2606
Sök

Bilbatteri laddas ur trots att det har bra hälsa och det finns ingen tjuvström. Vad kan problemet vara?

55 Inlägg
onsdag 15:04
Trådstartare
#21
Hybrid_ skrev:
TRB skrev:
Jag har provat det mesta men batteriet laddas fortfarande ut om inte bilen körs åtminstone var 3-4 dag. Inte skoj och veta om det kommer att gå och starta.

Några fler förslag på åtgärd?

Inlägg #13 som en quickfix. Sen kan du i lugn och ro undersöka problemet i mån av tid. Hade samma problem på en Toyota Yaris (Japp!) för ett antal år sedan. Drog in en huvudbrytare i kupén. Fick aldrig ordning på problemet så fick vara så. Satt i muskelminnet till slut. Vrida av tändningen -ner med vänsterhanden och slå av huvudbrytaren- och tvärtom på morgonen. Satt i långt efter jag hade bytt bil lol

Quickfixen med huvudbrytare skulle säkert fungera, men det löser inte det egentliga problemet varför batteriet laddas ut.

1 756 Inlägg
onsdag 23:20
#22
Hmm, borde vara kass batteri. Låna ett vettigt batteri av nån o testa.  Lycka till /husse

55 Inlägg
torsdag 10:02
Trådstartare
#23
husseman skrev:
Hmm, borde vara kass batteri. Låna ett vettigt batteri av nån o testa.  Lycka till /husse

Batteriet köptes i mitten av oktober så det är relativt nytt.

Det är möjligt att batteriet hade fabrikationsfel. Jag köpte det via Swedol och har varit i kontakt med dem. Tyvärr är Swedol inte att lita på. De har noll intresse av att ta sitt ansvar. De har bara förhalat sitt svar i 6 veckors tid.

Att låna ett batteri av någon är knepigt eftersom det är en udda storlek.
Senast redigerat av TRB (torsdag 10:03)

4 540 Inlägg
torsdag 10:21
#24
Men gör som sagts tidigare,koppla loss batt,ett par dagar eller hur länge bilen brukar stå ,då vet du om det är bilen eller om batt är dåligt.

7 601 Inlägg
torsdag 10:26
#25
torsen skrev:
TRB skrev:
torsen skrev:
Har du drag på bilen?

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

Prova då med att lossa elledningen i eldosan märkt  "54G" från dosan.
"54G" är belägen ungefär klockan 2 utifrån sett.
"54G" är "ständig" 12 volt ström för t ex driva belysning och annat i husvagn.
Inte ovanligt att diverse "goja/klegg" samlas i eldosan med åren och orsakar krypströmmar, så "sanera" gärna hela eldosan eller byt ut den.

Har du provat med att lossa 54G?

55 Inlägg
lördag 15:59
Trådstartare
#26
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

En fråga beträffande köpa nytt batteri. Det senaste bilbatteriet är Tudor Technica TB605, 60 Ah, 480 A. Batteriet jag hade innan dess var Tudor Technica TB605, 60 Ah, 390 A.

När jag söker med regn nr på batterihemsidor kommer det upp olika förslag på batterier. Givetvis ska storleken vara rätt. Hur är det med batterikapacitet och kallstartsström? Kapaciteten på de två batterierna jag haft senast har varit 60Ah. Batterihemsidorna visar batterier med kapacitet mellan 60-75 Ah och med kallstartsström 480-630A.

Är det en fördel eller nackdel att välja högre värden på kapacitet och kallstartsström?

6 381 Inlägg
lördag 17:24
#27
Ju högre kapacitet på batteriet desto "längre räcker det" innan strömmen tar slut . Ju högre värde på "kallstartström" desto mer ampere kan batteriet lämna, vilket är bra när det är kallt ute...allt detta i teorin...i praktiken finns det annat som spelar roll så som  kvalitet på batteriet osv!
Jag har de senaste 30 åren köpt Biltemas "silver/kalcium" batterier och i ett fall höll ett av dessa i mer än 18 år.


* Voff voff *
10 882 Inlägg
för 21 timmar sedan
#28
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 601 Inlägg
för 20 timmar sedan
#29
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Ska bli intressant att höra om du löser problemet med ett nytt(annat) batteri.

4 540 Inlägg
för 20 timmar sedan
#30
Verkar som om TS inte vill "höra" vad vi har föreslagit!

55 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#31
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

* Voff voff *
10 882 Inlägg
för 20 timmar sedan
#32
TRB skrev:
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

Du behöver ju inte plocka ur det. Lossa minuspolen och se om det laddas ur ändå, då vet du att batteriet är dåligt och kan sluta felsöka...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

55 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#33
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Brådhis skrev:

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

Du behöver ju inte plocka ur det. Lossa minuspolen och se om det laddas ur ändå, då vet du att batteriet är dåligt och kan sluta felsöka...

Tack, bra idé.

55 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#34
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

* Voff voff *
10 882 Inlägg
för 9 timmar sedan
#35
TRB skrev:
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

Exide och Tudor är samma tillverkare. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 381 Inlägg
för 6 timmar sedan
#36
Och Biltemas !
Som jag sagt tidigare ...har hållit i mer än 18 år.
Har inget med Biltema att göra men måste ändå tala om när de har bra grejer.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000045907


644 Inlägg
för 5 timmar sedan
#37
jaka54 skrev:
Och Biltemas !
Som jag sagt tidigare ...har hållit i mer än 18 år.
Har inget med Biltema att göra men måste ändå tala om när de har bra grejer.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000045907

Jag har valt biltema varje gång. Inga problem. Man kan ta med voltmätare för att vara extra säker på laddningen men det är garanti så det är inga problem.

Professionell hatare


Sök