3353
Sök

Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.

110 230 Visningar
Uppdaterades senast idag 01:17
261 Inlägg
18 juni
fasen va coolt allt är. blir så inspererad av ditt bygge smile skulle gärna ta din maxxecu fil nån gång och kolla på om man får smile

257 Inlägg
19 juni
Trådstartare
Jag fick några punkter strukna från todon igår också. Nu börjar jag vara riktigt redo inför bänkningen.

* Monterade torkararmar på bilen
* Drog kablaget och kontakterade in två stycken knacksensorer och monterade dessa med Toyotas pinnbult för knackgivare, konfade upp detta i maxxet
* Bytt olja och filter, varmkört och kontrollerat nivån
* Demonterade insuget igen och bytte insugspackningen

Återstår:
Tömma tanken, tanka E85 och finjustera i mappen på E85 innan bänkningen.

Nu tycker jag att jag bockat av typ alla punkter från måste-listan inför bänken, så jag ser fram emot det! Överlever den bänkningen så rycker jag plåstret och beställer allt för att bygga klart styraxeln och ringer SFRO.

Mina kontakter till iBoostern dyker nog också upp strax, då ska jag dra en ny matning från batteriet och lösa en vettig inkoppling till broms och styrservot.

Såvida jag inte spränger den i bänken så är följande saker på tur:
Montera skärmblinkers
Åtgärda SFROs anmärkningar, skydda plusmatningen i motorutrymmet och klamra bromsrören i hjulhusen (montera klips på skarven)
Hjulinställning
Styraxel - bygga ny med dubbel-d axel
Svetsa in stag i reservhjulsbaljan för bättre batteriinfästning
Hänga upp tanken på riktigt, den sitter ju fortfarande med spännband

Sekundärt:
Polering och få bort alla småmärken då man stått dubbelvikt i motorutrymmet

257 Inlägg
måndag 01:14
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-852fc026e9becdf5eb17ce72d50eb4aa.jpg

Nyligt hemkommen från en MC-resa genom Norge på sisådär 380 mil på 8 dagar.

Så nu blev det ett rejält ryck idag inför mappningen, tömde tanken och tankade i E85 och justerade några parametrar i Maxxet för att börja använda flexfuelgivaren, därefter tog jag och tvättade bilen in och utvändigt lite halvers, fick även ihop en värmeplåt för downpipen för att skydda härva och andra närliggande komponenter.

Kallstarten på E85 var ruggigt bra, kul när ens möda märks av, den startade oerhört snabbt på E85 på första försöket, det verkar som att spridar inställningarna är bra nu när jag inte behövde pilla något på VE tabellen vid bränsleskiftet.

Inför mappningen ska jag köpa lite extra stift, sno med någon tändspole från polarens 2jz samt hissa upp den för att kolla så det inte är några läckage imorgon. Ska även se till att dra åt alla v-band så avgassystemet är helt tätt.

Den droppar i vart fall någon någon droppe olja tyvärr, tror det kommer från tråget så det är inte något jag kommer hinna åtgärda.

Nu närmar sig mappningen med stormsteg!

257 Inlägg
onsdag 01:12
Trådstartare
Det gick toppenbra i bänken hos Dynamic Perfomance utanför Skellefteå. Vi körde en halvdag, mappade den noggrant upp till och med 0.5 bar och därefter fokuserade vi på körbarhet och ett jämnt register. Effektmålet för SFRO på 300-350hk uppnåddes på 0.5bars laddtryck.

Lite triggerfel vid 5000+varv under belastning visade sig vara en triggerspänning som behövde justeras i maxxet, resten lirade fint! Effektintyget kommer på mailen snart tillsammans med effektpapper.

Kurvan blev fin, rimlig effekt kontra laddtryck och ett register som bör bli helt klart körbart. Passerade även Pite dragway på vägen hem och ställde ut den på dagens utställning där, fick trevlig respons av folket som kikade på bilen.

När bilen är reggad så är det ju inget som hindrar mig att åka förbi och kasta i andra spridare i maskinen och börja hissa effekten ytterligare lite till, men det känns väldigt safe att rulla denna effekt till att börja med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1460e472056e4a5c787ca217c5401c09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-5341f6f3fcc27452e1b844dfc2e0c3db.jpg

Bjuder även på en repa, den ylar på rätt fint ändå!

40 Inlägg
onsdag 09:53
dFagnell skrev:
Det gick toppenbra i bänken hos Dynamic Perfomance utanför Skellefteå. Vi körde en halvdag, mappade den noggrant upp till och med 0.5 bar och därefter fokuserade vi på körbarhet och ett jämnt register. Effektmålet för SFRO på 300-350hk uppnåddes på 0.5bars laddtryck.

Lite triggerfel vid 5000+varv under belastning visade sig vara en triggerspänning som behövde justeras i maxxet, resten lirade fint! Effektintyget kommer på mailen snart tillsammans med effektpapper.

Kurvan blev fin, rimlig effekt kontra laddtryck och ett register som bör bli helt klart körbart. Passerade även Pite dragway på vägen hem och ställde ut den på dagens utställning där, fick trevlig respons av folket som kikade på bilen.

När bilen är reggad så är det ju inget som hindrar mig att åka förbi och kasta i andra spridare i maskinen och börja hissa effekten ytterligare lite till, men det känns väldigt safe att rulla denna effekt till att börja med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1460e472056e4a5c787ca217c5401c09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-5341f6f3fcc27452e1b844dfc2e0c3db.jpg

Snyggt! Bra att det gick att få ned laddtrycket så pass lågt utan boost-creep. Vad för spridare kör du?

257 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Nu är även iBoostern inkopplad och provkörd, det funkade finfint! Väldigt lättbromsad och jag gjorde färdigt härvan med 2x DT-kontakter för enkel i och urkoppling. Dessutom förberedde jag den även för inkoppling till Maxxets CAN-Bus för att kunna få ut bromsstatus vid framtida farthållaraktivering.

Utöver det så fixade jag även en kabelgenomföring för pluskabeln som SFRO anmärkte på, nu ska det vara check.

Har glömt att köpa bromsklips varje gång jag varit på biltema trots att det varit topp 3 saker som skulle köpas.

Aja, klipsa fast bromsledningarna i hjulhusen framtill, montera tanken bättre och sen är det typ dags att ringa Gustav för slutbesiktning.

Det tar sig!
Senast redigerat av dFagnell (för 2 timmar sedan)

257 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
nossxela skrev:
dFagnell skrev:

Snyggt! Bra att det gick att få ned laddtrycket så pass lågt utan boost-creep. Vad för spridare kör du?

Jag kör 630ccBosch EV14 0280158123 och ja, jag är väldigt nöjd, det ger ju utrymme för frqmtida hyss om så skulle behövas, jag har provat bilen lite lätt nu iom testet av bromsarna och det känns som en bra början.

När den är reggad kan man ju köra den till bänken utan att behöva låna dragbil och släp.

Tyckte det blev vettiga siffror på så pass lågt ladd och registret blev helt klart trevligt.

Sök