2764
Sök

Saab 9-3 rattlås

10 Inlägg
Igår 10:29
Trådstartare
Hej!
Har en Saab 9-3 2002 som jag i dag fick en 2:a på, på besiktningen, gällande funktion osäker på stöldskyddet. Ett "fel" som jag känt till sedan tidigare men inte åtgärdat då det inte anmärkts på det sedan vi köpte den för fem år sedan. Det handlar om att rattlåset inte låser ratten tillräckligt, det hörs tydligt att det slår till/från när man sätter i/tar ur nyckeln. När nyckeln sitter i så rörs ratten obehindrat men när nyckeln tas ut så slår rattlåset till men det "kuggar" över så att det går att röra ratten men med motstånd/"hugg" vid de olika lägena. Det finns inga felkoder alls och har så heller aldrig funnits tidigare under vår ägo, söker man på nätet så handlar allt om tändningslåsen och inte rattlåsen (vilket kan vara problemet även i mitt fall), men då jag utifrån symtomen inte kan se det elektroniska felet utan mer ett mekaniskt(motoriskt) fel, så vill jag först kolla här om det är någon som har lite mer kunskap i detta?  Undrar också om det finns något "lätt" sätt att komma åt rattlåset på, utan att behöva riva ner hela instrumenteringen? Kan också lägga till att jag har kollat säkringen för rattlåset och den är hel.

Sök