Kvalitetsbrister på auktoriserade märkesverkstäder.

torsen
13 maj · 3 142 Inlägg
#1

Köpte en nästan ny Vento, en demo-bil, som efter kort tid började gå dåligt på tomgång.
Lämnade in bilen till Stockholmsverkstaden/-återförsäljaren där bilen var köpt.
Man bytte tändstift & allt som gick att byta tillhörande tändsystemet, utan kostnad för mig.
Men motorn gick inte bättre för det.
Man fick en andra chans, men lyckades inte heller då.
Besökte i s m tjänsteresa Borlänge och chansade och lämnade in bilen hos den auktoriserade VAG-verkstaden där.
Felet var man mycket väl bekant med.
Servicemeddelande hade gått ut till alla VAG-verkstäder om att slangen mellan insugsrör och bromsservo hade undermålig kvalité och skulle därför bytas som recall.

torsen
13 maj · 3 142 Inlägg
#2

Köpte en nästan ny, demobil, Citroen AX åt hustrun.
Den hade en "citron", en stor gul lampa, som tändes då och då.
Samtidigt med att citronen tände så "hackade" motorn lite då och då.
Bilen lämnades in för åtgärd hos den auktoriserade verkstaden.
Inget blev bättre = felet kvar.
Bilen lämnades in igen på garantiåtgärd.
Efter detta tändes inte lampan men motorn hackade till då och då och minskade märkbart i effekt.
Av en slump såg jag att locket till säkringsdosan inte var helt stängt.
Säkringsdosans lock befinner sig ovanpå instrumentpanelen i blickriktningen.
Finner då att locket med våld brutits upp, utan att använda plastskruvarna, och brutit av skruvarna.
Därefter har man plockat bort säkringen så att citronen inte skulle tändas.
Blev ett fall för generalagenten som löste problemet.

torsen
13 maj · 3 142 Inlägg
#3

Efter en tid, men väl inom garantitiden, började växelspakeken på i inlägget ovan nämnda AX att kärva.
Man kollade växellådan men fann inget fel.
Sa att "det kommer nog att gå över".
Men det gjorde det inte.
Blev i stället värre och värre = tyngre att växla.
Tog då själv och kollade vad som orsakade besvären.
Fann då att det plastblock som växelspaken var ledad och gled i "nöp" om växelspaken.
Brotschade upp hålet till 10,1 mm och problemet var löst.
Smorde dessutom med lite grafitpulver.
Informerade den auktoriserade märkesverkstaden om min åtgärd.
Svaret blev: "Jaha".

torsen
13 maj · 3 142 Inlägg
#4

Köpte en nästan ny, demobil, Mazda Tribute 3.0 V6 automat(med 5 års garanti).
Efter en tid slutade stolsvärmen fungera.
Lämnade in bilen för åtgärd.
Den auktoriserade märkesverkstaden för Mazda kunde in lösa problemet.
Fick själv ge mig in under instrumetbrädan, "bokstavligt talat" och med multimeter hitta en glappkontakt i en ledningsdelning, som gjorts i importhamnen i Sverige.

torsen
13 maj · 3 142 Inlägg
#5

Ovan nämnda Mazda:s ABS-lampa började blinka då och då.
Bilen lämnades in till den auktoriserad märkesverkstaden.
Men lampan blinkade inte då - sa de!
Men det gjorde lampan när jag fick ut bilen.
Nytt besök hos verkstaden utan åtgärd.
Samma cykel upprepades.
Tröttnade, och eftersom besiktning närmade sig, så kollade jag igenom hela ABS-systemet med multimeter.
Alla kabelskarvar särades och smordes med vattenfri vaselin.
Var felet låg fick jag aldrig veta, eftersom jag utförde så många åtgärder samtidigt.
Men efter min insats så tändes aldrig ABS-lampan mera.

Bennybira
13 maj · 373 Inlägg
#6

Andas för helvete.
Mekare på märkes-ställen tjänar mög för ansvaret de har.

De ser bara en bråkdel av de 16-1700 deras verkstad tar i timmen.
De är omotiverade i många fall och stressade i de flesta.

Obundna verkstäder kan många gånger välja sina kunder och jobb med en duktig arbetsledare / chef.
Och alla kostnader "över" deras timlön är betydligt lägre.

torsen
13 maj · 3 142 Inlägg
#7

Har genom åren ägt och kört många bilar som jag köpt såväl nya som begagnade.
Men jag har en viss kärlek för s k demo-bilar som rullat mellan 50 och närmare 500 mil.
Mest nya bilar har jag köpt av fabrikaten SAAB och Volvo.
Men nästan aldrig har de nya bilarna varit acceptabla.
En ny VOLVO-kombi fick jag justera in samtliga dörrar på.
Flera dörrnäsor var inte fastskruvade.
Bakluckan höll på att lossna då fästskruvarna endast var äntrade.
En annan ny Volvo rostade så att det på den en månad gamla bilen som körts cirka 100 mil uppstod stora blåsor i lacken.
Löstes genom bistånd av "M":s advokat.
Hos en annan Volvo skar motorn före 100 mil.
Och det var lika gott det, för den nylevererades med en skada på "hundbenet".
Den lämnades på gatan och en Citroen inköptes i stället och behölls i 7½ år, inte utan problem.
Volvobilarnas skick vid leveranserna kan hänföras till bristfällig leveransservice.
Att glömma kolla oljenivån och därmed underlåta att fylla på olja i motorn är närmast straffbart.
På min första nya SAAB lossnade hela dörrsidan när försäljaren öppnade förardörren vid leveransen.
Andra nya SAAB:ar har haft liknande problem.
Lite sinnessvagt kanske, men jag har köpt 2 nya FIAT.
På den första FIAT:en brast armen på styrväxeln varpå jag körde av vägen och totalskadade bilen.
Den andra FIAT:en var vid leveransen skadereparerad och lackeraren hade bl a målat över = glömt maskera blanklisterna på sidorna.

Enda gångerna jag blivit nöjd med nyleveranser har varit med Mazda 6, Mazda 2 och Mazda 3 samt Ford Focus.

Den senaste, en ny Honda CR-V -16, levererades med fel däck, trots att betalat extra för däck jag specificerat. Kompenserades då jag hotade med att låta affären gå tillbaka. Härefter, närmar sig 4 år och 5.000 mil, har Hondan endast behövt byte av radiostation.

Ett axplock på fel med nya bilar.
Därför bäst att köpa något begagnade demobilar.

Svarte_Orm
13 maj · 1 825 Inlägg
#8

Vill du verkligen ha demobilar som hundratals personer varit ute och kört, var och en efter en kallstart? Dessutom är inte alla provkörare speciellt försiktiga med bilen. 100 mil i en demobil är nog likvärdigt med ett antal 1000 mil i en bil du haft från fabriken

caromania Forummoderator
14 maj · 7 748 Inlägg
#9

Apropå Hondan, vad var det för fel på radiostationen som gjorde att du behövt byta den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
14 maj · 309 Inlägg
#10

Svarte_Orm skrev:
Vill du verkligen ha demobilar som hundratals personer varit ute och kört, var och en efter en kallstart? Dessutom är inte alla provkörare speciellt försiktiga med bilen. 100 mil i en demobil är nog likvärdigt med ett antal 1000 mil i en bil du haft från fabriken

Ja herregud vad många nya demobilar jag var ute och testkört när jag var yngre.
På en testrunda på några mil förbrukade jag nog 3 år av bilens totala livslängd big_smile
Skulle själv aldrig någonsin få för mig att köpa en demobil.

Bennybira
14 maj · 373 Inlägg
#11

candyweiss skrev:

Svarte_Orm skrev:
Vill du verkligen ha demobilar som hundratals personer varit ute och kört, var och en efter en kallstart? Dessutom är inte alla provkörare speciellt försiktiga med bilen. 100 mil i en demobil är nog likvärdigt med ett antal 1000 mil i en bil du haft från fabriken

Ja herregud vad många nya demobilar jag var ute och testkört när jag var yngre.
På en testrunda på några mil förbrukade jag nog 3 år av bilens totala livslängd big_smile
Skulle själv aldrig någonsin få för mig att köpa en demobil.

Måste ju testa acceleration & bromsar ordentligt.
Sen bekräfta.
Sen måste polaren man tvingat med testa också smile

Svarte_Orm
14 maj · 1 825 Inlägg
#12

Och så måste man prova om bilen kan "börna"  big_smile

torsen
14 maj · 3 142 Inlägg
#13

Appropå det här med demobilar eller inte.
Några exempel:
När Peugeot 504 lancerades såldes 404 ut med bra rabatt. Köpte en 100-milare med runt 30% rabatt.
Då BMW kompletterad 2002 med 2002 Ti köpte jag en 100-milare med runt 30% nedsatt pris.
För att gå över till nääääästan nutid så:
En Citroen AX, som medverkade i ett TV-program som "vinst", men ingen vann, köptes med 30% rabatt.
Köpte jag en Jeep KJ 2.8 CRD Automat -06 på 70 mil för 150.000:- som hade kostat cirka 350.000:-.
Även en Jeep TJ Sahara -06 på ett par hundra mil för 80.000:- var pris som hade varit över 200.000:-.
En Mazda Tribute 3.0 V6 automat på 500 mil, har jag för mig, med runt 100.000:- i rabatt.
En Nissan Terrano II 2.3, demobil, på närmare 1.000 mil med 30 % nedsatt pris.

Naturligtvis kan priserna något diskuteras eftersom jag lämnade inbytesbilar, och handlarna vanligtvis skriver ner priserna på bilarna av någon anledning = skattefråga?

Generationsskiften är gyllene tillfällen att göra bra bilaffärer av minst 2 orsaker.
Dels stödjer generalagenterna återförsäljarna med "utförsäljningsbidrag".
Dels är ingen bil så bra och utprovad som sista generationen.
Därför mina köp av "utgående" modeller.

fish Allfixare
16 maj · 1 391 Inlägg
#14

Och dom ända bra bilarna du köpte va en BMW 2002 och en vento?

Senast redigerat av fish (16 maj )

M123
16 maj · 495 Inlägg
#15

torsen skrev:
Appropå det här med demobilar eller inte.
Några exempel:
När Peugeot 504 lancerades såldes 404 ut med bra rabatt. Köpte en 100-milare med runt 30% rabatt.
Då BMW kompletterad 2002 med 2002 Ti köpte jag en 100-milare med runt 30% nedsatt pris.
För att gå över till nääääästan nutid så:
En Citroen AX, som medverkade i ett TV-program som "vinst", men ingen vann, köptes med 30% rabatt.
Köpte jag en Jeep KJ 2.8 CRD Automat -06 på 70 mil för 150.000:- som hade kostat cirka 350.000:-.
Även en Jeep TJ Sahara -06 på ett par hundra mil för 80.000:- var pris som hade varit över 200.000:-.
En Mazda Tribute 3.0 V6 automat på 500 mil, har jag för mig, med runt 100.000:- i rabatt.
En Nissan Terrano II 2.3, demobil, på närmare 1.000 mil med 30 % nedsatt pris.

Naturligtvis kan priserna något diskuteras eftersom jag lämnade inbytesbilar, och handlarna vanligtvis skriver ner priserna på bilarna av någon anledning = skattefråga?

Generationsskiften är gyllene tillfällen att göra bra bilaffärer av minst 2 orsaker.
Dels stödjer generalagenterna återförsäljarna med "utförsäljningsbidrag".
Dels är ingen bil så bra och utprovad som sista generationen.
Därför mina köp av "utgående" modeller.

Men med tanke på alla dina trådar och det andra man ser du skriver så ser jag det objektivt att du ungefär fått 100-500% mer problem än alla andra bilägare med ditt upplägg att köpa bilar 30-40% billigare. Du ser inte mönstret heller?

Sen blir jag lite fundersam varför du fortsatt köpt tyska bilar, lagat dina bilar på bristande verkstäder?
Hade jag haft alla dina negativa upplevelser inom bilvärlden hade jag köpt en helt vanlig jävla cykel istället...

"Yeah come on Affen and do the shake"
torsen
16 maj · 3 142 Inlägg
#16

M123 skrev:

torsen skrev:
Appropå det här med demobilar eller inte.
Några exempel:
När Peugeot 504 lancerades såldes 404 ut med bra rabatt. Köpte en 100-milare med runt 30% rabatt.
Då BMW kompletterad 2002 med 2002 Ti köpte jag en 100-milare med runt 30% nedsatt pris.
För att gå över till nääääästan nutid så:
En Citroen AX, som medverkade i ett TV-program som "vinst", men ingen vann, köptes med 30% rabatt.
Köpte jag en Jeep KJ 2.8 CRD Automat -06 på 70 mil för 150.000:- som hade kostat cirka 350.000:-.
Även en Jeep TJ Sahara -06 på ett par hundra mil för 80.000:- var pris som hade varit över 200.000:-.
En Mazda Tribute 3.0 V6 automat på 500 mil, har jag för mig, med runt 100.000:- i rabatt.
En Nissan Terrano II 2.3, demobil, på närmare 1.000 mil med 30 % nedsatt pris.

Naturligtvis kan priserna något diskuteras eftersom jag lämnade inbytesbilar, och handlarna vanligtvis skriver ner priserna på bilarna av någon anledning = skattefråga?

Generationsskiften är gyllene tillfällen att göra bra bilaffärer av minst 2 orsaker.
Dels stödjer generalagenterna återförsäljarna med "utförsäljningsbidrag".
Dels är ingen bil så bra och utprovad som sista generationen.
Därför mina köp av "utgående" modeller.

Men med tanke på alla dina trådar och det andra man ser du skriver så ser jag det objektivt att du ungefär fått 100-500% mer problem än alla andra bilägare med ditt upplägg att köpa bilar 30-40% billigare. Du ser inte mönstret heller?

Sen blir jag lite fundersam varför du fortsatt köpt tyska bilar, lagat dina bilar på bristande verkstäder?
Hade jag haft alla dina negativa upplevelser inom bilvärlden hade jag köpt en helt vanlig jävla cykel istället...

Jag har en "helt jävla vanlig" cykel.
En vacker ljusblå 5-petad DBS.

Men jag har inte haft problem med alla bilar.
Som exempel så hade jag en BMW 700 SC.
Den körde jag utan problem över ett år.
"Alla" andra sköt motorerna.
Jag var noga med att aldrig övervarva motorn.
Dessutom var jag ensam om att, i förebyggande syfte, montera en oljekylare.
Nog den senare jag hade att tacka för att motorn höll.
Das Auto, Motor Und Sport är en tidskrift som alla med tysktillverkade bilar bör läsa.
Inte den svenska upplagan, utan originalet.
Där finns stundom många tips för att undvika problem på, företrädesvis, tyska bilar.

Brittiska, eller rättare sagt engelska, bilar har jag divergerande erfarenhet av.
Har ägt Morris Minor Serie II, Austin 850 MiniSeven, Morris 850 MiniMinor, Morris Cooper 1000, Austin Cooper 1275(grupp II-trimmad), Vauxhall Chevett, MGA 1500, MGA 1600 Mk II samt 2 st MGB 1800 (en röd med 3-lagrad vevaxel och en vit med 5-lagrad vevaxel ), Land Rover Defender Td5 "Storm" samt Land Rover Defender Td4 "Puma".
Ska inte trötta ut er med alla mina erfarenheter av "engelsmännen", men tålamodsprövande har de varit - och jag har lärt mig mycket.
Vet inte, men egentligen borde kanske min nuvarande CR-V -16 räknas som Engelsk, eftersom den är byggd där(med japansk kvalitet).

B t w så kanske jag ägt "100 - 500%" fler bilar än en genomsnittlig bilägare?

Djo
16 maj · 10 055 Inlägg
#17

Bennybira skrev:
Andas för helvete.
Mekare på märkes-ställen tjänar mög för ansvaret de har.

De ser bara en bråkdel av de 16-1700 deras verkstad tar i timmen.
De är omotiverade i många fall och stressade i de flesta.

Obundna verkstäder kan många gånger välja sina kunder och jobb med en duktig arbetsledare / chef.
Och alla kostnader "över" deras timlön är betydligt lägre.

Ja alltså som bilmek får man ut cirkus 15 efter skatt och då ska man helst serva 3 bilar och bytta en kamrem och montera ett drag på samma dag...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
candyweiss
16 maj · 309 Inlägg
#18

torsen skrev:
B t w så kanske jag ägt "100 - 500%" fler bilar än en genomsnittlig bilägare?

Och du har tydligen ägt alla som haft problem, du verkar ha grymt flyt med allt du gör big_smile

candyweiss
16 maj · 309 Inlägg
#19

Djo skrev:

Bennybira skrev:
Andas för helvete.
Mekare på märkes-ställen tjänar mög för ansvaret de har.

De ser bara en bråkdel av de 16-1700 deras verkstad tar i timmen.
De är omotiverade i många fall och stressade i de flesta.

Obundna verkstäder kan många gånger välja sina kunder och jobb med en duktig arbetsledare / chef.
Och alla kostnader "över" deras timlön är betydligt lägre.

Ja alltså som bilmek får man ut cirkus 15 efter skatt och då ska man helst serva 3 bilar och bytta en kamrem och montera ett drag på samma dag...

Kan det stämma? Ut 15 laxar i månaden?

Svarte_Orm
16 maj · 1 825 Inlägg
#20

candyweiss skrev:

Djo skrev:

Bennybira skrev:
Andas för helvete.
Mekare på märkes-ställen tjänar mög för ansvaret de har.

De ser bara en bråkdel av de 16-1700 deras verkstad tar i timmen.
De är omotiverade i många fall och stressade i de flesta.

Obundna verkstäder kan många gånger välja sina kunder och jobb med en duktig arbetsledare / chef.
Och alla kostnader "över" deras timlön är betydligt lägre.

Ja alltså som bilmek får man ut cirkus 15 efter skatt och då ska man helst serva 3 bilar och bytta en kamrem och montera ett drag på samma dag...

Kan det stämma? Ut 15 laxar i månaden?

Tror jag inte, det ligger nog snarare runt 18-20, mer för en erfaren och specialiserad.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang