Volvo 244 T5 byggtråd

I princip allt ska uppdateras i motor, chassi, ljud och komfortväg.

kallenystrom

  • 21 Följare
  • 3 109 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september
kallenystrom
24 februari · 13 Inlägg
#1

Nytt B5234T block inhandlat. Det är tänkt att fräsa ner alu-stavar samt schimsa mellan cylinderfoderna för att få ett "closed deck" och alltså slippa att cylindrarna rör på sig och risken för att dem spricker minskar.
Det ska också fräsas ur små fönster för vevhusventilationen över ramlagerna. Efter detta ska det borras till ÖD dels för att få bort spänningarna som blir vid schims/stavning och för att det ska ner smidda kolvar.

Blocket har fått stå i en tvätt hela dagen så allt koks och gammal olja är borta. Första rengörningen gjord och är nu dags att gå igenom vatten/oljekanaler och få allt det rent också. Eftersom blocket ska bearbetas så måste allt bli grundligt tvättat efter det igen.   
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-22408b033c6af2858d92d1e4bb2b2246.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-412a35299a36e79554a0a9049b879092.jpg

Tanken är att när man lyfter på motorhuven ska det se så likt original ut som möjligt. Därför ska det inte byggas
ett eget grenrör. Detta kommer begränsa val av turbo och därför begränsa även vilken effekt som kommer att kunna gå att uppnå. Har införskaffat mig ett 921 grenrör från S60-R som ska flöda bättre än ett standard från S-60. Har portat utgången mot turbon och ska sen planfräsa den ytan samt den som är mot toppen. Ska också matchporta grenröret mot toppen.

Bild på utgången från grenröret efter portningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-dd2bdc67c2c1b50cc210d0b891cfe511.jpg

Kjellander88
25 februari · 34 Inlägg
#2

Ska bli kul o följa, prem lagd smile

kallenystrom
17 april · 13 Inlägg
#3

Här kommer lite bilder på vad jag har sysslat med när det har funnits tid över.

Har plockat ur en Quaife-diff från en bil som stod hemma, för den gör mer nytta i 240in wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3ac7381d1314fd1d7d4028dc63fa4736.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4fc17874764f433fbfe4549e9262e1ac.jpg
Såg inte sådär jättekul ut här, så axeln är nerplockad och ivägskickad på blästring och pulverlackering. Diffen ska monteras nu i samband med detta. I och med att det sitter en M90 växellåda i bilen nu så behåller jag 3,54 utväxlingen i bakaxeln. Alla bussningar kommer också bytas till nya fräscha original. Ett par momentstag som är kortade ca 10mm är också beställda. För övrigt så blir det allt nytt i bromsväg och nya stötdämpare. Eftersom jag vill att bilen ska vara lite mjukare bak så den sätter sig när man kör lite rakt fram åka så blev det ett par Bilstein B4 stötdämpare bak. Är jag inte nöjd med dem så får det bli ett par omschimsade B8-dämpare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f57298c5e673f4097779b3e86ed74fb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f5da1fd9743b098b91f64682475512a5.jpg
Lite nya delar till bakvagnen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c36a0d19144eac9aa482f47f00c8f2b6.jpg
Slitsade bromsskivor blir det också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-968ef9301f7f081b10f924877daca219.jpg

Senast redigerat av kallenystrom (17 april )

kallenystrom
17 april · 13 Inlägg
#4

Lite delar till motorbygget som är på gång har också kommit hem.

Billet svänghjul från ACM som väger ca 7kg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4d9f414ead0a4227b9548b0e8142a3ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0ff6698603d345f1b6c799b49fe9e9e9.jpg
ARP topplucksbult, kommer nog endast ha ARP-bult till toppen och vevstakarna. Tror att original bultarna till ramlagerna klarar sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-aaa62359e0079500b303587596f634d1.jpg
Bosch 044 får stå för bränslematningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-2794ace745456e18e7af42ea7dd53c36.jpg
Maxxecu Race
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c94a34bf818a811b577a385fcdde38ef.jpg
Fyndade också en Palm Beach ratt. Detta var en tillbehörs-ratt som Volvo sålde förr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-2f442ef7e0e2dcfd700ddfab07be3c93.jpg

Senast redigerat av kallenystrom (21 april )

MrCrankyface
18 april · 200 Inlägg
#5

Ska bli intressant att följa!
Jag är rätt okunnig men är inte T5 motorerna för framhjulsdrift? Hur löser man drivningen till bakhjulen där?

Senast redigerat av MrCrankyface (18 april )

silverado350
18 april · 146 Inlägg
#6

Följer åxå!

FredGaute
18 april · 481 Inlägg
#7

Dette er er bra utgangspunkt for en fin bil. Liker tilnærmingen med original look.

kallenystrom
21 april · 13 Inlägg
#8

MrCrankyface skrev:
Ska bli intressant att följa!
Jag är rätt okunnig men är inte T5 motorerna för framhjulsdrift? Hur löser man drivningen till bakhjulen där?

Jo dem är tvärställda från början. Men man rakställer och bygger nya motorfästen och tar en växellåda från (i mitt fall) 960 som är bakhjulsdriven och har en 6:a med samma bultmönster mot växellådan som en T5:a. Sen får man modifiera spakstället och kardanen till rätt längd då växellådan kommer längre bak med en 5 cylindrig motor än med original 4 cylindriga. smile

kallenystrom
21 april · 13 Inlägg
#9

Nya bakre bromsok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-710b24d2f81ef3e21b69cae8447763b5.jpg
Mattat ner ett par fjädrar och lackat dem på nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0fadaa1bfc95eb71426efbad8b48c335.jpg

MrCrankyface
21 april · 200 Inlägg
#10

kallenystrom skrev:

MrCrankyface skrev:

Jo dem är tvärställda från början. Men man rakställer och bygger nya motorfästen och tar en växellåda från (i mitt fall) 960 som är bakhjulsdriven och har en 6:a med samma bultmönster mot växellådan som en T5:a. Sen får man modifiera spakstället och kardanen till rätt längd då växellådan kommer längre bak med en 5 cylindrig motor än med original 4 cylindriga. smile

Smart! Tack för det utförliga svaret, ser fram emot att se projektet ta form!

kallenystrom
9 maj · 13 Inlägg
#11

TB58 turbo. Plockat isär och gått igenom samt portat upp wastegate-hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a6dc7c3a2d9fb4ff641043bb13ccfb5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c923b9d006179b18f03523660602b16b.jpg
Från 18mm portat till 26mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-22e3f877793b3955e7c762bd25f0b64e.jpg
Använde lite fett för att se hur mycket det fanns att ta upp. Var en hel del wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f12d099d821287055eac7abe740392a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4770fd3cf198001a5b321abb0395b133.jpg
Nya kortade momentstag med hårdare gummibussningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-9a98d6c5ef965fc99ed7d0861275d047.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c19c0b25cfc252a7459056bf70510c57.jpg

kallenystrom
13 maj · 13 Inlägg
#12

Rostfri avgas cut-out i 3”. Ska monteras efter downpipen. Kan öppnas och stängas med en fjärrkontroll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-59a6fdf660b809352e75ca57c7f96a4d.jpg

kallenystrom
17 maj · 13 Inlägg
#13

Fått hem bakaxeln med Quaife-diffen isatt. Också lite nya stötdämpare och lite stag som blivit lackerade. Imorgon så ska allt monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-5b0fec1cd1e87e51a72440f2d950746d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-bd262c13196685d3a8bb73bb911a837f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-edc07ea5901b2138ac29d298347e22b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4317a1d449da75a647bec6b045f29bda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0880a426b9aa4e8d8d9e57327ee35e6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b166c42786a47344236b9eca23668ef6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-ff51929707d8d084ade9da522ab50ff1.jpg

Senast redigerat av kallenystrom (20 maj )

TheSame Creeper
17 maj · 176 Inlägg
#14

Så vackert!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
K_arlstrom =)
17 maj · 221 Inlägg
#15

Kul med T5 byggen! Brukar låta rätt så argt smile

kallenystrom
1 juli · 13 Inlägg
#16

Har nu fått klart bakvagns-renoveringen. Diffen funkar ruskigt bra och nu lämnas det två svarta sträck istället för ett wink Nu ska det köras lite med bilen sen efter sommaren så ska det börjas på att renovera framvagnen. Lite småsaker som att byta bränslepump, montera cut-out och byta intercooler kommer göras när det finns möjlighet nu i sommar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3a8dbef74b1ba881411ec5c5d985ee6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-d8029ef8582982ed298c4673eadcccc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-5f103b1d0a69615199dc69b874047a13.jpg
[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-
f1b85955e32a19a16a823899a80df709.jpg[/img]

Sachs Perfomance 765 tryckplatta
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-45718640b86ede2b62270cf337f0b86d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b99d972ce6e1414680db30c68b14a971.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-87fb4989d5571cec03ba5eeb9b31aa0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-720852269cd819b2da99024bc6e0fd22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-fa2e7acabe4332f59f60afe5590e02e2.jpg

Senast redigerat av kallenystrom (2 juli )

kallenystrom
11 augusti · 13 Inlägg
#17

Fått hem lite nya grejer till framvagnen. Länkarmar och fjäderben är ivägskickat på lackering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-976501d4d635f6ce6246c139b94362c7.jpg

kallenystrom
18 augusti · 13 Inlägg
#18

Fått hem kolvar och vevstakar nu från ACM. 81,40mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-107c934fe7de36728625376bf9e67515.jpg

Nya bromsok och skivorhttps://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-649089cc53c058132762971cf594d9b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-73c0e691c75d7653e168d3174abb488f.jpg

Monterat den nya laddluftkylaren, behövde endast modda om gummit på original fästena så passade den hur bra som helst. Ska lacka den svart nu när jag har fått den att passa. https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-fed1e3374450b2173d9e2f16998658d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-661d1daa8fdd8129c2640607399090be.jpg

Senast redigerat av kallenystrom (18 augusti )

alex_v
18 augusti · 243 Inlägg
#19

varför portar man wg hålet?

kallenystrom
19 augusti · 13 Inlägg
#20

alex_v skrev:
varför portar man wg hålet?

För att inte riskera skenladd. Det vill säga att när man släpper gasen och vill släppa avgaserna förbi turbinen så ska dem ta den enklaste vägen. Är hålet för litet så kommer inte alla avgaserna ta den vägen utan bara en del av dem och resten kommer då att fortsätta förbi turbinen och hålla laddtrycket uppe. Hoppas du förstod vad jag menar smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang