3394
Sök

Generatorer går sönder om & om igen 940

2 Inlägg
10 maj
Trådstartare
Hej, har en volvo 940 96 som äter generatorer, har bytt 5 ggr på ett halvår, både nya och gamla och av olika fabrikat men varenda en går sönder ganska snabbt.  Bilen har stått i några år innan jag fick den och har aldrig strulat innan, någon som vet vad det kan bero på?

5 788 Inlägg
10 maj
Hur konstaterar du att generatorerna gått sönder?

Vad är det som går sönder i generatorerna?

Är batteriet i bra skick? Är batteriet dåligt kommer generatorn jobba ihjäl sig för att hålla spänningen i elsystemet.

2 Inlägg
10 maj
Trådstartare
Dom slutar ladda eller laddar dåligt.
Ingen aning om vad i generatorerna som gått sönder, har provat med olika batterier som jag vet är i bra skick men samma resultat ändå.

Diagnostekniker
2 985 Inlägg
10 maj
Har du ens kollat så att du har fullgod motorjord, samt att plussen mellan generator, startmotor, och batteri är i gott skick?

Up the RA

* Voff voff *
10 903 Inlägg
10 maj
Fillefrippa skrev:
Dom slutar ladda eller laddar dåligt.
Ingen aning om vad i generatorerna som gått sönder, har provat med olika batterier som jag vet är i bra skick men samma resultat ändå.

Så det är två olika fel som uppstår? Antingen att generatorn slutar ladda helt och även att den laddar "dåligt"? Vad exakt menar du med "laddar dåligt"? Att den laddar sakta eller att den har låg spänning?

Som Jesper nämnt så känns det som att du bör se över kablage och anslutningar. Låter i min värld mer som glapp eller dålig kontakt som gör att du upplever det som att generatorn inte laddar och när du sedan är där och pillar när den byts så funkar det ett tag tills det glappar igen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök