Ja hur gick det för mig då?
Låt höra! Ja här kommer 87 bilder om jag räknat rätt
Helgen vecka 20 skulle jag ju iväg på två event! Äventyret börjar redan torsdag morgon när jag ska till jobbet!
Kommer ut till detta... Jag har på något vänster missat att stänga dörren kvällen innan...
Gamla bilar släcker inte innerbelysningen efter en viss tid som moderna bilar gör. Fick springa ner till garaget och ta med mig ett batteri och kablar. Tror ni batteriet var laddat? Ni får gissa tre gånger..
Bara att skruva loss det megastora batteriet från Volvon och bära hela vägen upp.... Det väger 28kg, och jag väger inte mycket mer än så
Nu startade han!! Jag stämplade in på jobbet exakt 07:00!!
Väl hemma igen spolades all pollen av och färden mot Götaland inleddes!
Stannade till i Falkenberg och köpte på mig lite gott på en mack
I Göteborg körde jag totalt fel... som jag alltid gör i den staden xP
Några mil norr om Göteborg stannar jag till på en mack. Avgaserna började lukta väldigt mycket olja tyckte jag. Det visade sig att flaskan var full redan!! Oo
Som tur var köpte jag en till Pucko i Falkenberg som nu var tom, så den fick ersätta!
Dödade en galen mängd små flygande saker på vägen upp och det var en miniträff bara någon timme framåt!
Så jag hamnade i en biltvätt som vägrade läsa mitt kort, men man kunde betala med Swish så det löste sig
Hann ta några bilder vid Tjörnbron
Nere i en hamn blev det 12 bilar
An någon anledning fick jag för mig att parkera som en byfåne utanför mataffären senare på kvällen (det fanns gott om lediga platser dock)
När bilen stått en stund...
Markerade den revir... som aldrig förr...
Men skit i det! Här åker vi båt!
Okej nu var vi där igen... Hopplöst detta
Men inte stoppade det mig från att tvätta bilen igen i samma tvätt som inte gillar mitt kort...
...för att sedan köra till Kungälvs-cruisingen och få bilen helt lerig
Sladden till kylväskan kan man ju hänga i nyckelbandet...?
Stulen bild!
Cruisingen gick bra! Dock fick jag huvudvärk, troligen av avgaserna, det har inte hänt innan
Passade på att pilla lite i mappen när inte jag satt vid ratten
Vi tackade för oss redan vid 10-11-tiden då allt var en enda lång kö...
Dagen därpå tog jag tillfället att åka bak! Jag får ju så sällan tillfälle att göra det Vi åkte omkring på alla möjliga fina ställen!
Fick även till en knepig bild på migsjälv xP
Sedan bar det hemåt!
Fick ett kylvätskeläckage... igen! Den övre kylslangen hade ett hål vid klämman! Kapade ner slangen och problemet var borta!
Tiden går! Helgen vecka 21 blev det min första tur till Hässleholms-cruisingen. Utställningen var en av dem bästa jag varit på! Galet många bilar dessutom
På vägen dit smet ena torkarbladet trots att jag låst det med skruv, så nu blev det buntband
En stackare som hade problem med sin elfläkt och fick stanna mitt i vägen.
Då såg jag oljespåret som alla bilar hjälps åt med
Den där rackarns kylväskan tömde batteriet för oss! Det är ju konstantström på uttaget på Capricen, man glömmer lätt det. Vi fick hjälp av en Ambulans
Cruisingen flöt på fint i början, nästan för bra! Blev lite trögt senare
Stulen bild! Men! Han lägger ju ut mitt regnummer online! Så vad gör man åt detta?? heheheh
Kolla noga på denna bilden! Kompisen som sitter på bakluckan filmar med sin mobil i höjd med stötfångaren!
Så där fick vi dig!! Ja ansiktet syns ju inte så det är väl ok
Senare på kvällen parkerade vi bilen så vi kunde sitta bak och kolla på alla andra bilar
Hemma igen!
Det där hutlösa oljeläckandet har minskat väldigt mycket som tur är. Motorn ska spolas ren med ny olja och en till flaska anti-läck ska i. Ska även koppla om vevhusventilationen så dimman sugs ut istället för att den trycks ut, så som det ska vara original.
Monterade ett klistermärke på stötfångaren... som inte syns, så nu vet ni det
Spridarna åkte loss då dem ska testas på Volvon, det ger mig bra tillfälle att kolla över allt.
Vevhusventen återgår här, egentligen fel sida av spjället. Sätter man slangen efter spjället så man får vakuum (så som det ska vara egentligen) så sögs ju plastflaskan ihop (brämhults-hallon-flaskan) och det var anledningen till att det blev kopplat såhär. Men så kan vi inte ha det! Kolvringarna läcker såpass mycket att det är ganska bra tryck i vevhuset så det kan förklara det kopiösa oljeläckaget i vevaxeltätningen.
Hur löser man det med flaskan då? Jo det får bli en i glas, en Pucko såklart Slangarna kopplas om men det har jag ingen bild på för det är inte så spännande
Sättet jag fått oljan i extratråget att komma upp i flaskan har varit med hjälp av insugsvakuum. Blir flaskan full så drar motorn i sig oljan vilket luktar enormt mycket. Blir det stopp i slangen så fattas luft och då får tomgångsregleringen jobba utanför sitt område. Ja detta krångar lite. Hur löser man det då? Jo man bygger dit ännu mera krimskrams! Detta är en Vakuumpump från en BMW F30 330 e. Pumpen används för att förse bromsservot med vakuum. Kan jag bara reglera hur mycket pumpen körs så ska den kunna överleva mina idéer också (Dem blir galet varma ganska fort om dem får gå oavbrutet, på BMWn går den bara tills det i vakuum i servot sen stannar den tills det behövs mer vakuum igen).
Byggde ett fäste till den
Med denna position blir sladdar och slangar som kortast.
Fick riva ut lite inredning igen. MAXXECU ska styra pumpen.
Ett relä till fick ta plats.
Med hjälp av en tratt och ett fyrkantsrör kunde jag fylla extratråget med vatten och provköra pumpen.
Syns inte bra på bild men det suger upp vattnet utan problem Har även monterat en större Pucko-flaska!
Fästet målat!
Pumpen monterad!
Pumpen körs i intervaller när motorn är igång för att efter 3 omgångar på 1 minut med 4 minuters paus stanna helt tills nästa gång man startar bilen, detta för att pumpen blir så galet varm. Men kommer det fungera i verkligheten då? Ja det får vi väl se