och varvar lite, då verkar det synka ibland...
Men det går att köra runt utan allt för mycket strul, får tänka lite innan man saktar ner bara!

Senast redigerat av MrCrankyface (lördag 22:17)

Amazon_123GT Driifter;)
lördag 23:08 · 1 450 Inlägg
#11

Är vanliga fordonssäkringar sitter på Volvo till o med 240 iaf. Den lilla korta är lite knepigare o få tag på men de brukar gå o vända på blecket så passar samma storlek på alla

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
MrCrankyface
söndag 19:55 · 130 Inlägg
#12

Amazon_123GT skrev:
Är vanliga fordonssäkringar sitter på Volvo till o med 240 iaf. Den lilla korta är lite knepigare o få tag på men de brukar gå o vända på blecket så passar samma storlek på alla

Gött! Verkade lätt att få tag på.

Pallade upp bilen idag igen för att kolla bussningar och ta itu med växellådan nu när jag är mer nöjd med hur motorn spinner.

-Både oljetråg och växellåda är fuktiga undertill så olja läcker det definitivt, någonstans.
-Samtliga bussningar i framvagnen är riktigt ledsna, förklarar varför den ormar sig i 100 blås.
-Riktigt suspekt lagning av framvagnsbalken, får ses över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-cf3f009e0ad6bb8bdd8dec13d603adf8.jpg

Låda på väg ur... Kopplingsvajer, hastighetsmätarvajer, kardan loss. Gick bet på insexorna mot sprängkåpan, är tum på dom, har bara mm .. Får handla verktyg imorgon med andra ord.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1d4e6a2d56680dcb9a2e7f3e757e01c9.jpg

För att få loss växelspaken la jag löjligt mycket tid på specialverktyg, flat-to-flat var det ca 47.8mm vilket var betydligt större än vad jag hade hemma i tång/skiftnyckel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-32fcecfffdd7898a325096ba7a20a67a.jpg


Som sagt, 4 skruvar kvar sen ska växellådan komma ut!

MrCrankyface
tisdag 21:52 · 130 Inlägg
#13

Nu har jag funderat på vad och hur saker ska göras, inget är spikat men nuvarande mål ser ut ungefär så här(huvudrubrik i fet text, sen delmål):

2019 - JAG VILL BARA KÖRA UTAN DÖDSÅNGEST!
-"Snålrenovera" motor/transmission:
  -den går men ryker fortarande lite svart och blir svarta prickar bakom avgasröret om man stått still en
   stund. Vet inte om den bränner olja eller bara får för mycket soppa.
  -Åtgärda diverse oljeläckage.
  -Åtgärda att det ej går att växla ner till 1an/2an om man växlat upp till 3-4.
-Renovera framvagn:
  -Se över framvagnsbalk som ser suspekt ut.
  -Bytt alla bussningar då dom är slut och spruckna.
  -Nya fjädrar/dämpare.
  -Översyn av bromssystemet.
-Renovera bakvagn
  -Nya fjädrar/dämpare.
  -Översyn ifall bussningar behöver bytas.
  -Driv och bakaxel kommer få minimalt med renovering, bara om behov finns.
-Diverse rostlagning/fix av dom värre bitarna
  -Stora hål i bagaget.
  -Stort hål på vänster sida mellan framskärm/brandvägg.
  -Saknas dörrhandtag passagerardörr och hål i plåten.
  -Förarens bälte är ett helvete att få på sig, inte original utan ser ut som någon universal lösning.

2020 - SMINKA GRISEN FIN!
-Större genomgång av chassi/kaross.
  -täta, rostlaga och burk-lacka minsta lilla grej, se till att det är tipptopp och i princip redo för riktig
   lackering vid senare tillfälle.
   Innebär troligtvis att ta ur framvagn, bakvagn, motor/vxllåda, inredning och så vidare för att se till så
   ALLT blir åtgärdat.
  -Skapa en ny central lyftpunkt bak om möjligt
-Designa/Bygg ny instrumentpanel.
  -Tänker mig en blandning av återanvändning och nyproduktion med hjälp av 3D-scanning och
   glasfiberformar.
-Göra om elsystem
  -Se över/byt ut:
  -Kupefläkt.
  -Brytare(dörrar, handbroms, fläkthastigheter o.s.v).
  -Kablar/kabelstam.
  -Lampor.
  -Säkringslåda.
  -Jordflätor
  -Byte till projektorlysen fram möjligtvis. Vill ha det "retromodernt" så beror på vad jag hittar.
  -Se över/gör om/byt bromsystem till bättre grejjer.

2021 - NU SKA GRISEN FLYGA!
-Motorbyte B23 eller dylikt, 940 donatorbil kanske?
-"Feta" breddade plåtfälgar
-Rullbur
-Omlackning om det inte redan är gjort

Kommer lägga till denna lista i första inlägget och försöka hålla den uppdaterad/checka av saker.


DAGENS EGENTLIGA UPDATE:
Fick ut lådan igår och har börjat kika på det, ser inget uppenbart men känns rätt trögt att snurra ingående/utgående i olika hastigheter(hålla still ingående och snurra utgående, i neutral, är tungt), vet dock inte om det är normalt eller ej.
Rejält j*vla grisig var den i alla fall, den var tätad med riklig mängd 'flytande packning' ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b2c1084226baf4b96baa3bd4e50774b8.jpg
Vidare felsökning följer så fort jag fått två andra sidoprojekt avklarade(bygga ny arbetsbänk och flytta fräsen).
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ee32b2ec10a85e17ed292557071b5950.jpg

Fick hem lite mys till både fram och bakvagn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6bb5428e5e3d202e6848b53a786d644f.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (tisdag 21:54)

NTCRS
för 7 timmar sedan · 209 Inlägg
#14

Jag gillar projekt där man tar en sak i taget, försöker utföra det ordentligt och välbeskrivet och dokumenterat. Ser även ut att va ett trevligt garage!

Kör hårt!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang