Habi skrev:
Jag funderar på att skaffa en a6 3.2 fsi från runt -06. Det snackas ju dock en hel del om kamkedjeproblem på dessa.
Har någon en uppfattning om hur vanligt detta faktiskt är? De vars bilar ej drabbats skriker ju inte om problemfriheten över allt. På samma sätt som att det inte rapporteras om alla som inte blir skjutna i Malmö varje dag.
Vilka förutsättningar ska föreligga för att vara hyfsat säker på att kamkedjan ej ska börja strula?
Tex. Gått 20k mil utan problem - förmodligen aldrig problem/minst lika stor risk för andra "vanliga" problem?
Något oljud eller annat symptom att leta efter?
Jag läste att service i tid är av yttersta vikt för att undvika kamkedjeproblem. Om bilen servad optimalt - köpläge?
Kan kamkedjan undersökas direkt/indirekt av någon med god erfarenhet, med hyfsad sensitivitet? Tex. En mekaniker som jobbat med Audibilar länge - hur enkelt hade den, med hyfsad säkerhet, kunnat säga om kamkedjan är frisk?
Jag är lite inne på a4 2.0tq också av samma årsmodell pga. liknande prisbild. Även A6 c6 4.2 FSI om jag hittar en för max 50-60k.
Någon här som ägt minst två av dessa tre modeller, och kan jämföra bränsleförbrukningen? Jag har googlat en del, men inte hittat någon jämförelse från samma person. Om man utgår från att jag kör a4 2.0tq på 1 lter/mil, hur mycket drar då de andra? Kan man tänka sig typ 1,2L för 3.2 och 1,3-1,4L för 4.2? Med samma körsätt då, såklart.