2335
Sök

Bilbatteri laddas ur trots att det har bra hälsa och det finns ingen tjuvström. Vad kan problemet vara?

78 Inlägg
7 maj
Trådstartare
#21
Hybrid_ skrev:
TRB skrev:
Jag har provat det mesta men batteriet laddas fortfarande ut om inte bilen körs åtminstone var 3-4 dag. Inte skoj och veta om det kommer att gå och starta.

Några fler förslag på åtgärd?

Inlägg #13 som en quickfix. Sen kan du i lugn och ro undersöka problemet i mån av tid. Hade samma problem på en Toyota Yaris (Japp!) för ett antal år sedan. Drog in en huvudbrytare i kupén. Fick aldrig ordning på problemet så fick vara så. Satt i muskelminnet till slut. Vrida av tändningen -ner med vänsterhanden och slå av huvudbrytaren- och tvärtom på morgonen. Satt i långt efter jag hade bytt bil lol

Quickfixen med huvudbrytare skulle säkert fungera, men det löser inte det egentliga problemet varför batteriet laddas ut.

1 774 Inlägg
7 maj
#22
Hmm, borde vara kass batteri. Låna ett vettigt batteri av nån o testa.  Lycka till /husse

78 Inlägg
8 maj
Trådstartare
#23
husseman skrev:
Hmm, borde vara kass batteri. Låna ett vettigt batteri av nån o testa.  Lycka till /husse

Batteriet köptes i mitten av oktober så det är relativt nytt.

Det är möjligt att batteriet hade fabrikationsfel. Jag köpte det via Swedol och har varit i kontakt med dem. Tyvärr är Swedol inte att lita på. De har noll intresse av att ta sitt ansvar. De har bara förhalat sitt svar i 6 veckors tid.

Att låna ett batteri av någon är knepigt eftersom det är en udda storlek.
Senast redigerat av TRB (8 maj )

4 545 Inlägg
8 maj
#24
Men gör som sagts tidigare,koppla loss batt,ett par dagar eller hur länge bilen brukar stå ,då vet du om det är bilen eller om batt är dåligt.

7 651 Inlägg
8 maj
#25
torsen skrev:
TRB skrev:
torsen skrev:
Har du drag på bilen?

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

Prova då med att lossa elledningen i eldosan märkt  "54G" från dosan.
"54G" är belägen ungefär klockan 2 utifrån sett.
"54G" är "ständig" 12 volt ström för t ex driva belysning och annat i husvagn.
Inte ovanligt att diverse "goja/klegg" samlas i eldosan med åren och orsakar krypströmmar, så "sanera" gärna hela eldosan eller byt ut den.

Har du provat med att lossa 54G?

78 Inlägg
10 maj
Trådstartare
#26
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

En fråga beträffande köpa nytt batteri. Det senaste bilbatteriet är Tudor Technica TB605, 60 Ah, 480 A. Batteriet jag hade innan dess var Tudor Technica TB605, 60 Ah, 390 A.

När jag söker med regn nr på batterihemsidor kommer det upp olika förslag på batterier. Givetvis ska storleken vara rätt. Hur är det med batterikapacitet och kallstartsström? Kapaciteten på de två batterierna jag haft senast har varit 60Ah. Batterihemsidorna visar batterier med kapacitet mellan 60-75 Ah och med kallstartsström 480-630A.

Är det en fördel eller nackdel att välja högre värden på kapacitet och kallstartsström?

6 438 Inlägg
10 maj
#27
Ju högre kapacitet på batteriet desto "längre räcker det" innan strömmen tar slut . Ju högre värde på "kallstartström" desto mer ampere kan batteriet lämna, vilket är bra när det är kallt ute...allt detta i teorin...i praktiken finns det annat som spelar roll så som  kvalitet på batteriet osv!
Jag har de senaste 30 åren köpt Biltemas "silver/kalcium" batterier och i ett fall höll ett av dessa i mer än 18 år.


* Voff voff *
10 936 Inlägg
11 maj
#28
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 651 Inlägg
11 maj
#29
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Ska bli intressant att höra om du löser problemet med ett nytt(annat) batteri.

4 545 Inlägg
11 maj
#30
Verkar som om TS inte vill "höra" vad vi har föreslagit!

78 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#31
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

* Voff voff *
10 936 Inlägg
11 maj
#32
TRB skrev:
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

Du behöver ju inte plocka ur det. Lossa minuspolen och se om det laddas ur ändå, då vet du att batteriet är dåligt och kan sluta felsöka...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

78 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#33
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Brådhis skrev:

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

Du behöver ju inte plocka ur det. Lossa minuspolen och se om det laddas ur ändå, då vet du att batteriet är dåligt och kan sluta felsöka...

Tack, bra idé.

78 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#34
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

* Voff voff *
10 936 Inlägg
11 maj
#35
TRB skrev:
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

Exide och Tudor är samma tillverkare. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 438 Inlägg
11 maj
#36
Och Biltemas !
Som jag sagt tidigare ...har hållit i mer än 18 år.
Har inget med Biltema att göra men måste ändå tala om när de har bra grejer.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000045907


657 Inlägg
11 maj
#37
jaka54 skrev:
Och Biltemas !
Som jag sagt tidigare ...har hållit i mer än 18 år.
Har inget med Biltema att göra men måste ändå tala om när de har bra grejer.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000045907

Jag har valt biltema varje gång. Inga problem. Man kan ta med voltmätare för att vara extra säker på laddningen men det är garanti så det är inga problem.

Professionell hatare

78 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#38
TRB skrev:
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

Tror ni missade frågan.
Kan 75Ah bli för mycket/för hög kapacitet?

Fri fart för ett fritt folk!
14 637 Inlägg
12 maj
#39
TRB skrev:
TRB skrev:
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

Tror ni missade frågan.
Kan 75Ah bli för mycket/för hög kapacitet?

nej du kan ha ett batteri på 220Ah utan att det spelar någon roll förutom att du fysiskt behöver plats för det.  så länge batteriet får plats så kan du ha hur många Ah du vill.   
värre tvärsom.   även om det sällan spelar så stor roll att ha ett något mindre förutom att det går fortare att tömma det.

Kör fort så hinner inget hända...

78 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#40
Beträffande Ah. Nu sitter det 60Ah i bilen. Om jag skulle köpa vad Toyota erbjuder så blir det 65Ah.

Var sugen på Exide 75Ah.
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Ringde Mekonomen och frågade om Ah. De satt det kunde bli problem ifall jag väljer 75Ah. Eftersom det är högre kapacitet än batteriet som sitter i så kanske inte generatorn skulle palla med batteriet. Så de avrådde från 75Ah.


Sök