A6 c6 3.2 FSI - hur våga köpa?

Habi
15 maj · 2 Inlägg
#1

Jag funderar på att skaffa en a6 3.2 fsi från runt -06. Det snackas ju dock en hel del om kamkedjeproblem på dessa.

Har någon en uppfattning om hur vanligt detta faktiskt är? De vars bilar ej drabbats skriker ju inte om problemfriheten över allt. På samma sätt som att det inte rapporteras om alla som inte blir skjutna i Malmö varje dag.

Vilka förutsättningar ska föreligga för att vara hyfsat säker på att kamkedjan ej ska börja strula?
Tex. Gått 20k mil utan problem -  förmodligen aldrig problem/minst lika stor risk för andra "vanliga" problem?

Något oljud eller annat symptom att leta efter?

Jag läste att service i tid är av yttersta vikt för att undvika kamkedjeproblem. Om bilen servad optimalt - köpläge?

Kan kamkedjan undersökas direkt/indirekt av någon med god erfarenhet, med hyfsad sensitivitet? Tex. En mekaniker som jobbat med Audibilar länge - hur enkelt hade den, med hyfsad säkerhet, kunnat säga om kamkedjan är frisk?

Jag är lite inne på a4 2.0tq också av samma årsmodell pga. liknande prisbild. Även A6 c6 4.2 FSI om jag hittar en för max 50-60k.

Någon här som ägt minst två av dessa tre modeller, och kan jämföra bränsleförbrukningen? Jag har googlat en del, men inte hittat någon jämförelse från samma person. Om man utgår från att jag kör a4 2.0tq på 1 lter/mil, hur mycket drar då de andra? Kan man tänka sig typ 1,2L för 3.2 och 1,3-1,4L för 4.2? Med samma körsätt då, såklart.

jaka54
15 maj · 3 318 Inlägg
#2

Hej!
Går man in på Blocket så hittar man en del A6:or med 3,2lit motorn som gått relativt långt (20000mil eller mer) så några 3,2:or måste ju beviserligen fungera bra., men man har ju hört en del om trassliga kamkedjor på TFSI-motorerna. Men frågan är hur många som verkligen drabbats av kamkedjeras?! Det är ju bara ägare som drabbas som gnäller inte de som som är nöjda.
Under litern vid 100km/t klarar man nog med både V8:an och V6:an

Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 maj · 1 832 Inlägg
#3

Enklast är väl att ta med sig reg-nr till din lokala VAG-handlare o be dem kolla i historiken om det är åtgärdat eller inte.
Många av dessa är ju åtgärdade, och som regel verkar de hålla bra.
En arbetskollega har just en A6 3.2 quattro, den är åtgärdad för ett bra tag sedan och rullar sedan dess utan några som helst problem.
Desvärre kan man inte stirra sig blind på att bilen fått service när den vill - enstaka exemplar har ju rasat redan innan första service. Men såklart underlättar det att bilen är väl omhändertagen.

Eftersom kedjorna sitter i bakkant på motorn och kåporna över dessa dessutom är skruvade så är det inte superenkelt att göra en okulär besiktning av dessa. För det mesta kan man höra om kedjan börjar bli dålig. Dessutom brukar bilen själv varna mha motorlampa en tid före ett förestående haveri. OBS - brukar. Inget garanterat.

Bränsleförbrukning är helt beroende av körstil - Du kan snålköra en 3.2 och du kan få en 2.0T att dra hur mycket som helst. Har kört bägge de alternativen under litern både med manuell och automatlåda.
4.2q i den här karossen har jag inte kört så där kan jag inte uttala mig.

Summa summarum: Känns bilen frisk och motorn är tyst, och helst redan åtgärdad, köp!
Garantier för att bilen aldrig kommer krångla igen finns ju inte men att satsa på ett så välvårdad och omhändertaget objekt som möjligt ökar ju chanserna till många års problemfritt bilägande smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jaka54
15 maj · 3 318 Inlägg
#4

Hej!
Har hört att man han ,via OBD2-urtaget (det heter väl så?)  kan läsa av hur mycket kamkejan har sträckt sig och via tabell (VAG ?) kan få information om det är dags att byta kedja eller ej.

Habi
15 maj · 2 Inlägg
#5

Tack för alla bra svar! Jag får testa några 3.2:or så jag vet lite hur de ska kännas och låta. Ska även tänka på allt ni skrev här!

spillolja
15 maj · 2 211 Inlägg
#6

Det är som med den vanliga 1,4 tsi, skippa longlife och lågviskositetsolja så är problemen borta

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 maj · 1 832 Inlägg
#7

jaka54 skrev:
Hej!
Har hört att man han ,via OBD2-urtaget (det heter väl så?)  kan läsa av hur mycket kamkejan har sträckt sig och via tabell (VAG ?) kan få information om det är dags att byta kedja eller ej.

Det finns ingen sensor som känner hur lång kedjan är dessvärre.
Kedjesträckaren är mekanisk men styrd med oljetryck.

Det som brukar kunna synas är hur insugs- och avgas-kammarna står i förhållande till varandra, samt även relation mellan vevaxel och kamaxel.

Det finns är-värden och bör-värden som inte får över/underskridas.

@trådskaparen: Bra idé att köra ett antal olika varianter och se vad Du tycker om dem!
3.2an är en pigg och trevlig maskin att köra i både A4 och A6, när den går som den ska!
Tillräckligt pigg för de flesta tillfällen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
panda666
16 maj · 3 211 Inlägg
#8

Habi skrev:
Jag funderar på att skaffa en a6 3.2 fsi från runt -06. Det snackas ju dock en hel del om kamkedjeproblem på dessa.

Har någon en uppfattning om hur vanligt detta faktiskt är? De vars bilar ej drabbats skriker ju inte om problemfriheten över allt. På samma sätt som att det inte rapporteras om alla som inte blir skjutna i Malmö varje dag.

Vilka förutsättningar ska föreligga för att vara hyfsat säker på att kamkedjan ej ska börja strula?
Tex. Gått 20k mil utan problem -  förmodligen aldrig problem/minst lika stor risk för andra "vanliga" problem?

Något oljud eller annat symptom att leta efter?

Jag läste att service i tid är av yttersta vikt för att undvika kamkedjeproblem. Om bilen servad optimalt - köpläge?

Kan kamkedjan undersökas direkt/indirekt av någon med god erfarenhet, med hyfsad sensitivitet? Tex. En mekaniker som jobbat med Audibilar länge - hur enkelt hade den, med hyfsad säkerhet, kunnat säga om kamkedjan är frisk?

Jag är lite inne på a4 2.0tq också av samma årsmodell pga. liknande prisbild. Även A6 c6 4.2 FSI om jag hittar en för max 50-60k.

Någon här som ägt minst två av dessa tre modeller, och kan jämföra bränsleförbrukningen? Jag har googlat en del, men inte hittat någon jämförelse från samma person. Om man utgår från att jag kör a4 2.0tq på 1 lter/mil, hur mycket drar då de andra? Kan man tänka sig typ 1,2L för 3.2 och 1,3-1,4L för 4.2? Med samma körsätt då, såklart.

Vill inte vara negativ men det finns precis just nu en tråd av en annan herre vars tfsi audi motor rasade precis som sagt och skulle inte rekommendera en bensinare från audi, pröva dieseln istället då jag typ aldrig hört om nån me diesel som rasat. Kamrem verkar vara mycket bättre för vissa bilar, egentligen alla moderna tyskar borde ha rem eftersom deras kedjor håller löjligt dåligt. mvh

Svarte_Orm
16 maj · 2 293 Inlägg
#9

Men är det så mycket problem på V6:orna? Jag trodde det var mest 1,4 och 2,0 som hade problem

jaka54
16 maj · 3 318 Inlägg
#10

Hej!
Låt mig gissa!
De som har problem med bilarna ,oavsett märke, är de som bara kör och kör och inte lyfter på huven! De använder sig av  long-life service ,3000mil vilket i vårt klimat är förkastligt och de servar inte bilen själv regelbundet.
I min värld byter man olja och filter varje år eller vart 1000mil.Man byter luftfilter varje år eller vart 1000mil och man byter bromsvätska varje år eller vart 1000mil.
Man kollar kylarvätskans nivå varje gång man tankar och man tvättar bilen ofta och aldrig i automattvätt.

panda666
16 maj · 3 211 Inlägg
#11

jaka54 skrev:
Hej!
Låt mig gissa!
De som har problem med bilarna ,oavsett märke, är de som bara kör och kör och inte lyfter på huven! De använder sig av  long-life service ,3000mil vilket i vårt klimat är förkastligt och de servar inte bilen själv regelbundet.
I min värld byter man olja och filter varje år eller vart 1000mil.Man byter luftfilter varje år eller vart 1000mil och man byter bromsvätska varje år eller vart 1000mil.
Man kollar kylarvätskans nivå varje gång man tankar och man tvättar bilen ofta och aldrig i automattvätt.

fast det är riktigt bs och det vet du, om själva åf eller märket sj rekommenderar 3000mil intervall eller whatever då ska man följa det? är det köparens fel då han följer serviceintervallet? på bmw tex är max service intervall på oljebyte 4000mil är det köparens fel ifall bilen rasar om han följer det? ja tror att vw transporter och nån annan ford arbetsbil var typ 5000mil för varje intervall av oljebyte osv, men endå har hört och läst om flera fall där bilarna är superservade som du säger varje 1000mil men endå har det varit haverier hur förklarar du det? och kom inte och säg att alla vars bilar rasar dom kör som galningar osv, nån måtta får det vara över vad bilen klarar av. Har en kollega vars 940 han har inte bytt olja på några år och bilen funkar prima fortfarande.

Svarte_Orm
16 maj · 2 293 Inlägg
#12

jaka54 skrev:
Hej!
Låt mig gissa!
De som har problem med bilarna ,oavsett märke, är de som bara kör och kör och inte lyfter på huven! De använder sig av  long-life service ,3000mil vilket i vårt klimat är förkastligt och de servar inte bilen själv regelbundet.
I min värld byter man olja och filter varje år eller vart 1000mil.Man byter luftfilter varje år eller vart 1000mil och man byter bromsvätska varje år eller vart 1000mil.
Man kollar kylarvätskans nivå varje gång man tankar och man tvättar bilen ofta och aldrig i automattvätt.

Byta bromsvätska var tusende mil? Nu får du väl lugna ner dig i alla fall

caromania Forummoderator
16 maj · 8 381 Inlägg
#13

Svarte_Orm skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låt mig gissa!
De som har problem med bilarna ,oavsett märke, är de som bara kör och kör och inte lyfter på huven! De använder sig av  long-life service ,3000mil vilket i vårt klimat är förkastligt och de servar inte bilen själv regelbundet.
I min värld byter man olja och filter varje år eller vart 1000mil.Man byter luftfilter varje år eller vart 1000mil och man byter bromsvätska varje år eller vart 1000mil.
Man kollar kylarvätskans nivå varje gång man tankar och man tvättar bilen ofta och aldrig i automattvätt.

Byta bromsvätska var tusende mil? Nu får du väl lugna ner dig i alla fall

Du behöver bara byta bromsvätska var 1000e mil om du har oturen att dras med ett modernt hydrauliskt bromssystem. De mekaniska är enklare att sköta om då det räcker att smörja in vajrar och bromskammarnas bussningar med fett. Man fettar ju även in alla leder i framvagnen med fettsprutan när man tankar. Kan man göra efter att man kollat kylarvätskan. Sedan bör däcken (inklusive reserven) roteras medsols varje tankning för att säkerställa ett jämnt däcksslitage.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svarte_Orm
16 maj · 2 293 Inlägg
#14

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låt mig gissa!
De som har problem med bilarna ,oavsett märke, är de som bara kör och kör och inte lyfter på huven! De använder sig av  long-life service ,3000mil vilket i vårt klimat är förkastligt och de servar inte bilen själv regelbundet.
I min värld byter man olja och filter varje år eller vart 1000mil.Man byter luftfilter varje år eller vart 1000mil och man byter bromsvätska varje år eller vart 1000mil.
Man kollar kylarvätskans nivå varje gång man tankar och man tvättar bilen ofta och aldrig i automattvätt.

Byta bromsvätska var tusende mil? Nu får du väl lugna ner dig i alla fall

Du behöver bara byta bromsvätska var 1000e mil om du har oturen att dras med ett modernt hydrauliskt bromssystem. De mekaniska är enklare att sköta om då det räcker att smörja in vajrar och bromskammarnas bussningar med fett. Man fettar ju även in alla leder i framvagnen med fettsprutan när man tankar. Kan man göra efter att man kollat kylarvätskan. Sedan bör däcken (inklusive reserven) roteras medsols varje tankning för att säkerställa ett jämnt däcksslitage.

Ja, de där moderna hydrauliska systemen som de infört, det är säkert för att de skall ha mer att göra på generalagentens verkstad. Ingenting en vanlig hemmafixare eller ens enskild verkstadsägare skall försöka sig på roll

jaka54
17 maj · 3 318 Inlägg
#15

Hej!
Visst överdriver jag lite! Men...jag hoppas ni förstår helheten! Den som är noga och sköter sin bil har större chans att bilen/motorn också håller.
Men... nog f... måste man kunna byta bromsvätska även på en modern/ny bil?
När jag byter bromsvätska på mina bilar (Audi 100 2,0E -89:a och Audi TT 3,2 lit 2004)så pressar jag ut den gamla bromsvätskan med tryck från ett av däcken, ungefär en deciliter eller mer och fyller på mer  bromsvätska allt eftersom och tar sedan nästa sida på bilen. Så där håller jag på tills klar gul bromsvätska  rinner ut ur nipplarna, det brukar gå åt ca en liter bromsvätska.

Senast redigerat av jaka54 (17 maj )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang